Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330952
Jeg har en lidt gammel forstærker uden HDMI og et helt nyt TV. Der er optisk i begge, så jeg får 5.1 ad den vej. Jeg kan forstå, der findes HDMI/optisk-splitters som kan bruges fx i forbindelse med Apple TV som kun har HDMI- men hvordan fungerer det i forhold til alt det videotekniske? Dolby vision, HDR osv. Og billedkvaliteten generelt? Jeg vil helst ikke miste nogen videokvalitet - eller kompatibilitet. Kan man mon finde en billig splitter som ikke forringer kvaliteten af Apple TV, eller er jeg nødt til at købe en dyr splitter? I så fald giver det måske næsten mere mening at købe en ny forstærker med HDMI. På forhånd tak for alle inputs :).
#330971
Hvad vil du bruge en splitter til ?
I dit tilfælde vil du få den bedste video kvalitet ( med HDR og Dolby Vision afhængig af hvad dit TV kan vise) ved at forbinde Apple tv direkte til TV og så køre lyden gennem tv til din gamle forstærker via optisk.
Istedet for at købe en dyr splitter kunne du med fordel købe en brugt Surround reciever og så forbinde Apple TV til forstærker . Men igen - vil du så også have HDR / Dolby Vision skal forstærker også understøtte dette.
#330975
filmfreak skrev: 13. maj 2021, 08:34 Hvad vil du bruge en splitter til ?
I dit tilfælde vil du få den bedste video kvalitet ( med HDR og Dolby Vision afhængig af hvad dit TV kan vise) ved at forbinde Apple tv direkte til TV og så køre lyden gennem tv til din gamle forstærker via optisk.
Jeg er bare ret sikker på, at jeg så kun får stereo og ikke 5.1. I øjeblikket - med optisk fra forstærker til TV - får jeg kun 5.1 via indbyggede apps på TV’et (Netflix, Viaplay), og alle HDMI-kilder giver kun stereo.

Rettere sagt kan jeg faktisk også få 5.1 på HDMI-kilder med det setup men så er der et voldsomt delay på og jeg mistænker desuden at det ikke er rigtig 5.1 men i stedet TV’et der fremtvinger en slags Pro Logic men i 5.1 container (hvis det giver mening).
#330980
T_skaaning skrev: 13. maj 2021, 10:49
filmfreak skrev: 13. maj 2021, 08:34 Hvad vil du bruge en splitter til ?
I dit tilfælde vil du få den bedste video kvalitet ( med HDR og Dolby Vision afhængig af hvad dit TV kan vise) ved at forbinde Apple tv direkte til TV og så køre lyden gennem tv til din gamle forstærker via optisk.
Jeg er bare ret sikker på, at jeg så kun får stereo og ikke 5.1. I øjeblikket - med optisk fra forstærker til TV - får jeg kun 5.1 via indbyggede apps på TV’et (Netflix, Viaplay), og alle HDMI-kilder giver kun stereo.

Rettere sagt kan jeg faktisk også få 5.1 på HDMI-kilder med det setup men så er der et voldsomt delay på og jeg mistænker desuden at det ikke er rigtig 5.1 men i stedet TV’et der fremtvinger en slags Pro Logic men i 5.1 container (hvis det giver mening).
OK, Troede du allerede fik 5.1 lyd via Apple TV gennem Tv. Det var ihvertfald sådan jeg forstod dit indlæg.
I så fald vil jeg anbefale en brugt Surround reciever som måske kun er lidt dyrere end end en splitter 😉