Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af shr
#356263
Hej allesammen

Jeg står lidt i et dilemma, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Pt har jeg en Sennheiser Ambeo Plus med en SVS SB1000 tilsluttet. Jeg kom fra et Sonos Arc setup med surround osv men pga min stue blev det aldrig helt godt med mine surrounds for tæt på mig osv. Ambeo’en var svaret og den spiller fedt - overraskende åben lyd og nem at bruge.

På det seneste har konen dog åbnet op for højttalere på standere hvilket lokker. Jeg har ikke plads til en stor AVR (og får aldrig brugt surrounds osv) hvorfor jeg tænker et mindre system som en Wiim Amp med et par Kef LS50 meta og så selvfølgelig min SB1000. Det betyder selvfølgelig slut med smart 7.1/Atmos og hej til stereo men omvendt vil jeg kunne få et naturligt og adskilt lydbillede.

Mit spørgsmål er så - er det det værd? Vil nedgraderingen til stereo ødelægge min nydelse af tv-lyd? Eller vil det mere naturlige lydbillede give noget jeg ikke med min nuværende soundbar?
Af jkn789
#356269
høre du meget musik?
et par gode højtalere vil altid give en bedre lyd end enhver soundbar når vi taler musik. Men hvis du udelukkende bruger din soundbar til tv og streaming, så er Ambroen en af de allerbedste på markedet.
så spørgsmålet er om du bruger atoms i dagligdagen til film og serier, hvis du mest ser alm tv, så vil et par gode højtalere være bedre.
så kig på dine tv vaner.
Brugeravatar
Af hans123
#356276
Ville tage ud og lytte lidt.

Og alt efter opsætningen og afstand af enheder syntes jeg at til daglig kik er soundbar bedst. Men musik er meget bedre i et stereo setup.

Er stereo setup men enheder lige op af skærm så syntes jeg ikke man får det store ud af det.
Af shr
#356277
Tak for svar! Jeg bruger den hovedsageligt til tv/film og jeg ser generelt mange film (altså 5.1 eller bedre). Omkring placering så vil højttalerne være adskildt med mellem 170 - 200 cm.

Men jeg kan godt se at det peger mod at soundbaren er den bedste løsning.
Af jkn789
#356278
for at få den bedste lyd fra et par højtalere, skal man helst sidde i den berømte ligesidet trekant.
ved ikke hvor langt du sidder fra dit tv, men gætter på at det er mere end 2 mtr. Og hvis du som jeg ser mange film i 5.1 eller bedre, så ville jeg vælge din soundbar. med mindre du har plads til et fuldt 5.1 eller atmos højtalere setup.
Af shr
#356280
Ja det var også det jeg tænkte... Jeg vil sidde ca 2 m fra dem.

Jeg tænker at jeg holder min soundbar og så må jeg skifte hvis jeg på et tidspunkt får mere plads.

Tak for hjælpen!
Af Mordeous
#356327
shr skrev: 7. jan 2024, 21:38 Jeg har ikke plads til en stor AVR
Du kunne evt. kaste et blik på Dali Oberon C (wireless) serien - Den kommer med aktive højtalere, og en ret slim stereo media hub - God lyd, stort udvalg af højtalere, minimalt lednings rod, og ingen AVR - Og så er der oven i købet tilbud på dem lige pt.

https://www.hifiklubben.dk/sog/?query=oberon%20c

Har selv et sæt Oberon 7C på vej.