Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af DanFrandsen
#355513
hej i kloge mennesker herinde.

jeg har en yamaha rx-v6a og et standart 5.1 setup dog uden sub endnu. men min forstærker har et par kanaler mere så tænkte jeg vil udvide mit setup så har købt DALI ALTECO C-1 i hifiklubben men er i tvivl om hvor jeg får mest ud af dem. hvad ville i vælge? at sætte dem som ekstra baghøjtalere helt bagved sofaen eller sætte dem under loftet foran så de fungere som ekstra front højtalere? enten kaldet SBL og SBR eller FPL og FPR på Yamaha oversigten over højtaler placeringer.

https://manual.yamaha.com/av/20/rxv6a/e ... 22571.html

håber i vil komme med input til placeringen. :)
Af Supergris
#355532
Det mest oplagte er vel at bruge dem til det, de er skabt til: "Atmos Height Speakers" (Front Height), altså "5.1.2" som din receiver også understøtter, ellers er det bare med at prøve sig frem, da alle rum og smag og behag er forskellige...
Af DanFrandsen
#355535
Jeg prøvede at sætte dem som ekstra baghøjtalere men efter jeg testede dem som front Heights så blev det der de blev sat op, det gav en helt andet og bedre lyd at sætte dem op under loftet foran. Så nu må næste skridt være en større forstærker så jeg kan få 2 mere op i siden. Har også lige købt en sub som jeg forventer at få fredag. Det bliver forhåbenlig skidt godt.
Af gdane81
#355536
Glæd dig subwooferen kommer, den kommer til at gøre en kæmpe forskel. Test dit system med Ready Player One, racerløbet og Mad Max Fury hele filmen, men især de første 10 min.. Dolby Atmos er ret fedt i begge film.
Af DanFrandsen
#355543
okay har godt nok ingen af de 2 film men vil se om de er på en streaming tjeneste måske. jeg har The Flash og Blade Runner 2049 på skiver og shit 2049 lød fedt igår, måske man skulle gense den igen når min sub ankommer.
Af Supergris
#355553
jeg synes ikke, det fremkommer af dine indlæg, om du egentlig er klar over, hvad "Atmos" egentlig er for en størrelse, siden du som det første prøvede at teste dem som ekstra baghøjtalere?
Af DanFrandsen
#355560
At smide dem bagerst er vel det man kalder 7.1 og ikke Atmos og det var planen i starten men syntes wow effekten udeblev så derfor undersøgte jeg andre muligheder og endte på at de blev højde højtalere foran i et Atmos setup.
Af Supergris
#355561
Ok, det lyder til, du alligevel har styr på det, men normalt tænker de fleste i "Atmos-baner", når de går efter en højtaler i stil med de DALI ALTECO C-1, du har indkøbt.
Hvordan kan det være, du gik efter 7.1 i stedet for Atmos, nu når du har en receiver, der understøtter det?
For at 7.1 skal give mening, skal der være plads bag sofaen til baghøjttalerne, derudover er det også begrænset hvor meget materiale, der har et egentligt 7.1 lydspor, så Atmos vil nok være det mest oplagte for de fleste hjemme i stuerne, hvis de står med et sæt ekstra højtalere, og har en receiver der understøtter begge dele, nu hvor kildemateriale med Atmos er tilgængeligt gennem flere af streamingtjenesterne; husk det kræver som regel deres "Premium-abonnement"...
Af DanFrandsen
#355564
Det med 7.1 setuppet var fordi jeg var masser af plads bag sofaen til st hænge et par baghøjtalere og da de baghøjtalere der hænger ved sofaen jo gir en del lyd så tænkte jeg at et sæt mere længere tilbage kunne tilføre endnu mere rumlig lyd bag mig men der blev jeg skuffet så prøvede backup planen som så viste sig at være langt bedre end jeg forstillede mig, selvom jeg har trasket Youtube igennem for surround setups.