Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af MortenJensen1981
#355342
Nogle som har denne nye model TA-AN1000 fra Sony og kan dele deres erfaringer.

Har selv skaffet mig den og sat den op med mit LG OLED TV.

Lyden fejler ikke et spor og er ligeså god hvis ikke bedere end Sony's forrige model STR-DN1080.

Men udover lyden er den langt fra perfekt og har en del ting der virkelig irretere mig grænseløst og ved ikke om de vil rette op på det i kommende opdateringer.

1. Hvis man har forskelige enheder (PS5,Xbox,Switch og Blu ray afspiller) sat i HDMi portene på forstærkeren og ikke har HDMI CEC Styring tændt i disse overnævnte enheder er man nødsaget til at bruge den medfølgende remote til at skifte input på home knappen. Men de fleste vil jo helst kun bruge TV remoten og det kunne man på STR-DN1080 hvor man trykkede på TV remotens input knap hvor man så valgte STR-DN1080 inputtet og så kom receiverens egen Home Skærm frem hvor man kunne trykke på Watch og derefter vælge sine forskelige enheder.
Det kan man så ikke på den nye den husker kun den sidste aktive enhed (Så hvis man spillede PS5) dagen før og skulle spille Xbox næste dag så er den stadig på PS5 inputet og man er nødsaget til at finde sin remote frem til forstærkeren så man kan trykke på Home knappen og derefter på Watch og så skifte hen på Xbox.

Hvis man så evt tænder for HDMI CEC styring i alle de overnævnte enhedder som er sat til forstærkeren så er det her man skulle tro at det bliver bedere, men nej det er stadig den samme gamle tromme som ikke har udviklet sig siden den spæde start hvor man opfandt HDMI CEC styring.
Det fucker det hele op og tænder for de forskelige enheder og aldrig den som man skal bruge. Hvor svært kan det være for disse udviklere at få løst dette udbredte problem??? Det er dog mig en gåde!

Det er også mig en gåde at hvis man ser alm TV og pludselig vil spille PS5 eller se en film på Blu ray afspilleren at når man så er færdig med det og har slukket for sin PS5 eller Blu ray afspiller så kan den ikke finde ud af at skifte tilbage til sidst set input som jo var TV

Så er der en anden lille ting som også er for dårligt og det er at i selve displayet på forstærkeren kommer lydformatet op konstant hvis der er stille i mere end 2-3 sekunder.
Det burde kun komme op når den registrer et nyt lydformat.
Så displayet har enormt travlt når man manøvre sig rundt i menuen på feks Apple TV og Nintendo Switch hvor der er masser af click lyde.
Dette gjorde den heller ikke på STR-DN1080

Hvem fanden er det der udvikler sådan nogle ting med alle de fejl og mangler i. Det er som om det står stille og ikke har udviklet sig spor men stadig skal være så besværeligt fremfor at gøre det simpel og enkelt :)

En anden ting jeg også vil nævne er hvorfor man heller ikke ser at få ordnet det problem med match af indhold hvor man skal ha korvarrig sort skærm når der skal skiftes billede format fra SDR til HDR og nogle gange virker det ikke og blinker of flimrer. Det er så der QMS kommer ind i billedet, men har hørt at det stadig ikke er perfekt og man stadig får det blink af sort skærm.

Hvordan pokker får man ikke rettet op på disse ting??? Man skulle tro vi stadig var i startet af år 2000 :s