Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#354866
Hej.

Findes der pæne højtaler kabler som ikke koster en bondegård? Jeg har et par kabler som ikke kan gemmes væk og gider ikke se på de standard hvide kabler jeg bruger nu, men så kan jeg godt se at alle dem som ser fede ud koster det samme som et par nye højtalere😅 findes der højtaler kabler som er pæne, men ikke med forbedret kvalitet til en ordentlig pris?
Af Axlon
#354868
Det kommer jo fuldstendigt an på hvad du syntes er pæne højttalerkabler og hvad du mener en bondegård koster.
Hvis det er en bestemt farve og tykkelse og pris pr meter du går efter, så er jeg overbevist om der er nogle der har at bud, ellers så er det jo blot rent gætværk.
Brugeravatar
Af MigSelv
#354873
MickDK skrev: 4. nov 2023, 13:41 https://www.av-cables.dk/hoejttalerkabe ... -50-m.html

Note: Det er lidt tykt :) - afhængig af dit setup kan det være du skal ned i størrelse.
Nu er det ikke ligefrem bedste kabelkvalitet der er linket til, og ved CCA kabler bør man gå op i større kvadrat. Det er kobberbelagt aluminium, så en større kabelkvadrat, kan måske gøre det op for manglende kobber i forhold til rene kobberkabler.
Af MickDK
#354931
MigSelv skrev: 4. nov 2023, 14:31 Nu er det ikke ligefrem bedste kabelkvalitet der er linket til, og ved CCA kabler bør man gå op i større kvadrat. Det er kobberbelagt aluminium, så en større kabelkvadrat, kan måske gøre det op for manglende kobber i forhold til rene kobberkabler.
Kan fortælle dig at det spiller fantastisk. Samtlige venner siger at mit mit opgraderede setup lyder meget bedre end det gamle.

Modsat hvad folk tror så løber strøm ikke *inde* i kabler, men som via magnetfelt *omkring* selve kablet. Så det handler primært (for speaker kabler) at kunne trække nok ampere - og de kan de her. De gamle kabler kostede en formue og var "OFC pure" og jeg ved ikke hvad, der er nul kvalitetstab med de ny.

Det spiller ufatteligt rent, man fornemmer slet ikke at det er højttalere lyden kommer fra (og så er det som jeg gerne vil have det).

Jeg køber simpelthen ikke de her myter omkring hifi-kabler - det er 90% af gangene ren "snake oil".
Af Axlon
#354932
MickDK skrev: 6. nov 2023, 17:47 Modsat hvad folk tror så løber strøm ikke *inde* i kabler, men som via magnetfelt *omkring* selve kablet. :D :D
Ja når det er er meget høje frekvenser, langt over de 20kHz, hvor impedansen på højttaleren alligevel er så høj, så det overhovedet ikke spiller nogen rolle :s
Det er så typisk for snakeoil sælger, at de bruger 50% sandhed og blander det med 50% løgn, krydret med en ordentlig omgang placebo effekt, men godt at du og alle dine finder syntes at lyden bare bliver så meget mere fantastisk med kabler smurt ind i snakeoil :D :D
Brugeravatar
Af MigSelv
#354935
MickDK skrev: 6. nov 2023, 17:47
MigSelv skrev: 4. nov 2023, 14:31 Nu er det ikke ligefrem bedste kabelkvalitet der er linket til, og ved CCA kabler bør man gå op i større kvadrat. Det er kobberbelagt aluminium, så en større kabelkvadrat, kan måske gøre det op for manglende kobber i forhold til rene kobberkabler.

Kan fortælle dig at det spiller fantastisk. Samtlige venner siger at mit mit opgraderede setup lyder meget bedre end det gamle.

Modsat hvad folk tror så løber strøm ikke *inde* i kabler, men som via magnetfelt *omkring* selve kablet. Så det handler primært (for speaker kabler) at kunne trække nok ampere - og de kan de her. De gamle kabler kostede en formue og var "OFC pure" og jeg ved ikke hvad, der er nul kvalitetstab med de ny.

Det spiller ufatteligt rent, man fornemmer slet ikke at det er højttalere lyden kommer fra (og så er det som jeg gerne vil have det).

Jeg køber simpelthen ikke de her myter omkring hifi-kabler - det er 90% af gangene ren "snake oil".
Der er kun et parameter hvor CCA kabel er bedre end ren kobber, og det er på prisen. Åh undskyld, de vejer også mindre.
Men på de vigtigste områder, som har indflydelse på lyden, der er CCA kabler dårligere. Der er lavere konduktivitet, effektivitet, korroderer lettere og ikke mindst har de nemmere til overophedning,
Ovenstående er ikke snakeoil, det kan påvises ved tests.
Af flat1000
#354963
MigSelv skrev: 6. nov 2023, 20:06 Ovenstående er ikke snakeoil, det kan påvises ved tests.
Ja og tests viser det er placebo ;) :). Samme resultat som ved dem der mener, at de kan høre forskel på om kablet er de præcise 4m til højtaleren eller kablet er 0,5m for langt :).
Brugeravatar
Af MigSelv
#354969
flat1000 skrev: 7. nov 2023, 23:48
MigSelv skrev: 6. nov 2023, 20:06 Ovenstående er ikke snakeoil, det kan påvises ved tests.
Ja og tests viser det er placebo ;) :). Samme resultat som ved dem der mener, at de kan høre forskel på om kablet er de præcise 4m til højtaleren eller kablet er 0,5m for langt :).
Kan du ikke gå ind og læse om aluminiums og kobbers egenskaber, i forhold til elektrisk ledeevne. Og når du har gjort det, så meld venligst tilbage.
Det bliver spændende, at høre, om du igen vil placere fysik og beviste egenskaber under placebo.