Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#354269
Hej.

Er der en venlig person som kan forklare mig hvorfor "lydskalaen" på min denon forstærker starter på -85 db og går op til +85 db? Jeg en vand til at lyden på tv'et starter på 0 og går op af. Er der en grund til at det er lavet sådan på en forstærker? Når jeg spiller høj lyd til en film ender jeg stadig ikke i positive db.
Jeg kan også se at mine højtalere efter kalibrering er indstillet til at spille en højde på -11 db.
Jeg har googlet, men kan ikke finde svaret.
Jeg er godt klar over at der ikke er noget som hedder - db på lydskalaen :D

Mvh Nis
Af Axlon
#354277
De dB forstærkeren har stående på lydskalaen, er ikke lydstyrken, men derimod forstærkerens effekt, og kan derfor sagtens være negative.

Denon har valgt at have et reference level/gain på deres forstærker, som de så kalder 0dB.
Dvs. når lydstyrken er sat til 0dB, så spiller forstærkeren med deres reference gain eller effekt.
Skalaen er derfor relativ i forhold til referencen som Denon har vedtaget.

+3dB er en effektfordobling, dvs. at hvis forstærkeren spiller med 10W når lydskalaen er sat til 0dB, så spiller den med 20W ved +3dB.
-3dB er så en effekthalvering, dvs. at forstærkeren så ville spille med 5W.

10dB høres som en fordobling af lydstyrken, mens -10dB så selvfølgelig høres som en halvering.

dB = log(Au/10) (Hvor Au er antal gange)
Ved at omskrive formelen, kan vi regne ud hvad -11dB er:

10^(-11dB / 10) = 0,08 (Hvilket ca. er 12,6 gange lavere)

I praksis skal du ikke tænke så meget over det😉

Lige et link til WIKI, hvis ovenstående overhovedet ikke giver mening:
https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Af kimklarup
#354280
jeg troede at lyden/støj blev fordoblet/halveret for hver 3db. Da jeg havde en hvidevare butik fik vi at vide at f.eks. en opvaskemaskine som støjede med 42db når den vaskede op larmede det halve af en med 45db.

sakset fra google
Hvor mange dB er en fordobling?
Lydstyrke - Decibelskalaen (FGU, Byg, bolig og anlæg ...
Hvis man ser en fordobling i lydstyrke, vil det svare til en stigning på tre decibel, uanset hvor på skalaen man er. 83 dB er altså dobbelt så højt som 80 db, og 26 er en dobbelt så høj lydstyrke som 23 dB.
Af Axlon
#354285
kimklarup skrev: 5. okt 2023, 00:48 jeg troede at lyden/støj blev fordoblet/halveret for hver 3db. Da jeg havde en hvidevare butik fik vi at vide at f.eks. en opvaskemaskine som støjede med 42db når den vaskede op larmede det halve af en med 45db.
Det er også fuldstændig korrekt at +3dB er en fordobling af lydstyrken (effekten), men ens hørelse opfatter det bare ikke som en fordobling.
En tommelfingerregel siger at lydstyrken høres som en fordobling for hver +10dB, men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person.