Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#353833
Hej.
Jeg er helt ny i store tv, lyd og forstærkere og for en måneds tid siden købte jer et tcl 85c735, en brugt denon avr-1912 forstærker og et brugt argon 5.1 højtaler sæt. Jeg er glad for det hele og jeg nyder virkelig at se film på tv'et med god lyd og flot billede. Det hele står i min nye "hjemmebiograf" i kælderen.
MEN, mere vil have mere og jeg er lidt træt af at min forstærker ikke understøtter eArc og derudover kan jeg også nemt tilføje yderligere 2 højtalere og få Dolby Atmos lyden.
Så jeg overvejer at skifte forstærkeren ud med en brugt avr-x1600h, som har earc og understøtter Dolby atmos. Jeg er klar over at det er en entry-level model hvilket passer mig fint. MEN, jeg vil helst ikke vågne op igen om en måned og føle jeg mangler andre funktioner som jeg ikke vidste jeg mangler nu.
Så mit spørgsmål går på, hvad mangler en avr-x1600h af funktioner som de helt nye forstærkere har? Jeg kan f.eks. se at den ikke har hdmi 2.1, men jeg kan ikke rigtig læse hvad jeg skal bruge det til. Tv og lyd skal bruges til film og mine drenges playstation.
Mange tak for hjælpen.
Mvh Nis
#353841
Du har ikke noget at bruge HDMI 2.1 i en AVR hvis du tilslutter alle dine kilder til TVskærmen og kun sender lyden til AVR med eARC. Hvis du sætter det op på den måde er det vigtie at både TV og AVR understøtter eARC og at TV har nok HDMI indgange med de funktioner du skal bruge.

Om der er andre funktioner som den Denon ikke har ved jeg ikke, men den er begrænset til 7 kanaler, så du kan ikke lave ATMOS samtidig med 7.1.
Af Supergris
#353848
Hvad forventer du ved skift til en forstærker med eARC, og hvorfor er du træt af at mangle det?
Hvis du ikke har materiale, der kan udnytte det, går du ikke glip af noget...
#353855
eARC bliver relevant hvis de tilsluttede kilder ikke kan bitstreame. f.eks. pakker atv4k alt ud til multikanal pcm, som ikke kan komme igennem ARC. Men du har da ret. ER eARC vigtigt?
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353858
tvkartoffel skrev: 12. sep 2023, 17:34 Du har ikke noget at bruge HDMI 2.1 i en AVR hvis du tilslutter alle dine kilder til TVskærmen og kun sender lyden til AVR med eARC. Hvis du sætter det op på den måde er det vigtie at både TV og AVR understøtter eARC og at TV har nok HDMI indgange med de funktioner du skal bruge.

Om der er andre funktioner som den Denon ikke har ved jeg ikke, men den er begrænset til 7 kanaler, så du kan ikke lave ATMOS samtidig med 7.1.
Gider du forklare det lidt nærmere? Jeg troede at 7.1 var nok til atmos.
Alt i alt er jeg jo mest bare interesseret i mulighed for bedre lyd end det DD signal jeg kan få fra mit tv til forstærker via toslink nu. Tænkte jeg kunne få mere ud af denne forstærker med earc?
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353860
Supergris skrev: 12. sep 2023, 20:26 Hvad forventer du ved skift til en forstærker med eARC, og hvorfor er du træt af at mangle det?
Hvis du ikke har materiale, der kan udnytte det, går du ikke glip af noget...
Godt spørgsmål. Lige nu får jeg et dd signal ned til min forstærker via toslink. Jeg vil vel få bedre signal med avr-x1600h og earc? eller hvad?
Af Supergris
#353863
Kommer helt an på dine kilder!
Der er ingen streaming, der har behov for eARC.
Er det på grund af dit problem med ARC og DD+, du er skiftet til Toslink?

7 kanaler er nok til Atmos!
Det han mener, er, at du ikke kan køre BÅDE 7.1 OG Atmos på samme tid, så du skal enten vælge mellem 5.1 med 2 kanaler til Atmos eller 7.1!
7.1 giver ikke meget mening, hvis f.eks. du ikke har plads bag din siddeposition, da det betyder der både skal benyttes baghøjttalere OG surroundhøjttalere.

Atmos med 4 højttalere er i øvrigt at foretrække, men det kræver yderligere 2 kanaler, at din receiver understøtter det og 2 ekstra højttalere, så man kan blive ved.

Jeg synes, du skal slå lidt ro i blodet, få sat dig ordentligt ind i dit eksisterende udstyr og de forskellige begreber samt dit behov, inden du går ud og køber yderligere grej...
#353864
NisJensen1 skrev: 13. sep 2023, 13:24
tvkartoffel skrev: 12. sep 2023, 17:34 Du har ikke noget at bruge HDMI 2.1 i en AVR hvis du tilslutter alle dine kilder til TVskærmen og kun sender lyden til AVR med eARC. Hvis du sætter det op på den måde er det vigtie at både TV og AVR understøtter eARC og at TV har nok HDMI indgange med de funktioner du skal bruge.

Om der er andre funktioner som den Denon ikke har ved jeg ikke, men den er begrænset til 7 kanaler, så du kan ikke lave ATMOS samtidig med 7.1.
Gider du forklare det lidt nærmere? Jeg troede at 7.1 var nok til atmos.
Alt i alt er jeg jo mest bare interesseret i mulighed for bedre lyd end det DD signal jeg kan få fra mit tv til forstærker via toslink nu. Tænkte jeg kunne få mere ud af denne forstærker med earc?
7.1 er nok til Atmos. Altså 5.1 + 2 atmos. Men ikke til 7.1 + Atmos.

Det lyder ikke som om du har noget at bruge eARC til. Der er ingen streamingtjenester eller TV kanaler med HD lyd så det kan alt sammen komme igennem toslink i en bitstream.

eARC er mest af alt nyttigt til HD lyd fra eksterne afspillere, eller apparater der obligatorisk udpakker alm dolbylyd til multikanal PCM, som ikke kan komme igennem hverken ARC eller toslink. Bla. ATV4k.
#353866
Supergris skrev: 13. sep 2023, 14:20 Kommer helt an på dine kilder!
Der er ingen streaming, der har behov for eARC.
Er det på grund af dit problem med ARC og DD+, du er skiftet til Toslink?

7 kanaler er nok til Atmos!
Det han mener, er, at du ikke kan køre BÅDE 7.1 OG Atmos på samme tid, så du skal enten vælge mellem 5.1 med 2 kanaler til Atmos eller 7.1!
7.1 giver ikke meget mening, hvis f.eks. du ikke har plads bag din siddeposition, da det betyder der både skal benyttes baghøjttalere OG surroundhøjttalere.

Atmos med 4 højttalere er i øvrigt at foretrække, men det kræver yderligere 2 kanaler, at din receiver understøtter det og 2 ekstra højttalere, så man kan blive ved.

Jeg synes, du skal slå lidt ro i blodet, få sat dig ordentligt ind i dit eksisterende udstyr og de forskellige begreber samt dit behov, inden du går ud og køber yderligere grej...
Det er ikke helt rigtigt. Sandt nok har streamingtjenesterne ikke HD lyd, MEN hvis du bruger en afspiller der obligatorisk pakker lyden ud til multikanal PCM, så har du et signal der fylder det samme som HD surround og det kan IKKE komme igennem hverken toslink eller ARC. Det problem kan man rende ind i med en ATV4k.
#353867
Det er rigtig nok. Men det er muligt at ændre opsætning i ATV4K, så den sender signalet ud som komprimeret 5.1 lyd. I hans nuværende 5.1 højtaler opsætning tror jeg ikke at han vil kunne høre forskel på om signalet er komprimeret eller ikke.
#353870
morten.laustsen skrev: 13. sep 2023, 14:44 Det er rigtig nok. Men det er muligt at ændre opsætning i ATV4K, så den sender signalet ud som komprimeret 5.1 lyd. I hans nuværende 5.1 højtaler opsætning tror jeg ikke at han vil kunne høre forskel på om signalet er komprimeret eller ikke.
Nu bliver det meget atv4k centreret og muligvis uvedkommende for OP, men i forhold til det der spørges om, om mulig bedre lyd, eARC og atmos, kan jeg ikke helt få øje på nytten af en funktion der dels reencoder lyden, del udelukker Atmos. Det er en funktion der sikrer at man i det hele taget kan høre noget, på bekostning af lydkvalitet. Hvis man går ind i menuen står der direkte. "Turn off change format to improve audioquality and enable atmos .. " ;-)

Om OP ville kunne høre forskel ved jeg naturligvis ikke, men jeg vil holde på at den bedste setting ifht. lydkvalitet er "Change format OFF".

Pointen var også bare at pointere at der er sitiationer hvor eARC er nyttigt selvom man kun ser TV eller streaming, som alt sammen kun har komprimeteret lyd.
Af filmfreak
#353871
Hvis han anskaffer sig en ATV4K (eller en anden afspiller) skal den med fordel tilsluttes AVR forstærker istedet for direkte til TV - og dermed er der heller ikke behov for eARC,
#353873
filmfreak skrev: 13. sep 2023, 15:05 Hvis han anskaffer sig en ATV4K (eller en anden afspiller) skal den med fordel tilsluttes AVR forstærker istedet for direkte til TV - og dermed er der heller ikke behov for eARC,
Det kan der være en pointe i, men det kræver også en ny AVR. Kan ikke forestille mig at en Denon 1912 som nok er mere end ti år gammel virker med Hverken HDR, Dolby Vision, Atmos, eller ret meget andet.
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353887
Supergris skrev: 13. sep 2023, 14:20 Kommer helt an på dine kilder!
Der er ingen streaming, der har behov for eARC.
Er det på grund af dit problem med ARC og DD+, du er skiftet til Toslink?

7 kanaler er nok til Atmos!
Det han mener, er, at du ikke kan køre BÅDE 7.1 OG Atmos på samme tid, så du skal enten vælge mellem 5.1 med 2 kanaler til Atmos eller 7.1!
7.1 giver ikke meget mening, hvis f.eks. du ikke har plads bag din siddeposition, da det betyder der både skal benyttes baghøjttalere OG surroundhøjttalere.

Atmos med 4 højttalere er i øvrigt at foretrække, men det kræver yderligere 2 kanaler, at din receiver understøtter det og 2 ekstra højttalere, så man kan blive ved.

Jeg synes, du skal slå lidt ro i blodet, få sat dig ordentligt ind i dit eksisterende udstyr og de forskellige begreber samt dit behov, inden du går ud og køber yderligere grej...
Ja det er på grund at problemet med netflix og arc at jeg er skiftet tilbage til toslink.
Det kan godt være jeg lige skal trække vejret og vente lidt :D
Men lige for at forstå. Man kan både køre 7.1 surround sound og 5.1 2 atmos, som begge løsninger kræver 7 højtalere og en bass. Kræver atmos setuppet en anden slagt højtalere?