Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#353730
Ja, enten lavere bitrate DD, eller i nogle tilfælde ikke andet end stereo...

EDIT: Havde ikke set, der var kommet indslag i mellemtiden, men mit indlæg var ment som svar på dette:
"Hvad sker der så med lyden som bliver overført? omdanner kablet så signalet til DD?"
#353751
Supergris skrev: 7. sep 2023, 17:07 Ja, enten lavere bitrate DD, eller i nogle tilfælde ikke andet end stereo...

EDIT: Havde ikke set, der var kommet indslag i mellemtiden, men mit indlæg var ment som svar på dette:
"Hvad sker der så med lyden som bliver overført? omdanner kablet så signalet til DD?"
Jeg kan høre at tale kommer ud af centerhøjtaler og at bass, fronthøjtaler og baghøjtaler alle spiller. Kan man så konkluderer at det der kommer via netflix gennem toslink er dd? hvis det var stereo ville det vel kun komme ud af de 2 fronthøjtalere?
#353757
henrik.yde skrev: 7. sep 2023, 00:17 Her er et par skemaer fundet på nettet:
Hej Henrik.

Tak for skema. Nu har jeg kig på en anden brugt forstærker som understøtter Dolby Atmos, men ikke har earc. Ifølge første skema kan dolby atmos ikke overføres via arc, betyder det så at jeg alligevel ikke kan spille atmos fra mit tv hvis jeg køber en forstærker med arc, selvom den understøtter atmos?
jeg er meget forvirret ;;)
#353767
Jeg tror du skal sætte din lid til din ven Google og finde nogle artikler, så du har helt styr på, hvad de forskellige begreber dækker over.

Dolby Atmos kan sagtens overføres via ARC, men kun den komprimerede udgave, som fungerer sammen med Dolby Digital Plus.
Der findes også en HD-udgave, som kræver eARC og fungerer sammen med Dolby TrueHD.

Hvis du vil udnytte Atmos fra streamingtjenesterne som f.eks. Netflix, er der tale om den komprimerede udgave, hvor ARC er godkendt til at klare opgaven, men du skal jo også huske der skal bruges flere højtalere (minimum 2, men bedre med 4 eller flere), hvis du vil have noget ud af den objektbaserede lyd...

EDIT: Du kan IKKE konkludere at det er DD eller et andet format, du modtager, blot fordi der kommer lyd ud af andet end dine fronthøjttalere!
Din receiver har en funktion, hvor den kan omdanne et stereosignal til Dolby Pro Logic eller lign. (Indstilling), hvor lyden fordeles ud i de tilsluttede højttalere, men effekten er ikke den samme som rigtig digital surround, hvor der er tale om diskrete signaler for hver af de enkelte kanaler...
#353772
NisJensen1 skrev: 8. sep 2023, 12:42
henrik.yde skrev: 7. sep 2023, 00:17 Her er et par skemaer fundet på nettet:
Hej Henrik.

Tak for skema. Nu har jeg kig på en anden brugt forstærker som understøtter Dolby Atmos, men ikke har earc. Ifølge første skema kan dolby atmos ikke overføres via arc, betyder det så at jeg alligevel ikke kan spille atmos fra mit tv hvis jeg køber en forstærker med arc, selvom den understøtter atmos?
jeg er meget forvirret ;;)
Ja, det er heller ikke nemt med alle de forskellige formater, det var derfor at jeg mente at skemaerne kunne hjælpe. Jeg tror dog at skemaerne ikke er helt opdaterede, så der kan godt mangle nogle formater. Mht Atmos, så er det som supergris skriver. Og hvis du vil være på den sikre side, så bør du selvfølgelig købe en nyere receiver, der understøtter alle formater. For mit eget vedkommende er jeg forlængst stået af surround-ræset. Jeg "nøjes" med 2 gode højttalere og en centerhøjttaler.
#353790
Supergris skrev: 8. sep 2023, 17:54 Jeg tror du skal sætte din lid til din ven Google og finde nogle artikler, så du har helt styr på, hvad de forskellige begreber dækker over.

Dolby Atmos kan sagtens overføres via ARC, men kun den komprimerede udgave, som fungerer sammen med Dolby Digital Plus.
Der findes også en HD-udgave, som kræver eARC og fungerer sammen med Dolby TrueHD.

Hvis du vil udnytte Atmos fra streamingtjenesterne som f.eks. Netflix, er der tale om den komprimerede udgave, hvor ARC er godkendt til at klare opgaven, men du skal jo også huske der skal bruges flere højtalere (minimum 2, men bedre med 4 eller flere), hvis du vil have noget ud af den objektbaserede lyd...

EDIT: Du kan IKKE konkludere at det er DD eller et andet format, du modtager, blot fordi der kommer lyd ud af andet end dine fronthøjttalere!
Din receiver har en funktion, hvor den kan omdanne et stereosignal til Dolby Pro Logic eller lign. (Indstilling), hvor lyden fordeles ud i de tilsluttede højttalere, men effekten er ikke den samme som rigtig digital surround, hvor der er tale om diskrete signaler for hver af de enkelte kanaler...
Tak for svar, igen...
Det er sgu lidt langhåret når man er helt ny i det. Det kunne være smart hvis netflix havde en lydtest så man kunne se om man fik sinaler igennem i dd eller Dolby Pro Logic. Jeg synes ikke jeg kan læse mig til hvordan jeg tester hvilket lyd jeg høre.
#353850
Læs manualen til din forstærker, så vil du opdage, at den skriver, hvilket signal den modtager, så har du forskellige muligheder for at vælge, hvordan den skal sende det videre...