Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#353415
Hej.

Jeg har overtaget en brugt Argon Audio Bass8 og jeg på dybt vand i forhold til indstillingen på den.
Jeg har vedhæftet et billede af subwooferen taget bagfra.
Kan I hjælpe med at forklare hvordan man tilslutter den til forstærker og hvad alle andre ting skal indstilles på?

Tak for hjælpen.
Vedhæftede filer
Screenshot_2023-08-27-14-02-08-83_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2023-08-27-14-02-08-83_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg (617.8 KiB) Vist 7958 gange
Af sd2100
#353445
Provinsen skrev: 28. aug 2023, 12:26 Hej du skal bruge et Subwoofer Kabel f.eks det her https://www.av-cables.dk/subwoofer-kabl ... l-5-m.html
Den skal efterfølgende forbindes fra forstærkerens Sub Pre Out til den venstre kanal indgang på Wooferen (Den Hvide indgang) Derefter skal phase knappen sættes til 0
Så burde det virke
Mvh Provinsen
Vi ved desværre ikke, hvilken forstærker trådstarter har, så måske har forstærkeren ingen sub-out?!
Af Supergris
#353457
Det er selvfølgelig nemmere at lade folk google for én, og dog; så får man jo ikke svar med det samme!
Som altid, er du i tvivl, så læs manualen.
I disse tider er de som regel tilgængelige på nettet.

Jeg vil også anbefale dig at skimme din manual for din forstærker igennem, specielt hvis man ikke er vant til at rode med denne slags udstyr.
Provinsen skrev: 28. aug 2023, 12:26 Den skal efterfølgende forbindes fra forstærkerens Sub Pre Out til den venstre kanal indgang på Wooferen (Den Hvide indgang) Derefter skal phase knappen sættes til 0
Så burde det virke
Mvh Provinsen
Det er nu i princippet fuldstændig ligegyldigt om du benytter den højre eller den venstre indgang, da der er tale om et monosignal.
Du kan også benytte begge indgange, enten ved at købe et specielt subwoofer-kabel, der i forvejen er delt op i 2 ens signaler, eller du kan tilslutte en "Y-splitter".
Alt efter hvordan subwooferen er konstrueret, kan det i nogle tilfælde fordoble styrken i indgangssignalet, altså forøge det med 3 dB.
Nogle producenter anbefaler det ene fremfor det andet, men i dit tilfælde kan jeg ikke se, de skriver noget specifikt, så med mindre du lider af OCD, og ikke kan forliges med det ene indgangssignal ikke har et kabel forbundet, ville jeg nøjes med et enkelt kabel.
Du kan i princippet nøjes med ethvert "lakridskabel", men da et decideret "subwoofer-kabel" ikke behøver at koste en formue, vil jeg anbefale dig at købe et decideret subwoofer-kabel i den rette længde.

Jeg plejer selv at handle kabler hos AV-connection.
Jeg har selv dette:
https://www.av-connection.dk/?PGr=7336& ... xgEALw_wcB, men de vil alle gøre det lige godt.
Fordelen ved et ordentligt kabel er, at det er bedre skærmet.
Bruger du et billigt lakridskabel, vil du kunne risikere brum, da de kan være ret følsomme.

Her er et eksempel på et færdiglavet Y-kabel fra Inakustik, som koster en halvtredser mere end samme kabel i mono, som Provinsen linker til:
https://www.av-connection.dk/?PGr=8155& ... xgEALw_wcB

Køber du samme kabel hos AV-connection i stedet for at følge Provinsens link, kan du spare én krone i porto. :)
Senest rettet af Supergris 30. aug 2023, 01:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353470
Jeg har prøvet at sætte højttalere og subwoofer til mine "nye" brugte forstærker. Højttalerne spiller som de skal, men der kommer ingenting ud af subwooferen.
Se de vedhæftede filer hvordan jeg har tilsluttet sub. Har jeg gjort noget forkert?
Af sd2100
#353476
NisJensen1 skrev: 29. aug 2023, 11:21 Jeg har prøvet at sætte højttalere og subwoofer til mine "nye" brugte forstærker. Højttalerne spiller som de skal, men der kommer ingenting ud af subwooferen.
Se de vedhæftede filer hvordan jeg har tilsluttet sub. Har jeg gjort noget forkert?
Der er desværre ikke vedhæftet noget :) .
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353500
sd2100 skrev: 29. aug 2023, 14:13
NisJensen1 skrev: 29. aug 2023, 11:21 Jeg har prøvet at sætte højttalere og subwoofer til mine "nye" brugte forstærker. Højttalerne spiller som de skal, men der kommer ingenting ud af subwooferen.
Se de vedhæftede filer hvordan jeg har tilsluttet sub. Har jeg gjort noget forkert?
Der er desværre ikke vedhæftet noget :) .
Ja så er det jo svært at hjælpe :p Jeg lykkedes at få det til at virke. Jeg opdagede at min centerhøjtaler heller ikke spillede, og det viste sig at min forstærker spiller stereo i kanalen TV, så jeg skulle bare vælge en Movie kanal O_O
Af Supergris
#353575
Fik du købt et kabel?
Åbenbart fandt du ud af at få den tilsluttet, men har du benyttet dig af bass-management, så du kan indstille den og dine øvrige højttalere, så de spiller bedst muligt sammen?
Kunne være rart at høre, om ens indlæg overhovedet er blevet læst, og om det har været til nogen hjælp?
Folk bruger trods alt tid på at skrive et svar, så lidt tilbagemelding ville være rart...
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353592
Supergris skrev: 1. sep 2023, 15:34 Fik du købt et kabel?
Åbenbart fandt du ud af at få den tilsluttet, men har du benyttet dig af bass-management, så du kan indstille den og dine øvrige højttalere, så de spiller bedst muligt sammen?
Kunne være rart at høre, om ens indlæg overhovedet er blevet læst, og om det har været til nogen hjælp?
Folk bruger trods alt tid på at skrive et svar, så lidt tilbagemelding ville være rart...
Hej Supergris :D
Tak for alt jeres hjælp.
Jeg har ikke lavet bass-management(hvad er det)? jeg har benyttet den audyssey calibration mikrofon som fulgte med min denon avr-1912, men jeg ved ikke om jeg er helt tilfreds. Jeg synes dens indstilling får bassen til at "dø" lidt og jeg ville gerne have den skruet højere op. Jeg synes der er mere bass når jeg har resettet forstærkeren til fabriksindstillinger. Men jeg ved ingenting om de rigtige niveauer, så det kan sagtens bare være at jeg tror bassen skal være voldsommere:)
Af Supergris
#353645
"Bass management" har netop med kalibrering at gøre, i dette tilfælde Audyssey.
Du kan til enhver tid gå ind at finjustere og rette nogle indstillinger manuelt, f.eks. vælger de automatiske kalibreringsprogrammer ofte at indstille dine fronthøjttalere som "Large", men hvis du i stedet stiller dem til "Small", vil du selv kunne bestemme hvornår din subwoofer skal overtage bassen.

En god grundindstilling vil være at indstille delingsfrekvensen ved 80 Hz, men det afhænger af hvilket system og hvilket rum, der er tale om.
Hvad der lyder bedst, må du prøve dig frem til, men du vil ofte opleve det, du beskriver som at "bassen er mere tam", dog vil den som regel være mere ren og bedre afstemt, men prøv dig frem.

Nogle foretrækker at indstille det hele manuelt. Der er ingen, der siger, at det ene altid er at foretrække frem for det andet.
Softwaren der foretager justeringerne er blevet betydeligt bedre med årene.

Her er en kort video, men der findes masser af læsestof på nettet:



Din subwoofer er ikke af absolut bedste kvalitet og kapacitet, så der er grænser for, hvad du kan forvente i denne disciplin, men du kan komme ret langt med en ordentlig indstilling og placering af denne!