Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af henrik.yde
#353312
Klap selv hesten😄, og skynd dig inden den løber væk😂🤣. Ok, så du mener altså at en soundbar ikke er en lydløsning, men at 2 aktive højttalere med forstærker er det ?? Well, kald det hvad du vil. Det handler om at trådstarter får så god lyd som muligt. Mit forslag har hjulpet flere her på sitet. Dit forslag er der ingen der har råd til.
Senest rettet af henrik.yde 23. aug 2023, 12:22, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
#353313
NisJensen1 skrev: 23. aug 2023, 08:08
Supergris skrev: 22. aug 2023, 22:30 Jeg vil lede dig hen på at kigge brugt.
Da du ikke behøver noget fancy, kan du finde en rigtig god, men lidt ældre surround-receiver uden Atmos, 4K og diverse andre funktioner, til meget små penge.
Find hertil nogle fornuftige højttalere, så kan du tilslutte flere eller bedre med tiden, hvis du finder lysten, behovet...
Hej.
Det lyder som en god ide. Jeg faldt over det her:
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 60dc4a61c
Er det noget værd? og hvilken reciever skal man bruge til det?
Det er et fint sæt til prisen, og en god brugt surroundreceiver vil sagtens kunne bruges dertil. Men du kommer nok til at forhøje budgettet lidt. Til gengæld får du langt bedre lyd end fra en soundbar.
Af sd2100
#353315
henrik.yde skrev: 23. aug 2023, 12:06 Klap selv hesten😄, og skynd dig inden den løber væk😂🤣. Ok, så du mener altså at en soundbar ikke er en lydløsning, men at 2 aktive højttalere med forstærker er det ?? Mit forslag har hjulpet flere her på sitet. Dit forslag er der ingen der har råd til.
Jo, både soundbar og højtaler er en lydløsning. Og dit foreslag havde være rigtig godt, hvis han havde spurgt til bedre LYD. Det gjorde han ikke. Han spurgte til en soundbar.
Men, hvad vil han egentlig? Selv om dit foreslag er godt (og MEGET bedre end soundbar), hvis han også vil lytte til musik, så er det en dead-end. Dvs. det kan ikke udbygges. en brugt soundbar fra eks. Sonos, kan hen ad vejen udbygges med baghøjtalere og sub.
Nu ser det ud til, at han måske godt vil have surround, som jeg foreslog - dog i en mere overkommelig prisklasse.
Hvem var tættes på :) ?
Af henrik.yde
#353317
Jo, han spørger netop til noget der forbedrer lyden lidt. Men du har jo sikkert heller ikke læst trådstarters opslag ( ordentligt). Og jo, mit forslag kan sagtens udbygges. Ja, takket være Supergris kigger han efter et Surround setup nu, ikke pga dig, eller dit forslag. Tættest på ?? Det er ikke en konkurrence om hvem der er tættest på, det handler (stadigvæk) om at hjælpe trådstarter bedst muligt.
Af sd2100
#353318
NisJensen1 skrev: 22. aug 2023, 09:59 Hej.
Jeg har købt et TCL 85c735 til en budget "hjemmebiograf" i vores kælder. Jeg vil gerne have en soundbar til det som forbedre lyden lidt. Det må gerne være noget brugt, evt. En lidt ældre model hvor man får meget for pengene og ikke betaler for at få det sidste nye.
Jeg vil helst ikke betale mere end et par tusind. Hvad kan I anbefale?
Jeg tror, at du skal spørge dig selv, hvor du vil hen? Vil du på sigt ende med et rigtig godt system, eller er det her og nu surround?

Supergris er inde på det rigtige. Start med eks. det udmærkede brugte system, du selv fandt. Og så find en billig receiver på dba.

Ellers, kunne du måske starte med en surround receiver og et par gode gulvhøjtalere, og så løbende udbygge det, med sub, baghøjttalere og centerhøjttaler når finanserne tillader det (startede selv for knap 30 år siden på den måde).

Når du har en kælder, så vil jeg under alle omstændigheder anbefale "rigtige" højttaler fremfor soundbar.

Om et par år, havner du så måske med det system, som jeg indledningsvis linkede til :) .
Af fiHI
#353324
Jeg har 2 stk. minopods I mathvid, en dali sub c8d og en onkyo 508.

Det kan du få for 4000,- hvis ikke du finder andet ;)
Af henrik.yde
#353326
Hvordan går det forresten med dit nye 85 tommer TV ? Er du tilfreds med billedet osv ?
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353331
henrik.yde skrev: 23. aug 2023, 15:53 Hvordan går det forresten med dit nye 85 tommer TV ? Er du tilfreds med billedet osv ?
Det kommer først hjem på mandag :s jeg kunne ikke få det til at passe med levering inden.
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353506
Opdatering:
Jeg endte med at gå med en 5.1 surround sound løsning med:
2 stk ARGON AUDIO ALTO55
2 stk Argon Octave 4
1 stk Argon Alto Series center
1 stk Argon Sub Bass8
Denon avr-1912

Det hele er brugt, så jeg slap for lige under 3.000 kr. inkl. højttalere, forstærker, alle kabler, og vægophæng. altså ca. samme budget som jeg ville have brugt på en soundbar.

Jeg er meget glad for mit valg, og specielt glad for at jeg ikke gik med en soundbar, når nu lokalet kun skal bruges til en hjemmebiograf. Havde det været i stuen var jeg nok gået med en anden løsning:)

Tak for hjælpen til alle, specielt jer som turde anbefalede en anden løsning end den jeg selv havde efterspurgt, at folk kan få ondt i røven over det er mig en gåde. Fedt at blive så meget "klogere" på ens behov fordi folk tør udfordre en.
Af sd2100
#353518
NisJensen1 skrev: 30. aug 2023, 10:38 Opdatering:
Jeg endte med at gå med en 5.1 surround sound løsning med:
2 stk ARGON AUDIO ALTO55
2 stk Argon Octave 4
1 stk Argon Alto Series center
1 stk Argon Sub Bass8
Denon avr-1912

Det hele er brugt, så jeg slap for lige under 3.000 kr. inkl. højttalere, forstærker, alle kabler, og vægophæng. altså ca. samme budget som jeg ville have brugt på en soundbar.

Jeg er meget glad for mit valg, og specielt glad for at jeg ikke gik med en soundbar, når nu lokalet kun skal bruges til en hjemmebiograf. Havde det været i stuen var jeg nok gået med en anden løsning:)

Tak for hjælpen til alle, specielt jer som turde anbefalede en anden løsning end den jeg selv havde efterspurgt, at folk kan få ondt i røven over det er mig en gåde. Fedt at blive så meget "klogere" på ens behov fordi folk tør udfordre en.
Det lyder til, at du er havnet det rigtige sted :) . Så er det bare igang med lidt hyggelæsning på,

https://www.minhembio.com/

https://www.avforums.com/forums/home-ci ... on-diy.59/

hvis du skal have lidt inspiration til indretningen af kælderen :)