Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af bullerfnis
#352447
Hej!

Mine forældre har mit GAMLE tv men de har lidt bøvl med den bilka soundbar de har købt.. Den er vist stået af, den kan ikke tænde / få lyd ud af den fra tv'et.. Jeg har prøvet at rode med det, men kan IKKE få det til at virke!

https://www.sony.dk/electronics/support ... ifications

MEN er vi enige om at det her tv uden problemer burde kunne sættes sammen med evt. JBL 170 Soundbar og så det kan tænde og slukke soundbaren og skrue op og ned med TV'ets fjernbetjening??

Kan i ellers anbefale en fornuftig soundbar (ny som brugt) til mine forældre i 60-70 års alderen som bare skal være simpelt at bruge.. Ingen brug for chromecast, bluetooth osv :P Skal bare kunne give en fornuftig lyd til tv'et. Hvis man kan få en fornuftig en uden subwoofer er det til at foretrække :)

Jeg har selv en JBL 9.1 og er utrolig glad for den! Så er nok mærket af at kigge i retningen af JBL :p
#352450
W905A har HDMI CEC til styring via HDMI, men jeg kan ikke umiddelbart se - eller huske - om den også har HDMI ARC til lydforbindelsen. Hvis I kan se HDMI-portene på TV'et, så burde en af dem være markeret som "ARC".

Tilslutter I med optisk lydudgang så kan soundbaren som udgangspunkt ikke styres med TV'ets fjernbetjening, med mindre soundbar-producenten har noget indbygget infrarød-læring. Det har Sonos f.eks. haft i mange år.

Men altså hvis TV'et har både HDMI CEC og ARC, så kan nærmest hvilken som helst soundbar tilsluttes og nemt styres.
#352484
Sad og roddede med det her til aften, opdaterede soundbaren, og skiftede kabler rundt osv.. FIk det til at virke, men så tændte og slukkede jeg, så virkede det ikke, så virkede det.. Og så ikke igen, det var pisse ustabilt.. Er det TVet som har nået de sidste dage?? Ellers fejler det absolut intet.. Super fint TV.. Men ja, det er vel også snart 10 år gammelt :D

Nyt tv?