Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Granly
#293515
@ Peter Pan

Jeg læser med stor interesse om eARC her på tråden og må sige at der ikke er meget konsensus om hvad det betyder. Du mener at det vil løse en masse betjenings issues, og jeg kan læse mig frem til at det handler primært om tabsfri lyd. Hvor har du din version fra:)?
#293516
Peter Pan skrev:@ Millemis
Det er da ganske enkelt. Når vi ved at OPPO ikke får integreret eARC,
må man bruge Oppo fjernbetjeningen. Sådan bliver det i fremtiden.
Igen: det et intet fjernbetjenings-relateret i hverken ARC eller eARC. Du blander tingene sammen til nogen forvirring for de der måtte læse med. ARC handler om lydtransport - Audio Return Channel. Dvs. lyd som returnerer FRA TVet TIL en receiver eller soundbar. Det har intet med kontrol af enheder at gøre. Fordelen ved eARC er højere båndbredde end ARC - dvs mulighed for tabsfri Atmos - og mulighed for bedre lipsync.

Og hvor jeg så nu fortæller, at jeg pt benytter eARC uden nogen synderlig gevinst, så fejes det blot hen med “det får de nok styr på”...? ARC er en temmelig buggy teknologi, som ikke sjældent giver anledning til grå hår hos de der forsøger at få deres lydsetup til at virke ved at have alle kilder sat til TVet. Herhjemme har jeg meget ofte (ca. én gang for hver gang jeg prøver at afspille Atmos-indhold) oplevet, at der ingen lyd kom ud af højttalerne før jeg skiftede rundt mellem TV-lyd og ekstern lyd.

Jeg ser det ikke som Guds gave til TV-folket!
Brugeravatar
Af Millemis
#293519
Jeg tror, at Peter Pan har tid nok til at tygge på det, inden hans BV7 opgiver ævret og han skal beslutte, hvad han så vil.
Måske er det så feset ind til den tid.

Undskyld Peter - men det burde da ikke være så svært at forstå......eARC/ARC handler om lyd tilbage fra et tv via et HDMI-kabel og CEC handler om distribution/deling af styresignaler mellem forskellige produkter vha HDMI-forbindelsen.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293521
Så må vi tage den en gang til for prins Knud.
Med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede
højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver,
timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne
lade denne timing-kode passere.”
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293523
Hej Granly. Her finder du mere om emnet. Der vil komme meget
mere i takt med eARC systemet benyttes af flere producenter.

Billede

Billede
Her ses de processorer som er nødvendige at implementere,
for at eARC systemet ikke går i det nuværende ARC mode.

Link - https://www.avsforum.com/lattice-semico ... arc-chips/
Link - https://www.digitaltrends.com/home-thea ... orks-care/
Link - https://www.latticesemi.com/Products/ASSPs/HDMI21eARC
Søg selv flere link.
#293525
Peter Pan skrev:Så må vi tage den en gang til for prins Knud.
Med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver, timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne lade denne timing-kode passere.”
Den tror jeg alle er med på. Men det handler udelukkende om lipsync. Det handler ikke om styring af noget som helst andet end lyden og hvorvidt lydsystemet er aktivt eller ej. Jeg ved ikke hvor fed jeg synes denne "puls" er. Her på det XG95 TV jeg tester, så betyder det, at man relativt ofte oplever skavankerne ved eARC, når TV'et pludselig skifter over til sine egne højttalere i stedet for Atmos-soundbar'en.

Men du skriver så sent som tidligere i dag:
Peter Pan skrev:@ Millemis
Det er da ganske enkelt. Når vi ved at OPPO ikke får integreret eARC, må man bruge Oppo fjernbetjeningen. Sådan bliver det i fremtiden.
Det har INTET med eARC at gøre. Du har adskillige gange blandet styring af eksterne enheder sammen med eARC og det hører ikke sammen.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293534
Ja Torben vi kan vel ikke nå længere nu. Jeg betragtede det lidt som da kopibeskyttelse HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) blev noget der SKULLE understøtte forbindelse mellem to AV produkter, før den blå eller grøne skærm blev lukket på. Dette gav også nogle samkørsels vanskeligheder nogle år. Alligevel syntes jeg det gik rimeligt hurtigt med at få udskifter vores AV grej. Hvordan forstås: En enkelt fjernbetjening kan også bruges til at styrer lyd styrken, så længe de tilsluttede enheder implementerer CEC- styringen.

Men ok i tilfældet af eARC ikke får puls signal, går systemet tilbage til ARC. = kvalitets tab.
Brugeravatar
Af Millemis
#293557
Vi må jo se i øjnene, at når der ikke er nok folk, der køber et produkt, vil det hurtigt udgå af sortimentet.
Det gælder for B&O som for alle andre.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293558
Intet vare evigt. Jeg måtte skiftet display på min Beo4 MkIII fra 2006, da det kun viste streger.
Et udskiftning kit kostede 150 kr. Man kan udskifte det selv, det er ikke særligt vanskeligt.

Billede
Billede
Udskiftning af display på Beo4 fjernbetjening.
Batteridækslet og batterier fjernes - Skru de 4 små skruer ud. Under fanen er også en skrue.
Seks møtrikker fjernes med 5.5 nøgle. Fjern de gamle gummi puder af PCB, de nye er inkluderet i udskiftning kit. Fjern det gamle display fra fordybningen. Glem ikke at montere de små nye gummidutter mod aluminium chasseet. Hvis alt er pæn og ren, tryk det nye displayet i fordybningen og skru det hele sammen igen.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293622
Beo4 Mk I-II-III.
For at afgøre, hvilken version af Beo4 du evt. har. Trykke GO og MENU på samme tid.
Derefter LIST for at 'rulle' gennem information. På en ældre SAT-version kan stå - EE: 3.2 /
SW3. På en nyere DTV-version kan stå, EE: 6.1 / SW 5.00. Beo4 Mk.I lanceret i 1994,
med knappen AV. - Beo4 Mk.II lanceret i 1999, med knappen DVD. Beo4 Mk.III lanceret i
2006, med knappen DTV.
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 326