Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#344649
Meningen med dette er en genopfriskning af gamle dyder.

Hvordan vælger man en pladespiller, hvad skal man fokusere på, og hvordan virker den ?.
Hele proceduren omkring hvordan man henter den optimale lyd ud af rillerne er for mange
en glemt kunst.

En komplet beskrivelse af alle aspekter ville fylde flere udgaver af high fidelity, så jeg nøjes
med en hurtig indføring i den fascinerende verden af analog lyd. De ligger bare og venter på
dig - pladerne ! - - - Læs her.
#344695
Billede
Her lidt billeder af mit Beogram setup.

Billede
Beogram TX, er med MMC1 pick-up.

Billede
Her ses en serien af Decca's plader, med navnet Plase 4 stereo. Med den speciale
Plase 4 stereo indspilnings teknik, er lyden stadig god i indstillingen ProLogic 5.1 surround.
#344705
Bang & Olufsen BeoLab højttaler med ikke B&O-kilde, ved hjælp af
(Powerlink triggerboks).

Sep. 2021. Dette er en lyd interface boks med automatisk tænd/sluk-strøm, så
BeoLab-højttalere kan forbindes med ikke B&O udstyr.

Disse bokse vil udløse og tænde for BeoLab højttaleren, når der detekteres et lydsignal
ved input, og slukker den når musikken stopper. Også ideel til tilslutning af højttalere
med AUX-udgang (f.eks. Alexa, Chromecast Audio, Apple AirPort Express, DAC osv.).

Denne særlige boks er designet til Beolab 7-serien, men kan tilpasses til at passe til
andre Beolab-højttalere. Denne boks behøver ikke ekstern strøm, sluttes til beolab 7's
strøm forsynings stik. Kan tilpasses med forskellige indgange med tilføjet Bluetooth og
Powerlink stik. Se YouTube video -

__________________________________________________________________________

OBS! - Beolab 7- 1/2/6, virker normalt kun med 4,5V trigger strøm, + til pin 4, minus til
pin 2. Måske derfor den viste triggerboksen ikke mere kan købes på ebay.co.uk.

Dette er en mulighed. 3 stk. AA batterier giver de 4,5 Volt DC, det passer fint til formålet.

Billede

De andre ældre aktive BeoLab højttaler, virker fint allene med ON/ OFF fra et tilført
lydsignal. Derfor er en (Powerlink triggerboks) ikke nødvendig.

En her der har en mening om dette. ?
#344714
Lige for forståelsens skyld: Man skal selv over og slukke for batteri-pakken? Hvor meget strøm sluger den for at holde liv i højttaleren, dvs. hvor længe holder sådan en pakke?
#344725
Hej Torben. Nu er det den 'Powerlink triggerboks' på videoen, jeg er intresseret i at
høre mere om, hvis nogen kender til den. Min tegning er en måde at gøre det på,
hvis man har en BeoLab 7-1.2.6, som jo kræver trigger strøm. Ja manuel ON / OFF
står der to gange Torben. Hvor længe batterierne holder, ved jeg ikke. Mit BV-7 -40"
leverer stadig trigger signaler til mine BeoLab højttaler. <B
#344727
Det var mere hvor funktionel din tegning reel er, hvis man 1) skal gå over og manuelt slukke/tænde sine højttalere hver gang og 2) “powerbanken” kun holder i 4 timer.

Hvis nævnte boks ikke kan købes, så kunne du lige så godt have haft en enhjørning siddende og tænde/slukke for dem på kommando.
Af 1Gandrup
#344787
Hey folkens!
Jeg har et spørgsmål angående mit B&O setup og nu er jeg efterhånden stødt på den her tråd så mange gange, at jeg tænker at det må være det bedste sted at spørge :-)

Jeg har et sæt BeoLab 6000 og dertil en BeoLab 11. Derudover har jeg 4x BeoLab 2500, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op med dem - de spiller som de skal, men synes at de er på grænsen til at være lidt for klodset at se på og jeg ved ikke om alle fire er lidt for meget af det gode. Jeg har kigget lidt på BeoLab 4 som er en mindre men, som jeg forstår det, også god højtaler. Så mit spørgsmål er derfor om ét sæt af dem kunne være et godt alternativ? Tanken er naturligvis at bruge dem som baghøjtalere.

Når alt kommer til alt, vil jeg nok fortrække at vælge bedre lyd frem for design. Jeg har en frygt om at BeoLab 4 er for små til at kunne performe godt nok, men så igen, jeg har ingen idé.

Jeg håber at nogen kan hjælpe :-)
#344800
Hej 1Gandrup. Jeg vil give dig ret i, hvis BeoLab 2500 ikke benyttes som de er tænkt, er
de klodset at se på. BeoLab 4 får ofte problemer med ICE-printet kort, når de bliver ældre.
Samme ICE-printet kort skulle også være svære at finde idag. Så personligt vil jeg ikke
vælge dem, selv om de da er pæne at se på.

Billede
Som baghøjttaler har jeg nu i mange år, benyttet BeoLab 4000 Mk.1, uden problemer. :)

Billede
Af 1Gandrup
#344802
@Peter Pan, tak for det hurtige svar! Tænker at jeg streger BeoLab 4 af listen så, har også lidt blandet følelser med dem. Men ja, jeg har også overvejet BeoLab 4000, men fik dog at vide at de måske er lidt for "dominerende" som baghøjttalere i mit setup - hvad tænker du om det?
Som jeg forstår det er BeoLab 4000 mk1 meget ens med 2500 som jeg har, ift specs. Så ville jeg ikke skulle anskaffe mig 4000 mk2 med icepower før det kan betale sig at skifte dem ud, eller hvordan? :-)
#344823
@ 1Gandrup

Sådan ser du forskel på aktive BeoLab 4000 version Mk 1 og Mk 2. Faktisk er det
svært, at bemærket ændringen, hvis vi ikke har fået det fortalt.

År 2007 blev BeoLab 4000 Mk 2. = Type EU 6642.indført, næsten uden varsel.
Den vigtigste ændring, var brugen af ICEpower forstærkere til at erstatte den AB
forstærker type som ligger i BeoLab 4000 Mk 1 = type EU-6636, DK 6637, fra år 1997.

Lys dioden på en Mk 1 fungerer som en kontakt, man kan trykke ind og ud, for at
tænde og slukke højttaleren.

På BeoLab 4000 Mk 2, er der ingen tænde og sluk funktion, men kun en lys diode.

Billede
  • 1
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 326