Bang & Olufsen har formået at vende tingene positivt.
Kristian Teär tiltrådte som administrerende direktør for Bang & Olufsen for tre år siden,
i et forsøg på at få virksomheden tilbage på sporet - og skære ned på omkostningerne.
Den traditionelle hi-fi- og hjemme elektronik producent plejede at sælge elegante og
dyre enheder til den besværlige og akavede side af trenden mod bærbare og netværks
forbundne systemer, hvor brugerne kunne tilslutte deres smartphones for at lytte til musik.
Forretningen med fjernsyn af høj kvalitet gik heller ikke efter planen. Pludselig skabte
B&O sig ikke længere et navn på grund af sit design, men primært på grund af sine profit-
advarsler. I mellemtiden er strømmen vendt. På to år har Teär kunnet præsentere tocifrede
vækstrater – trods Corona- og forsynings kæde problemer – efter at salget var kollapset
med næsten 30 procent året før. Virksomheden har fokuseret på sine kernemarkeder,
som omfatter Kina og Sydkorea. Alene i det seneste regnskabsår kunne B&O vinde en
halv million nye kunder med luksusudstyr.
Tilsyneladende virker strategien i corona-pandemien: at adskille dig fra masseproducerede
luksus varer. Enhver, der ønsker at eje et fjernsyn som Beovision Harmony, vil betale hvad
det koster. Men dette er kun en vejledende pris. I denne kategori vælger den interesserede
farve på aluminiumsrammen og træsort - valnød eller eg - På hjemme siden kan du klikker
på knappen "Og få et tilbud".
Det ser ud til at virke, selvom tv-skærmene nu er købt hos den sydkoreanske producent
LG. Og alligevel er Teär ved at genopbygge virksomheden. "Vi skifter fra en virksomhed,
der hovedsageligt var præget af hardware og design, til en software virksomhed," sagde
Teär i et interview. "Det kræver andre færdigheder." Enhver, der bringer jukeboxe på
markedet i dag, skal bruge software til at sikre, at de kan forbindes trådløst i netværk og
opdateres med nye funktioner. B&O ansatte mere end 100 nye medarbejdere sidste år.
Selvom B&O nu sælger bærbare Bluetooth-højttalere til knap 200 euro og høretelefoner til
350 euro, vil Teär blive ved med at skubbe virksomheden i retning af luksus. Virksomhedens
chef taler om det "blå hav", som producenten ønsker at bevæge sig i, hvor nichen er for lille
til konkurrenter som Apple, men stor nok til, at B&O kan fortsætte med at vokse.
Ved starten af den International Consumer Electronics Fair (IFA) i Berlin præsenterede
Teär, hvad de kaldte "den mest kraftfulde og imponerende soundbar i verden", inklusive et
træcover. Til 7.500 euro koster den mere end de fleste af konkurrenternes bedste fjernsyn.
Selvom luksus er modstandsdygtig i en krise, er producenterne heller ikke immune. B&O
skal handle hurtigst muligt, når forsyningskæden ikke kan fungere. Fordi visse dele ikke
kunne skaffes, satte designerne og ingeniørerne sig igen for at ændre enhederne, så de
kunne installere alternativer. / WELT den 05.09.2022.