Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af SimonJensen
#201388
Hej drenge!

Min onkel har lige erhvervet sig et samsung smart tv og han vil gerne have lyden afspillet over hans blu-ray afspillers højtaler. Når jeg så giver tv'et lov til at afspille lyd over aux vil den ikke registrere det, men tv'et giver mig besked på, at jeg nu kan bruge blu-ray afspillerens fjernbetetjening til at justere lydstyrke....
Hvad gør jeg?

Er det noget med HDMI eller aux-stikkene jeg skal gøre noget ved???

Tak!
Af elmo
#201437
Hej,

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår men -
Nyere Samsung TV har bare TV lyd ud via digital Toslink. Analoge Phonostik (rød/hvid) for lyd er bare for lyd ind.
Hvis du f.eks. har et lidt ældre surroundanlæg / soundbar eller lignede som kun har analog phono indgang, kan man købe en converter (bland andet ved AV connect for ca 600 kr) for digital til analog signal.
Men for at aktivere lyd ud, behøver du i TV indstillingerne for lyd at skifte fra lyd i TV højtalere til extern lyd. En ubehagelig konsekvens af dette er at din TV fjernbetjening nu ikke længere kan bruges til at regulere lydstyrken med - det må du gøre for den separate fjernbetjening for det externe højtalersystem.
Af elmo
#201438
Hej,

Det var denne converter jeg refererede til :

http://www.av-connection.dk/?PGr=6092&ML=416

- lidt billigere end jeg huskede. Du behøver også et TosLink kabel, f.eks. denne :


http://www.av-connection.dk/?PGr=1206&ML=312

Jeg har intet med Lindy eller AV connection at gøre og der finds sikkert alternativer andre steder.


Det er selvfølgeligt mest optimalt at undgå denne konverting, ved at bruge et højtaler system med Toslink indgang.

Det som jeg selv gør i praksis er at kun anvende surround når det primære medie er DVD/Blueray, så jeg får 5.1. lyd direkte fra afspilleren.
For flow TV, Netflix etc. (der TVet er den 'primære kilde') nøjes jeg med TVets indbyggede højtalere, så jeg kun behøver 1 fjernbetjening.