Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200696
Jeg har selv bøvlet med et få DTS til at køre på Playbar, hvor jeg i anmeldelsen i sin tid havde testet med en HDMI-switch, der kunne sende SPDIF ud via toslink. Her var problemet, at udgangen sendte DTS core ud, hvilket Playbar alligevel ikke kunne tolke.

Optimalt ville det være, hvis alle film kunne køre ved DD5.1, så enten kunne man rippe dem med AC3 lydspor og så ellers lade BluRay-afspilleren smide et DD-signal ud (hvis det lader sig gøre for DTS-MA kodede film).

Mine egne film er dog altid rippet med det originale HD-lydspor og så det core-spor der nu måtte være. Jeg har ingen af de øvrige lydspor med.
Af Nagash
#200697
Godt.. Jeg vender lige tilbage lidt senere på dagen. Dagens pligter med indkøb kalder :D
Af Nagash
#200705
Nå, så er jeg tilbage.

I dit tilfælde, Torben, er løsningen som jeg skrev tidligere.
Du skal have dig en HDMI switch med Toslink udgang. En som denne her er perfekt:
http://www.av-cables.dk/hdmi-switch/kni ... -vejs.html

Heri skal du så slå alle dine boxe i HDMI indgangene, og dit TV skal slås til HDMI udgangen. Playbar skal så slås til Toslink udgangen. Den del er nok ikke så svært.

Men her kommer den trælse nyhed så. Du skal opgive tanken om DD True HD og alt der hedder DTS. Det er ikke det man ønsker at høre, når man har brugt så lang tid på at rippe, men det er desværre sandheden. Ellers skal du have noget imellem, som rent faktisk kan transcode fra fx DTS-HD MA til DD. Men så snakker vi enten en HTPC eller en surround processor (aka forforstærker).
Det betyder nok desværre, at du er nødt til at finde skiverne frem igen. Du kan dog nøjes med at trække DD lydsporet ud af dem, og så encode dem i dine MKV-filer igen. Ingen grund til at rippe hele filmen forfra. På den måde beholder du også HD lydsporet i dine filer, så du ikke igen skal til at rippe en gang mere, hvis du på et tidspunkt får udstyr, som rent faktisk kan klare HD lyd.

Nå det gælder blu-ray fra skive, er sagen straks meget nemmere. På dem skal du simpelthen bare glemme alt om DTS og Dolby True HD. Mange blu-ray skiver har også et alm. DD spor. Så er det selvfølgelig det spor du skal vælge, når det er det, dit system kan klare.

Der den er gået galt for dig i første omgang, er at du ønsker at stille de bedste præmisser, når du afspiller film. Og det gælder selvfølgelig også valget af bedste lydspor. Det dur bare ikke, når du ikke har noget, der kan dekode det. Eller jo, det kan dit TV godt, men den sender det bare videre som DD 2.0 i stedet.

Håber det giver lidt mening for dig. Ellers er du i hvert fald mere end velkommen til at spørge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200709
Det giver fint mening, og det er jo også det jeg skriver i andet indlæg. Mine film ligger dog ikke i MKV, men i BDMV, så de skal pakkes ud og remuxes. Så vidt jeg ved, så er der dog ikke nogen "nem" løsning på det og da det i forvejen "kun" tager 45 minutter at rippe en BluRay over på NAS'en (hvor tingene passer sig selv), så tror jeg ikke at jeg gider begive mig ud i at rode med noget der vil kræve mere manuelt arbejde blot for at trække et lydspor ud.

Men metoden er jo fin til andre, der ikke lige har fået lagt samlingen ud på et andet medie.

Nævnte König switch er dog ikke speciel god. Jeg har haft den hjemme og den har lidt problemer med at frakoble ARC. Selvom enheden koblet til Output ikke understøtter ARC, så oplevede jeg ret ofte at den skiftede til ARC og slog Toslink fra, så der ikke kom lyd til Playbar. Det skete typisk når min medieafspiller skiftede mellem film og menu og var ret irriterende da man så skulle trykke ARC fra igen.

Jeg har ikke fundet andre Switches i samme prisklasse med toslink output, men de findes nok. Der er nogle stykker på amazon, men jeg aner intet om kvaliteten. Jeg nævner i øvrigt også denne metode i min anmeldelse af Playbar, så det er ikke som sådan noget nyt for mig. Det kræver bare at du kan finde en ordenlig switch - enten en ren toslink switch (hvilket kræver at dine enheder har digital udgang) eller en anden HDMI switch.
Af Nagash
#200711
Ja okay. Kender ikke lige til switchen. Hvis ellers den virker som den burde, så var det løsningen. Men i hvert fald en der ligner den så :)

Men jeg forstår dig ikke med dine rips. Hvis de ligger i BDMV mapper, så har du vel også alle lydspor med over? Så er det jo bare at vælge den rigtige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200712
Der er jo mange måder at rippe på. Jeg har rippet de lydspor, kapitler og undertekster jeg vil have og remuxet det tilbage til BDMV struktur. Det kræver en del programmer at gøre det, men der findes en GUI der samler dem i en fin lille pakke. Så nej - der er ikke andre lydspor med.
Af Nagash
#200713
Ja okay. Men du har i hvert fald muligheden når du ser blu-ray fra skive så.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#200721
Ja, idet jeg både har en Yousee-boks og en BD-afspiller, så kunne man godt sætte en optisk switch før Playbar. Min BD-afspiller er dog så billig, at den ikke har optisk udgang, så det er reelt kun fra Yousee-boksen jeg ville få en fordel lige nu.

Men som nævnt i min anmeldelse, så er det helt klart en mulighed hvis man vil udnytte surround potentialet (eller rettere: det begrænsede surround potentiale) i Playbar bedst muligt.