Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Mikmak69
#197969
Da jeg i dag kom til at sidde og lege lidt med min Sonos playbar opdagede jeg at indstillingerne på mit tv stod til "tv-højtalere", sådan at min lyd kom BÅDE fra mit tv samt min playbar. "klog" som jeg så er, så tænkte jeg, at det måtte være en forkert indstilling, så jeg prøvede at slå den over på eksterne højtalere, så det kun var playbaren som gav lyd fra sig, og i guder hvor blev jeg skuffet - sjældent har jeg oplevet en lyd som var mere kedelig, så jeg valgte at slå den tilbage til "tv højtalere igen, for at få lyd fra begge enheder, men....

1. Det er da ikke meningen når man har anskaffet sig sådan en playbar, at indstillingerne skal stå til "tv højtaler" vel?

2. Er der andre Sonos playbar som har prøvet dette eksperiment, og hvordan er jeres oplevelse

3. Hvordan har i selv valgt at sætte denne indstilling på jeres tv, efter i har koblet sådan en playbar til ?

Håber på nogle gode input fra jer lidelsesfæller derude :-)

PS. min play bar står på min tv reol under tvét men er endnu ikke sat på væggen.
#197977
Jeg har ikke rørt nogen indstilling på TV'et efter jeg satte min playbar til.
Men jeg har skruet helt ned for TV'ets egne højtalere og kan ikke genkende den kedelige lyd.

Jeg har helt klart oplevet en forbedring i forhold til TV'ets egne højtalere.

Men jeg skal da prøve om jeg kan huske at skifte indstillinger i aften
Af Globulus
#197979
Jeg har ikke lige en Sonos PlayBar men jeg har sat mit tv til en stereoforstærker hvortil der er koblet et sæt reolhøjttalere.

Af forskellige årsager står højttalene p.t. på gulvet og selv om jeg har vippet dem så lyden rettes lidt opad kan jeg stadig ikke abstrahere fra, at lyden kommer en smule nedefra.

Jeg sidder også med en eller anden fornemmelse af, at jeg mangler en centerhøjttaler, dvs. hvis jeg kun bruger reolhøjttalerne virker det ikke som om, at lyden kommer fra centrum selv om der f.eks. er tale om en person midt i billedet. Desuden savner jeg en lidt mere klar definition i diskanten på højttalerne som ikke just er af den bedste kvalitet.

Derfor supplerer jeg med tv'ets egne højttalere, dvs. reolhøjttalerne sørger for bas og fylde mens tv-højttalerne lige giver lidt ekstra til diskant/center, der går det nemmere at forstå, hvad der bliver sagt. Det er ikke så slemt ved almindelige tv-udsendelser men snarere ved BluRay/DVD-film, hvor lyden måske er mixet efter andre kriterier og tv'ets downmix af denne lyd til stereo ikke er optimalt til min opsætning.

Så indtil jeg engang får taget mig sammen til at købe en surround-forstærker og nogle ordentlige højttalere doserer jeg tv- + realhøjttalere efter behov. Mit Philips tv fra 2008 havde 2 x 15W indbygget (2 stk. full-range drivere i hver side) og selv om det manglede en smule i bunden og toppen klarede jeg mig fint uden en ekstern forstærker, men lyden i mit nye tv er bare for ringe til at jeg kan bruge det alene.

Det korte af det lange er, at man kan få nogle flere justeringsmuligheder hvis man kombinerer interne og eksterne højttalere men det er bøvlet rent betjeningsmæssigt og burde ikke være nødvendigt. Sonos PlayBar er udmærket, så spørgsmålet i dit tilfælde er måske, om dine tv-højttalere lyder mere "spændende" fordi de ikke er sat til en helt flad profil i equalizeren? Personligt benytter jeg altid en helt flad profil og slår al behandling fra når det gælder lyd da afvigelse fra dette kun giver forvrængning i mine ører.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#197993
Jeg lavede A/B sammenligningen mellem Playbar og den "soundbar" som sidder på et Pio LX5090 og her var oplevelsen helt klart den modsatte af din. Langt bedre bund og definition af lyden. Mit setup tillod, at jeg skiftede "on the fly" mellem TV og Playbar uden at skulle rode med menuer mv. så det var meget meget nemt at høre forskellen med et tryk på en knap.

Meningen med Playbar er, at du kun skal have lyd fra den. Ikke fra både dit TV og Playbar. Det er klart, at hvis du pt. får lyd fra begge, så vil lyden kun fra Playbar lyde anderledes og "fylde mindre". Det giver sig selv da du jo slukker for en lydkilde og dermed mindsker lydtrykket. Det vil du opleve uanset om det er dårlige eller gode højttalere.
#198170
Winnick skrev:Jeg har ikke rørt nogen indstilling på TV'et efter jeg satte min playbar til.
Men jeg har skruet helt ned for TV'ets egne højtalere og kan ikke genkende den kedelige lyd.

Jeg har helt klart oplevet en forbedring i forhold til TV'ets egne højtalere.

Men jeg skal da prøve om jeg kan huske at skifte indstillinger i aften
Har du også en Sub koblet på dit system ?
Tænker lidt på, om det er dét som jeg mangler og om det vil ændre noget betydeligt i lyden ved anskaffelse af en sådan, eller om det kun vil give "bulder og brag" :-/
#198248
Jeg har ingen Sub tilkoblet - mit budget har ikke ville det endnu, så Playbaren står helt alene om lyden. Håber på at der kommer et tilbud ala Samsungs "playbar til halv pris ved køb af TV" - for jeg synes godt nok at Sonos er noget peberet - jeg er ikke klar til at give 5500 for en subwoofer....endnu ;-)

Jeg skal ned og høre det i Hifi-klubben på et tidspunkt - om jeg skal lukke øjnene og kaste penge efter sub og baghøjtalere.
#198299
Winnick skrev:Jeg har ingen Sub tilkoblet - mit budget har ikke ville det endnu, så Playbaren står helt alene om lyden. Håber på at der kommer et tilbud ala Samsungs "playbar til halv pris ved køb af TV" - for jeg synes godt nok at Sonos er noget peberet - jeg er ikke klar til at give 5500 for en subwoofer....endnu ;-)

Jeg skal ned og høre det i Hifi-klubben på et tidspunkt - om jeg skal lukke øjnene og kaste penge efter sub og baghøjtalere.

Tak for dit svar og undskyld jeg først svarer nu. Jeg er ikke meget for at indrømme det, men mine lyd problemer var stort set "selvskabte" i det at jeg bare havde brugt min logik da jeg stillede play baren op, og regnede med at "sonos" skulle pege ud i rummet, uden at læse manualen. Nu har jeg så læst manualen og det viser sig, at mærket åbenbart skal pege op mod tvet og ind mod væggen. Efter jeg har fået den vendt rigtigt har jeg fået en meget bedre lyd, omend den kunne ønskes bedre. Men jeg har samme problem som dig pt. hvad angår yderligere tiltag grunden økonomien, for du har helt ret. Sonos ér i den dyre ende.