Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#196784
Jeg har begået hvad der åbenbart er en fejl, og har købt nogle aktive højttalere for at slutte dem til et phillips 32PFL5606h/12.

Jeg kan godt sammenkoble enhederne og få lyd, men jeg savner volumenkontrol.

Selve fjernsynets remote kan åbenbart kun kontrollere de indbyggede højttalere.

Jeg har forsøgt forskellige tilkoblinger, og har tilmed købt en spdif til analog konverter i den misforståelse, at fjernsynets remote kunne kontrollere volumen via spdif udgangen.

Fjernsynet er tilsyneladende ikke konstrueret med henblik på at koble til en ekstern lydmodtager, som ikke selv har volumenkontrol. (Det kunne jeg harcelere længe over.)

Jeg har ledt længe efter løsninger som tilbyder volumenkontrol, fx en spdif til analog konverter med remote, men sådant et produkt kan jeg ikke finde. Jeg kan finde en analog til analog volumenkontrol med remote, og den ville da løse problemet, men jeg synes at det er en lidt dyr og teknisk ringe løsning.

Ideelt set ville jeg have fjernsynets egen remote til at kontrollere volumen over de eksterne højttaler, men det er åbenbart umuligt.

Det undrer mig såre, at dette skal være så problematisk.

I værste fald kunne jeg splitte fjernsynet ad, og lokalisere det analoge signal - helst inden poweramp, og trække ud til pre-out, power-in, men det er ikke en løsning jeg bryder mig om - eller har synderlig lyst til at bruge tid på.

Jeg kan da ikke være den første, der har stået med dette problem?

Har forummet nogle forslag, til hvordan jeg kommer videre, eller skal jeg give op, og sælge de aktive studiemonitors?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196801
Det er kun TV fra Sony der har volumenregulerede lydudgange. Desværre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196833
En forforstærker ville kunne klare det. De fås i flere prisklasser, men ingen af dem er gratis. Du kan få modeller med digitalt input og RCA output, men hvilke tilslutninger er det du har brug for i hver ende?