Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Fodboldskotten
#193467
Hej,

Jeg har et problem med min opsætning herhjemme. Jeg har lige købt Samsungs ue55f7005, og har desuden en Pioneer vsx-921 k, Dali Zensor 5.1 system og kører tv igennem TDC hometrio boks.

Jeg har selvfølgelig HDMI fra tdc boks til receiver (i Video 1), HDMI fra HDMI out på receiver til HDMI 1(stb.) på fjernsyn kabel fra fjernsyn til receiver.

Min receiver driller mig lidt, da den bliver ved med at springe væk fra Video1 kanalen og over på TV/SAT, når receiveren er blevet tændt (først efter 10 sek ca.) Har i kloge hoveder en forklaring på dette? Og hvad kan jeg gøre med opsætningen så dette ikke sker?

Jeg kan sommetider justere lyder på receiveren via fjernbetjeningen til fjernsynet (Anynet), men dette er kun engang imellem, ved I hvorfor?

Fjernsynet har HDMI/ARC (eller hvad det nu hedder), dette har jeg ikke afprøvet endnu da jeg ikke er helt sikker på at jeg har et HDMI kabel der kan dette. Men vil det kunne afhjælpe nogle af de ovenstående problemer?

Jeg vil rigtig gerne at jeg kan få et setup, hvor jeg skal bruge så få fjernbetjeninger som muligt. Hvordan får jeg det? - Er det med en universal fjernbetjening? - eller kan dette lade sig gøre med den medfølgende fjernbetjening til fjernsynet? - Eller evt. en smartphone?

Håber I kan hjælpe mig lidt, og I ikke er blevet helt trætte efter alle mine spørgsmål. :)

Mvh.

Garry.
Af Grymok
#194764
De problemer du nævner lyder rigtig meget som HDMI handshake CEC mellem TV og receiver.
Mulig grund til at receiver switch til TV/Sat er fordi den får et CEC handshake fra tv'et og derved får et signal og switcher over på TV/SAT.

Prøv og gå ind i dine settings på din Receiver under Inputs, der skifter HDMI inputtet på TV/SAT til HDMI Video 1. Så skulle der gerne komme ud på TV/SAT, og den skifter selv derover når du tæner tv og receiveren :)

Du kommer ikke til at skulle bruger ARC, da du jo får din lyd fra din TDC boks, og ikke dit tv.

Ved ikke om ovenstående hjælper. Men det har været min oplevelse af CEC.
Det med at skrue op og ned på tvet, det er kun hvis at handshake mellem tv og receiveren fungerer optimalt at det sker. Hvilket vil sige, at det ikke altid er sådan. Ellers skal du have fat i en universal remote.