Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#100478
Hej.

Jeg har et lille problem, som jeg håber I "eksperter" kan hjælpe mig med.

Jeg har netop købt en blu-ray afspiller og satte i den forbindelse HDMI i kablet i min Sony forstærker i (Blu-ray-in) og et andet HDMI-stik fra forstærkeren (HDMI-out) til TV'et. Hermed troede jeg, at jeg ville få surround-lyd fra blu-ray afspilleren ud gennem forstærkeren og billedet på skærmen.

Til min store overraskelse er det kun billedet der kommer op på skærmen (og lyd igennem TV'et), men der kommer ingen surround-lyd ud af forstærkeren. Det var først da jeg tilsluttede et optisk kabel, at jeg fik surround-lyden.

Kan det virkelig være rigtig, at man kun kan få surround-lyd fra det optiske kabel? Kan man ikke gøre det direkte gennem HDMI? Hvis dette ikke er tilfældet, kunne jeg jo lige så godt sætte HDMI kablet direkte i TV'et uden om forstærkeren og så et optisk kabel i forstærkeren..

Et sidste spørgsmål: Hvor stor er forskellen på surround-sound i forhold til om det er gennem et HDMI kabel eller et optisk?

Jeg håber I kan hjælpe mig med dette.

:)
Af Kratz
#100530
Du har gjort det helt rigtigt og nej, det kan ikke passe der ikke sendes lyd over HDMI. Det er helt sikkert et indstillings spørgsmål, enten på afspilleren eller forstærkeren, mest sandsynligt det sidste.
En anden mulighed er, at din forstærker ikke kan dekode HD lyd (det ville gøre det nemmere hvis du skrev præcist hvilket udstyr du har).

Et elementært spørgsmål: Har du indstillet forstærkeren til det rigtige input? Dvs. HDMI (Blu Ray eller det aktuelle nummer).

Og svaret til dit sidste spørgsmål. Der er stor forskel på lyd over optisk og HDMI. Kun over HDMI kan du få HD lyd (Dolby TrueHD eller DTS HD Master) hvorimod optisk kun kan overføre de komprimerede formater Dolby Digital og DTS.
Af Clemmensen
#100669
Tak for svaret. :) ..og jeg tror faktisk at du har ramt sømmet på hovedet. Min forstærker (en ydmyg Sony STR DG520) kan ikke håndtere HD-Lyd.. :(( ..selv om den "selvfølgelig" har HDMI og Blu-Ray indgange. Tja, så kan man lære at se sig om..

Jeg lagde mærke til at lyden bliver sendt som DTS HD Master, men går ud fra at det optiske kabel konverterer det til almindelig DTS.

Hvor stor en forskel vil du/I mene jeg ville kunne høre på HD-lyd og DTS? Er det værd at investere i et nyt anlæg for denne forskel?
Af xcardman
#100671
hvis din afspiller kan decode alle formater
så sætter du den til pcm
der vil så stå multi channel i dit display på din sony 520, men det er stadig HD lyd
glem optisk, din afspiller kan i hvertfald decode dts og dolby digtial
det er jeg 99,9 procent sikker på


edit
tror faktisk ikke en 520 kan overfører lyd via hdmi
så ja du må bruge optisk, eller en anden forstærker
Af Kratz
#100682
Det ser ud til du har ret xcardman: http://www.sony.co.uk/product/hcs-home- ... nicalspecs

Det kommer godt nok bag på mig må jeg sige. Synes ikke jeg før har set forstærkere som slet ikke kan overføre lyd over HDMI.

Da forstærkeren ydermere ikke har multi channel in begynder det godt nok at blive nedtur. Der ser ikke ud til at være nogen muligheder for HD-lyd :(( som er overlegent i forhold til de komprimerede formater vil jeg gerne understrege.

Jeg ville nok overveje en ny forstærker. Et bud kunne være denne Denon: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm
Jeg har ikke nået at se nogle review af denne receiver endnu, men forgærngen 1910 fik forrygende anmeldelser.
Af Clemmensen
#100698
Tak for alle kommentarerne. Det er super I gider at hjælpe. :)

Jeg prøvede faktisk at sætte min afspiller (en Panasonic BD65) til PCM og PCM down-converting, men uden held.

Når jeg kobler HDMI stikket til forstærkeren og videre til TV'et via HDMI, så er der fin lyd. Så det kan den sagtens. Så burde den ikke kunne gøre det gennem højtalerne/forstærkeren eller er det et helt andet signal?

Jeg prøver igen i aften at sætte det hele til PCM. Er der andre detaljer jeg bør være opmærksom på?

Tak for tippet om anlægget. Jeg har selv kigget på dette: http://nbradio.dk/shop/panasonic-sa-bx500-4930p.html Mit TV og Blu-ray afspiller er begge Panasonic, så det ville være rart at kunne styre det hele med en fjernbetjening. :) Er der et andet Panasonic-anlæg I hellere ville anbefale? Virker det her som et godt anlæg? (Jeg ved det kan købes for ca. 3800 kr andre steder)
Af Kratz
#100702
Normalt når en forstærker ikke kan dekode et lydformat er tricket at få afspilleren til at sende et PCM signal ud i stedet.

I det ejendommelige tilfælde Sone STR-DA520 kan forstærkeren så ikke bruge nogle af mulighederne desværre.
Det er højst usædvanligt, og jeg har som sagt aldrig set det før. Endnu mere paradoksalt er det, at forstærkeren tilsyneladende godt kan sende lyden videre til TV'et? Jeg har svært ved at se det smarte ved det.

Eneste mulighed er desværre, at køre almindelig DTS eller Dolby Digital over optisk, med mindre selvfølgelig du investerer i en ny forstærker/receiver.
Af Kratz
#100703
... og så glemte jeg jo at svare på dit spørgsmål om receiveren.
Jeg kender ikke nævnte receiver, og kan derfor desværre ikke udtale mig om kvaliteten af den.
Den er sikkert helt fin, men forstærkere/receivere er generelt ikke Panasonic's stærkeste område.

Jeg kan også sagtens forstå dit argument med at samle det hele i en serie for at undgå for mange fjernbetjeninger. Jeg overvejede selv en overgang at samle alt i Panasonic udstyr :D

Til gengæld fandt jeg frem til, at selv om du kan betjene mange funktioner med samme fjenbetjening, så er der altid vigtige funktioner du ikke lige kan komme til, eller også er det så besværligt at man alligevel finder den anden fjernbetjening frem...

Derfor vil jeg snarere anbefale at kigge efter en ægte multifjernbetjening (jeg kan varmt anbefale Logitech Harmony One til det formål!) og fokusere på at finde den bedste receiver i stedet for en der nødvendigvis er af samme mærke.

Og til slut. Det er vigtigt du tester forskellige muligheder inden du køber. Lyd er meget individuel, og hvad en person synes lyder godt er ikke nødvendigvis bedste løsning for en anden.
Af Clemmensen
#101092
Mange tak for alle svarene. :)

Jeg må hellere undersøge tingene nærmere. Men det er helt klart, at hvis jeg ønsker at få mere ud af mine blu-ray film, så bliver jeg nok nødt til, at investere i et nyt lyd-anlæg.

Umiddelbart virker de anmeldelser som jeg har læst om BX500'eren, som udemærkede. Håber at der er nogen her på Flatpanels der har erfaringer med anlægget? :)
Af Kratz
#101118
Jeg vil nok foreslå du forhører dig hos Hifi4All og/eller Recordere, hvor der sidder nogle flere lyd entusiaster end her på Flatpanels :)