Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#321885
Rasmus Larsen skrev:Der er nok stort pres på deres servere. Jeg noterede mig også, at Xbox Live var nede i går.
Prøvede lige igen til morgen. Der lå den stabilt på 500. En hastighedstest siger dog 948....
Brugeravatar
Af TBC
#321893
Rasmus Larsen skrev: 10. nov 2020, 18:58Hvad tænker du på mht VRR? Det har været aktivt på LGs TV i lang tid.
Folk har brugt det flittigt sammen med bl.a. Xbox One X.
Mht C9 og CX har 120 fps VRR (og RGB) ikke været tilgængelig før nu, med mindre man er lykkedes med at komme igennem til LG og lige som f.eks. Vincent Theo har fået fravristet dem en beta-firmware før den bredere offentligt tilgængelige udgivelse. Det har min bror forsøgt uden held, men i forgårs kom den officielle så åbenbart, så nu virker både VRR/GSync og RGB hos ham på hans C9, hvilket ikke spillede sammen med hans RTX 3080 før igår og benævnte opdatering.
Rasmus Larsen skrev: 10. nov 2020, 18:58 Hvis konsol/afspiller sættes til RGB output, så skal TV typisk manuelt sættes til PC/RGB mode (hvad den enkelte producent nu kalder der). Ellers får man mismatch på levels. Jeg ved ikke, hvorfor TV-skærme generelt ikke detekterer det automatisk.
Præcis. Meldingen fra brormand er at Instant Game Response både før og efter opdateringen detekteres korrekt, men at den nye firmware ikke selv per automatik detekterer og rammer rette mode med den rigtige range og luminans, når man benytter full-range RGB - Man må selv rette til manuelt i den forbindelse.

Jeg burde med lidt held, og i følge ordrestatus på proshop selv få mit nye RTX kort lige omkring eller lidt før Black Friday, som det så er planen at matche med et CX indkøbt Black Friday (med lidt held lidt nedsat=?) og så ville jeg også kunne angive status for CX, hvilket formentligt vil være det samme.
thorleift skrev: 10. nov 2020, 14:31 Er det software relateret og et spørgsmål om at de opdaterer youtube app?
Mht hardware-acceleration kan Zen 2 encode 8 bit vp9 og dekode 8 og 10-bit vp9
RDNA 2 kan også både encode og dekode vp9 (bitdybde har jeg ikke kunne finde oplysninger om), men RDNA 2 (Som lige netop Series X skulle have i fuld implementering) kan også dekode AV1, så det ville være underligt om RDNA 2 ikke også - lige som Zen 2 - skulle kunne dekode forgængeren til 10 bit AV1; 10-bit VP9

Så summa summarum BURDE det i betragtning af konsollens hardware udelukkende være et app/softwarespørgsmål.
#321934
Ahh, VRR i PC-miljøer. Jeg er med nu. Jeg har ikke fulgt med i sagerne omkring de nye Nvidia-kort.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være kommet nyt firmware til LG 2019 eller 2020 OLED i denne uge? Jeg er klar over, at de er meldt på vej, men foreløbigt ser jeg ikke noget på den LG GX, som jeg har stående her. Ej heller på LGs supportsider.

LG 2020 OLED - Europa firmware: https://www.lg.com/uk/support/product/lg-OLED55CX6LA
LG 2020 OLED - USA firmware: https://www.lg.com/us/support/product/l ... 5CXPUA.AUS
LG 2019 OLED - Europa firmware: https://www.lg.com/uk/support/product/lg-OLED55C9PLA
LG 2019 OLED - USA firmware: https://www.lg.com/us/support/product/l ... 5C9PUA.AUS
#321935
Fik spillet Assassins Creed Valhalla i går. Hmm, fint spil, men jeg er ikke blæst bagover. Der er ikke meget next-gen grafik over det. Synes de mest veludførte spil fra slutningen af PS4/Xbox One-generationen har lige så god eller bedre grafik. Som konen sagde; "Last of Us 2 er da flottere grafisk". Det kommer jo nok i takt med at udviklerne lærer at udnytte musklerne i Series X og PS5.

Synes også Valhalla kører lidt skidt uden VRR aktiveret, med sporadisk tearing og hak. Måske fordi de har optimeret det til ulåst billedfrekvens.
Vedhæftede filer
In-game screenshot fra Xbox Series X
In-game screenshot fra Xbox Series X
7cc68b6a-2fb0-4a1a-8085-bc9caf752ae2_large.jpg (502.04 KiB) Vist 2309 gange
#321957
Får mig til at tænke på denne:
Vedhæftede filer
_ps3_grill.jpg
_ps3_grill.jpg (43.73 KiB) Vist 2294 gange
Brugeravatar
Af TBC
#321968
Rasmus Larsen skrev: 12. nov 2020, 06:08 Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være kommet nyt firmware til LG 2019 eller 2020 OLED i denne uge? Jeg er klar over, at de er meldt på vej, men foreløbigt ser jeg ikke noget på den LG GX, som jeg har stående her. Ej heller på LGs supportsider.
Jeg sidder i disse Coronatider med på 3-parket og ved i den forbindelse kun hvad min bror via messenger giver udtryk for - Han siger at hans aktuelle firmware er 5.00.03 og det har åbnet op for RGB og GSync der virker - Men jeg kan godt af log se at det skulle have været med i tidligere versioner også siden "[04.90.33] ...Jeg ved ikke hvilken firmware han kom fra (TV'et dog forbundet til nettet), men ved at han ikke kunne vælge RGB tidligere - godt kunne vælge Gsync, men at det ikke virkede uden udfald. Den nye firmware han fik automatisk melding om for nogle dage siden havde de nødvendige fixs til at hans setup kunne køre både RGB og VRR.

Og så har jeg fulgt med i Vincent Theoes udmeldinger på området i min langstrækte forvetning om også selv at modtage et kort før jeg skal i graven. Han har bl.a har været denne tur igennem via firmware han fik vristet ud før officelt udgivelse fra LG:

Theo taler i øvrigt i en anden video om en genvej til status med VRR Information-Bar på CX-modellen ved at spamme den grønne knap på fjernbetjeningen hurtigt og gentagne gang.
#321977
Min er død, og den har ikke røget noget som helst...
#322023
TBC skrev: 12. nov 2020, 17:07 Theo taler i øvrigt i en anden video om en genvej til status med VRR Information-Bar på CX-modellen ved at spamme den grønne knap på fjernbetjeningen hurtigt og gentagne gang.
Ja den kender jeg. Bare klik grøn knap en masse gange, så kommer der VRR-menu frem. Dog giver den ikke korrekt VRR-frekvens med HDMI 2.1. Den viser bare 5.5Hz eller lavere hele tiden (både med HDMI VRR og FreeSync).

Som det kan ses af ovenstående så outputter Series X i denne opsætning 4K120, RGB 10-bit over HDMI 2.1 (4L10 = 4 lanes 10 Gb/s = 40 Gb/s båndbredde).

Der er andre skjulte menuer i LGs TV, som giver yderligere info. Vi kommer nærmere ind på det i vores test.

PS: Jeg skulle have LG GX op på firmware 03.11.25 for at slippe af med udfald/flimmer i 4K120 + VRR. Altså fra Xbox.
Vedhæftede filer
lggxvrrmenu.jpg
lggxvrrmenu.jpg (102.35 KiB) Vist 2241 gange
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 42