16. sep 2021, 17:22
#334747
Cold War, Doom Eternal og [DRM fri] Resident Evil Village, som du nævner, har jo alle også tilsvarende højere fps på PC udgaverne end Deathloop og har på PC gerne omkring og over 120 fps for alle de nævnte spil og pænt over 200 fps ved de grafiske settings der svarer til konsoludgavernes 120 fps modes, og så er det naturligvis også langt mere rimeligt at forvente f.eks. 60 fps modes på konsollerne inkl. lave grader af RayTracing til disse spil. Deathloop falder slet ikke ved siden af skiven i forhold til hvad man kan forvente det har fået af fps og dynamisk opløsning til sine forskellige modes på konsollen, hvis man sammenligner med spillets performance på PC, som faktisk ligger så lavt som omkring 65-90 fps ved spillets allerhøjeste ultra settings ved native 4K inkl Raytracing. Det ville med andre ord kræve langt større kompromisser i grafiske setting og den dynamiske opløsning på PS5 end allerede aktuelt, hvis man skulle sigte efter 60 hz inkl. Raytracing end tilfældet er i de andre mindre krævende titler du benævner, der som udgangspunkt har langt højere fps på PC end Deathloop - Så jeg har som allerede indrømmet bare været for optimistisk og overfladisk i min vurdering. Jeg var til en start slet ikke opmærksom på de dips til ned under 70 fps ved ultra settings@4K native på PC og jeg forsømte at regne RayTracing med som udgørende en tungere performance impact på konsol i forhold til modes uden. Så det var reelt og alene min fejl. At forvente 60 fps mode inkl. Raytracing på en titel der på PC i højeste settings har dips til ned under 70 fps i 4K native (jeg regnede tidligere med ca 90 fps) er ikke specielt realistisk - det ville kræve større kompromisser i grafiske settings og dynamiske renderresolution på konsollerne end allerede og ikke mindst i forhold til de spil du fremhæver som "bedre eksempler" (hvilket de dog ikke er - der er bare tale om nogle mere gunstige mindre hardwarekrævende udgangspunkter at optimere på), så det er ikke på samme måde realistisk at forvente det samme som på de andre titler du nævner, hvor man som udgangspunkt har langt højere fps på PC udgaverne og dermed ikke skal "klippe" så meget af settings og renderresolution for at opnå en bestemt funktionel mode på konsollerne. Der er tale om en balancering og ser man på de grafiske kompromisser er er taget i forbindelse med performance mode i Deathloop, som DF anbefaler grundet de 60 fps på PS5, så tror jeg personligt at det er en meget fornuftig balancering at man ikke har klippet endnu mere i settings og render resolution end man har for også at få RayTracing presset ind i en 60 fps mode på nuværende tidspunkt. Jeg tænker at det måske ikke er umuligt at gå den vej senere, da renderresolution og texture detaljer jo trods alt ikke betyder så meget fra en fjern sofa som fra en monitor lige foran snuden på folk. Men skal udviklerne komme dertil, så viser DF reviewet at der i forbindelse med Raytracing moden lige skal styr på framepasingen først, før man kaster sig over at presse RayTracing ind i en 60 fps mode med andre grafiske settings skruet mere ned i stedet for. Spillet er dog fortsat nyt og vi får se hvor meget fremtidige patches kan give af forbedringer på både konsol og PC - Men unormalt eller uden for skiven af hvad man normalt kan forvente af en nyudgivet multiplatform titel er det bestemt ikke på nogen måde. Som DF udtrykker det: "The PS5 version is solid [..] The PS5 serves up a great version" ...Så der er ikke nogle konspirationsteorier at komme efter - Som jeg selv udtrykte det, så er en udvikler i sagens natur jo udelukkende interesserede i at præsentere deres eget produkt så godt som det er dem muligt på tværst af de platforme de nu sælger det.
EDIT: Det understreges også af det at den ydelse ved de settings som PS5 benytter (Undtaget RayTracing, hvor man ikke kan få settings så lave på PC versionen som tages i brug på PS5) iflg DF, svarer til ydelsen på en PC med mere end et RTX 2060 og mindre end et RTX 2070 - svarende til hvad man har set på andre godt optimerede multiplatformstitler.
Det jeg vil give dig i forhold til at man allerede kunne have tænkt på Series X versionen er at Visual Qulity mode faktik ret oplagt lyder som en mode der er skabt til VRR - så her kunne man måske allerede havde tænkt Series X ind i de modes spillet er givet, da man må forvente de samme modes på den kommende Series X udgivelse. Men det kan PS5 versionen jo også høste gavn af når/hvis VRR engang implementeres på systemet.
Som sagt skulle DF reviewet nok komme på en så "vigtig" titel rost så højt til skyerne som denne - og nu er den da også kommet:
bendix skrev: ↑15. sep 2021, 19:44Hvis man ser på de nævnte spils performance på PC i forhold til Deathloops performance på PC, så er det nu egentligt ikke så påfaldende - så passer pengene bare. For der er jo forskel på spils design og grafiske aspirationer OG implementeringer og hvor mange hardwarekrafter det kræver. Når jeg aproximerer og derfra forventer performance muligt og realistisk at se på PS5 og XBox Series fra multiplatformtitlens PC ydelse, så er der jo også tilsvarende forskelle at finde på PC udgavernes ydelser, som sjovt nok stemmer godt overens med hvilke forventninger man kan have til ydelsen på konsollerne i de pågældende spil og hvad man i praksis ser - ellers var det jo slet ikke muligt at gøre sig nogle forventninger omkring hvad der kunne optimiseres til på konsolhardwaren hvis der slet ikke var sådan korrelationer at finde.TBC skrev: ↑14. sep 2021, 18:42Der er ihvertfald bemærkelsesværdigt at andre multiplatformtitler kan gøre det markant bedre.bendix skrev: ↑14. sep 2021, 16:32 TBC: Eller overvurderet hvor meget Bathesda gør ud af ydelsen på PS5 da de ikke får behov for udvikling længere på den platform.Ah, det slags smålighed tror jeg ikke på. Så stort og professionelt et firma vil naturligvis præsentere sin titel så godt som muligt, så den har fået alt den optimering der normalt gives multi-platform spil, måske endog med større fokus på PS end hvis det havde været både PS og XBox der skulle optimeres til. Det lugter det jo også af ved de 3 modes det har fået på PS5. Det er bare 'my mistake' at jeg har glemte at tage højde for Raytracingen og dens sædvanlige impact. Det svarer jo ganske til andre multiplatformtitler med en eller anden grad af Raytracing - Så fejlen var bare min og den har jo også fået en 60 Hz mode med rekonstrueret 4K uden Raytracing.
Det kunne være Cold War med 1800p og Raytracing, Doom Eternal (fra samme firma) i 1800p og Raytracing , Resident Evil Village i Dynamisk 4K med Raytracing og en hel del andre spil allerede her 10mdr efter lancering.
Alle i 60fps selvfølgelig.
Playstation har 1 års eksklusivitet på PS5, mon ikke de nu arbejder på XSS og XSX udgaven.
Cold War, Doom Eternal og [DRM fri] Resident Evil Village, som du nævner, har jo alle også tilsvarende højere fps på PC udgaverne end Deathloop og har på PC gerne omkring og over 120 fps for alle de nævnte spil og pænt over 200 fps ved de grafiske settings der svarer til konsoludgavernes 120 fps modes, og så er det naturligvis også langt mere rimeligt at forvente f.eks. 60 fps modes på konsollerne inkl. lave grader af RayTracing til disse spil. Deathloop falder slet ikke ved siden af skiven i forhold til hvad man kan forvente det har fået af fps og dynamisk opløsning til sine forskellige modes på konsollen, hvis man sammenligner med spillets performance på PC, som faktisk ligger så lavt som omkring 65-90 fps ved spillets allerhøjeste ultra settings ved native 4K inkl Raytracing. Det ville med andre ord kræve langt større kompromisser i grafiske setting og den dynamiske opløsning på PS5 end allerede aktuelt, hvis man skulle sigte efter 60 hz inkl. Raytracing end tilfældet er i de andre mindre krævende titler du benævner, der som udgangspunkt har langt højere fps på PC end Deathloop - Så jeg har som allerede indrømmet bare været for optimistisk og overfladisk i min vurdering. Jeg var til en start slet ikke opmærksom på de dips til ned under 70 fps ved ultra settings@4K native på PC og jeg forsømte at regne RayTracing med som udgørende en tungere performance impact på konsol i forhold til modes uden. Så det var reelt og alene min fejl. At forvente 60 fps mode inkl. Raytracing på en titel der på PC i højeste settings har dips til ned under 70 fps i 4K native (jeg regnede tidligere med ca 90 fps) er ikke specielt realistisk - det ville kræve større kompromisser i grafiske settings og dynamiske renderresolution på konsollerne end allerede og ikke mindst i forhold til de spil du fremhæver som "bedre eksempler" (hvilket de dog ikke er - der er bare tale om nogle mere gunstige mindre hardwarekrævende udgangspunkter at optimere på), så det er ikke på samme måde realistisk at forvente det samme som på de andre titler du nævner, hvor man som udgangspunkt har langt højere fps på PC udgaverne og dermed ikke skal "klippe" så meget af settings og renderresolution for at opnå en bestemt funktionel mode på konsollerne. Der er tale om en balancering og ser man på de grafiske kompromisser er er taget i forbindelse med performance mode i Deathloop, som DF anbefaler grundet de 60 fps på PS5, så tror jeg personligt at det er en meget fornuftig balancering at man ikke har klippet endnu mere i settings og render resolution end man har for også at få RayTracing presset ind i en 60 fps mode på nuværende tidspunkt. Jeg tænker at det måske ikke er umuligt at gå den vej senere, da renderresolution og texture detaljer jo trods alt ikke betyder så meget fra en fjern sofa som fra en monitor lige foran snuden på folk. Men skal udviklerne komme dertil, så viser DF reviewet at der i forbindelse med Raytracing moden lige skal styr på framepasingen først, før man kaster sig over at presse RayTracing ind i en 60 fps mode med andre grafiske settings skruet mere ned i stedet for. Spillet er dog fortsat nyt og vi får se hvor meget fremtidige patches kan give af forbedringer på både konsol og PC - Men unormalt eller uden for skiven af hvad man normalt kan forvente af en nyudgivet multiplatform titel er det bestemt ikke på nogen måde. Som DF udtrykker det: "The PS5 version is solid [..] The PS5 serves up a great version" ...Så der er ikke nogle konspirationsteorier at komme efter - Som jeg selv udtrykte det, så er en udvikler i sagens natur jo udelukkende interesserede i at præsentere deres eget produkt så godt som det er dem muligt på tværst af de platforme de nu sælger det.
EDIT: Det understreges også af det at den ydelse ved de settings som PS5 benytter (Undtaget RayTracing, hvor man ikke kan få settings så lave på PC versionen som tages i brug på PS5) iflg DF, svarer til ydelsen på en PC med mere end et RTX 2060 og mindre end et RTX 2070 - svarende til hvad man har set på andre godt optimerede multiplatformstitler.
Det jeg vil give dig i forhold til at man allerede kunne have tænkt på Series X versionen er at Visual Qulity mode faktik ret oplagt lyder som en mode der er skabt til VRR - så her kunne man måske allerede havde tænkt Series X ind i de modes spillet er givet, da man må forvente de samme modes på den kommende Series X udgivelse. Men det kan PS5 versionen jo også høste gavn af når/hvis VRR engang implementeres på systemet.
Som sagt skulle DF reviewet nok komme på en så "vigtig" titel rost så højt til skyerne som denne - og nu er den da også kommet:
Senest rettet af TBC 17. sep 2021, 21:01, rettet i alt 15 gange.
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K