Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354049
Rasmus Larsen skrev: 21. sep 2023, 14:47Se min artikel her: Første spil der virker med Dolby Atmos på PlayStation 5
Tilføjelse til artiklen, da der er kommet flere relaterede spørgsmål og kommentarer:

Vær opmærksom på, at Dolby Atmos på PS5 kun understøttes med HDMI-kilder – ikke hovedtelefoner. Atmos udsendes som Dolby MAT 2.0 (PCM med metadata), hvilket betyder, at din TV-skærm skal have HDMI eARC (normal ARC er ikke nok) eller at HDMI-signalet fra PS5 skal sløjfes gennem en receiver/soundbar før det når TV'et. Ellers opstår der markant lydforsinkelse.
#354166
Rasmus Larsen skrev: 22. sep 2023, 07:41
Rasmus Larsen skrev: 21. sep 2023, 14:47Se min artikel her: Første spil der virker med Dolby Atmos på PlayStation 5
Tilføjelse til artiklen, da der er kommet flere relaterede spørgsmål og kommentarer:

Vær opmærksom på, at Dolby Atmos på PS5 kun understøttes med HDMI-kilder – ikke hovedtelefoner. Atmos udsendes som Dolby MAT 2.0 (PCM med metadata), hvilket betyder, at din TV-skærm skal have HDMI eARC (normal ARC er ikke nok) eller at HDMI-signalet fra PS5 skal sløjfes gennem en receiver/soundbar før det når TV'et. Ellers opstår der markant lydforsinkelse.
Resident Evil Village og Days Gone tilføjet

Det virker med Atmos, hvis man aktiverer 3D Audio i spillets indstillinger.

Jer med Atmos-udstyr: Hvad er jeres foreløbige oplevelser med Atmos på PS5?
Brugeravatar
Af bendix
#354167
Jeg ved ikke om Beosound Stage som sådan er ATMOS, men efter dit råd om at skifte fra PCM til Bitstream på LG CX så blev forsinkelse elimineret efter en genstart. Jeg syntes at der er mere bredde på lyden og dialog fra figur til figur syntes jeg er bedre retnings bestemt.
Af kabri
#354169
Lidt i samme båd her, har sonos arc uden ekstra højttalere. Synes det giver en positiv effekt med mere fylde og dybde men det er ikke nat og dag.

Jeg kan forestille mig at et mere udbygget atmos setup vil være fedt da der må være stor potentiale for fed spillyd i atmos, nok mere end i film generelt.
Af aalb1970
#354171
Mit Atmos set-up er ikke det bedste, da jeg kun har 2 upfiring højtalere. Men umiddelbart virker det som det skal. Atmos højtalerne er aktive, når det giver mening i forhold til lydkilderne.

Ift. listen med spil, bør Resident Evil 4 Remake tilføjes. I spillets lydindstillinger er "3D sound" aktivt, når Atmos er valgt som systemoutput.

Atmos er dog ikke et must for mig på PS5, da jeg foretrækker at spille med hovedtelefoner. Og her fungerer Tempest fint i de spil der understøtter teknologien. Til gengæld er det nærmest et must på Xbox Series X, da Microsofts egen Sonic Spatial Audio ikke er nær så effektiv som Atmos.
Brugeravatar
Af TBC
#354225
FSR 3 udkom i går til PC og skulle også være på vej til konsollerne, inkl Playstation 5 - selv om der er lidt flere udfordringer i den forbindelse end til den Windowsbaserede Series X.

Det betyder i praksis at man kan komme til at se flere 120 fps titler (60 fps titler interpolerede til 120 fps)

https://wccftech.com/amd-fsr-3-is-comin ... a-problem/

Interpolation på det spilafviklende medie er bedre end i TV'et - ikke alene fordi latencypenalty er bedre, men også fordi det kan gøres bedre med adgangen til at kunne gøre brug af temporale spildata såsom bevægelsesvektorer https://community.amd.com/t5/gaming/fir ... a-p/626581 - bevægelsesvektorer er de data der repræsenterer forskellen mellem den nuværende og den forrige frames visningspositioner, hvilket er af betydning for en mere nøjagtig repræsentation af objektbevægelser og positioner. FSR3 gør dog ikke brug af z-buffer som f.eks. DLSS og FSR-algoritmen er heller ikke AI-baseret, men en mindre kompleks og mindre hardwarekrævende heuristik opnået menneskeskabt algoritme uden behov for specialiseret hardwareaccelleration - Det er også det aspekt der gør det muligt at den kan komme til konsollerne og alle slags GPUer. Kvalitetmæssigt befinder FSR (både mht opskalering og frameinterpolation) dermed på niveau over hvad man kan opnå eksternt på et TV men under hvad man kan opnå med AI løsninger som DLSS, MetalFX og XeSS.
https://a.disquscdn.com/get?url=https%3 ... =800&h=338

Så helt tosset er det ikke. Det er jo også værd at bemærke at det inkluderer FSR AA også under opskalering - Det er nok en implementering med opskaleringsfaktor i retning af denne man kommer til at se på konsol:
Af aalb1970
#354319
Appen virker fint, men med de samme begrænsninger som andre streaming apps på Playstation:
- Låst framerate på 60 Hz (59,94?)
- Atmos skal aktiveres både i systemmenu og i selve indholdet i appen
- Slår ikke spiltilstand fra, når man åbner appen
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 205