11. nov 2022, 01:55
#346959
Jeg har på det seneste ikke set Digital Foundry løfte andet om FSR end FSR 2 i spillet 'Scorn', som blev det første spi til konsol der fik FSR 2 (Det slog Cyberpunk med knap 2 uger, nok mest af alt af den simple grund af FSR blev integreret langt tidligere i Xbox'ens SDK tilbage i den tidlige sommer i år - Det bestemt IKKE fordi CD project Red har hvilet på laurbærerne mht Cyberpunk, da de har været meget hurtige ude efter opgraderingen af PS5's SDK til FSR) - og så har Digital Foundry ellers deres generiske analyse af FSR 2 vs DLSS vs XeSS som ligger flere måneder tilbage.
Men FSR 2 er en open-source og cross-platform heuristik baseret temporal opskaleringsalgoritme der ikke kræver dedikeret Machine Learning orienteret hardware acceleration ala Tensor cores eller tilsvarende, af endnu mere komplekse og proccesingkrævende AI algoritmer. Dette har både nogle fordele og ulemper sammenlignet med mere komplekse AI algoritmer som DLSS og XeSS som FSR er skabt som et heuristik baseret modsvar til og for at konkurrere med. Den største fordel er at det er cross-platform og helt uafhængig af speciel dedikeret hardwareacceleration. Det benytter blot de eksiterende processing units i den ekstisterende hardware. Bagsiden af den mønt er at der så er større performance og latency hits end løsningerne med dedikeret og specialiseret hardwareacceleration, som også bliver udtalt større jo mindre GPU der er tale om, og så det at den mindre komplekse og hardwarekrævende algoritme ikke når helt samme visuelle kvalitet og niveau som DLSS og XeSS (hvad angår sidstnævntes version på Intel produkter med specialiseret hardware til AI accelerationenen - Der findes også en mindre kompleks XeSS algoritme der fungerer cross-platform og uden specialiseret hardware accelleration, men den ligger svjv aktuelt under FSR 2's cross-platform visuelle kvalitet og har endnu større latency penalties). Det at FSR 2 slås af DLSS og XeSS skal ikke forstås sådan at FSR er at regne som "dårligt" eller middelmådig, tværtimod er det et STORT visuelt step-up fra f.eks. checkerboard rendering og TAA og tættere på DLSS og XeSS i både funktion og kvalitet end de øvrige nævnte.
Men ligesom Cyberpunk med samme update også tilføres FSR på XBox og PC, så kræver det heller ikke dér nogen særlig eller specifik opgradering af grafikkortet ellers dets driver. Det som det kræver (hvis det skal være realistisk at implementere på nem vis og inden for relativt kort tid i et spil på konsollen) er en opgradering af SDK'et associeret til konsollen - formentligt er det der forvekslingen ligger, da SDK'et først for nyligt er blevet opgraderet til FSR implementering på PS5 og CD Projekt RED har faktisk været ret hurtige på aftrækkeren i den forbindelse - Der i hvert fald KAN meget vel komme flere eksisterende titler og ikke mindst kommende titler der får FSR 2 over den kommende tid. En grafikkortdriver opdatering på maskinen vil muligvis kunne optimere effektiviseres afviklingen en smule og naturligvis skal systemsoftwaren også inkludere og være kompatibel/kunne tale sammen med de funktioner som SDK'et udstyres med og indeholder, hvilket på et tidspunkt er kommet via system softwaren. Mens selve det af få opdateringen og FSR implementeringen i Cyberpunk kommer via patchen til Cyberpunkt, om det så gælder PS5, XBox eller PC.
Senest rettet af TBC 11. nov 2022, 11:55, rettet i alt 1 gang.
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K