Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VILLAFOREVER
#341263
Tak for endnu et svar Rasmus.

Jeg gik nu ind og valgte option 3, med Dolby vision. Det virkede sgu. Nu er den på kraftig profilen igen 😀
Dog tænker jeg ikke at VRR virker, når det bliver annonceret.

Tak for du tjekkede den engelske side.
Af VILLAFOREVER
#341293
Når option 3 vælges “Dolby vision” forsvinder HDMI 2,1 fordelene. Når du spiller 4KHDR er det ikke i RGB kvalitet, og i nogle spil går du i 1080 opløsning. Hvad har Sony gang i?
Kan man ikke spille med pang på farver, samtidig med 4K/120 HZ. Fuldstændig vanvittigt at låse brugere til Game Mode. Virkelig skuffende billede i game mode. Kan ikke rigtig ændre så meget på billedet. Fandme en skuffende oplevelse på et dyrt AJ90 :(

Gider i evt. på Flatpanels, og spørge SONY hvad der foregår, og om der kommer en ordentlig løsning. Et TV til over 20000 kr, skal man da ikke låses i indstillings muligheder. Hmm
Brugeravatar
Af TBC
#341296
VILLAFOREVER skrev: 26. mar 2022, 11:26Når option 3 vælges “Dolby vision” forsvinder HDMI 2,1 fordelene. Når du spiller 4KHDR er det ikke i RGB kvalitet, og i nogle spil går du i 1080 opløsning. Hvad har Sony gang i?
Nu har jeg ikke en PS5, så correct me if I am wrong. Men kan en PS5 ikke til både LG og Sony TV sættes manuelt op til HGiG i stedet for Dolby Vision, lige som med en PC og en XBox? ...Eller kommer der nogle autonome aspekter i vejen der fucker det op? Vincent Theo fra HDTV test m.fl. andre testere har jo gang på gang vist og anbefalet, at en velopsat HGiG profil slår alt andet, inkl. Dolby Vision på farver, shadow- & specular details og præcision og HGiG således giver den uovertrufne bedste HDR oplevelse til spil. Dolby Vision profilens grace er egentligt den at den automatisk nærmer sig HGiG's præcision og niveau, mens det til tider dog går lidt ud over farverne ifht HGiG, muligvis pga det med 120 fps HDMI båndbredden og RGB(?). Med andre ord, lad være med at gå på kompromis og brug dog en ordentlig panel-matchende HGiG indstilling i stedet for - Det ville jeg selv til enhver tid vælge.
Senest rettet af TBC 27. mar 2022, 17:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bendix
#341302
TBC skrev: 26. mar 2022, 13:24
VILLAFOREVER skrev: 26. mar 2022, 11:26Når option 3 vælges “Dolby vision” forsvinder HDMI 2,1 fordelene. Når du spiller 4KHDR er det ikke i RGB kvalitet, og i nogle spil går du i 1080 opløsning. Hvad har Sony gang i?
Nu har jeg ikke en PS5, så correct me if I am wrong. Men kan en PS5 ikke til både LG og Sony TV sættes manuelt op til HGiG i stedet for Dolby Vision, lige som med en PC og en XBox? ...Eller kommer der nogle autonome aspekter i vejen der fucker det op?
Jo HIGIG kan fint vælges permanent med HDR, PS5
Understøtter derimod ikke Dolby Vision ved afvikling af spil. Men Dolby giver heller ikke de “pang farver” VILLAFOREVER efterspørger (heldigvis).

Jeg har ingen udfordringer med HIGIG og HDR i Vanguard 120hz.
Af VILLAFOREVER
#341305
Fortæl mig lige :)

Hvordan aktivere jeg HGIG på PS5/AJ90??
Skal jeg forblive på min Option 3 HDMI, eller skal jeg vælge VRR formatet. Hvilken HDMI indstilling skal jeg vælge for at opnå HGIG?
Jeg vil som sagt, gerne bevare min kraftig kontrast profil, og ikke den der kedelige “game mode “ profil. Det er stadig en ommer Sony.
Brugeravatar
Af TBC
#341310
VILLAFOREVER skrev: 27. mar 2022, 09:30Jeg vil som sagt, gerne bevare min kraftig kontrast profil, og ikke den der kedelige “game mode “ profil. Det er stadig en ommer Sony.
Så behøver du slet ikke bekymre dig om hverken HGiG eller Dolby Vision. Dem ønsker du med din præference således slet ikke i brug, idet de er at regne som regulære modsætninger til en kraftig kontrast indstilling. HGiG og Dolby Vision stræber efter den højest mulige HDR dynamik og nuancering uden crushing af hverken shadow details eller specular highlights og bestemt ikke efter en Vivid kraftig kontrast indstilling, som du kan regne dem som deciderede modsætninger til.

Det eneste du med den præference egentlig behøver at bekymre dig om er hvor vidt du kan udnytte [A]LLM sammen med din kraftige kontrast profil. Hvor vidt dit specifikke TV så manuelt kan sættes op til at udnytte både LLM og din kraftige kontrast profil på en og samme gang, det skal jeg ikke kunne sige noget specifikt om, men på mange TV vil man selv manuelt kunne definere dette, f.eks. for de enkelte HDMI indgange, uden om "Auto picture mode" og diverse special-mode profiler - Om overhovedet muligt, skal du så nok starte et andet sted end game mode profilen lyder det til.

Det lyder dog så til at det vil komme til at give dig højere latency, da A90J's "pop" i specular highligts åbenbart er kædet sammen med latency-hævende videoprocessing, som Vincent forklarer det her - Der er med andre ord tale om en balance hvor der må tages nogle valg og forskellige kompromisser alt efter den profilering man går efter:

Og manuel HGiG udnyttelse lader det slet ikke til at man skal satse på med modellen, da den så undertracker EOTF og dermed giver alt for mørkt og udynamisk billede - Der er ikke rigtig nogen farbar vej uden om TV'ets indbyggede proprietære tonemapping:

A90J er et virkeligt lækkert TV, men ikke f.eks. en oplagt PC gaming monitor.
#341316
VILLAFOREVER skrev: 25. mar 2022, 14:49 Rasmus..

Har fundet ud af, at jeg nu ikke kan spille Call of Duty Vanguard i 4K/120 HZ, efter ændringen af HDMI til Dolby, som jeg kunne inden ændringen. Hmm
Nej det kræver desværre den anden HDMI-indstilling. Når Sony implementerer VRR, så kommer der endnu en indstilling i den måde. Det er en klodset måde at gøre det på fordi signalvejene styres er særskilte komponenter i TV'et – det er ikke et fuldintegreret hardwaredesign.
#341317
Bloomberg mener at vide, Sony afslører deres nye spiltjeneste i denne uge: https://www.bloomberg.com/news/articles ... -next-week

- "Sony’s will debut with a splashy lineup of hit games from recent years"

- "The new service is not expected to feature its biggest titles on the day they come out. The upcoming God of War Ragnarök, for example, is unlikely to be offered on the streaming platform right away, said one of the people familiar with the plan."
Af Henxian
#341329
Sony har vist aktiveret Dolby Vision på nogle Bravia tv. Der er flere artikler der nævner det. Der sker virkelig mange ting i øjeblikket. Håber ikke det er ekslusivt til Sony tv

Se videoen her:

14:40 i videoen vises der hvordan billede indstillinger kan opsættes, så billedet er smooth.

24:17 i videoen viser hvordan der skiftes til Dolby Vision

Jeg har desværre ikke et Sony tv
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 205