Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VILLAFOREVER
#354769
Hej alle.
Håber dette er i den korrekte tråd. Jeg er gået igang med Alan Wake 2 PS5. Er der andre der er det?

Jeg sidder simpelthen fast i den der Subway mission med Wake. " Search the cult". Jeg aner ikke hvad jeg skal. Har nu siddet fast i den mission i 6-7 timer. Jeg render bare frem og tilbage imellem, End line, Collapsed tunnel, osv. Jeg prøver alt muligt. Specielt imellem de der lightning skift syntes jeg er indviklet. Er der nogle der har en nem forklaring på, hvordan jeg kan komme videre. Har prøvet nettet, men guides er sindsygt lange.. Og uden held.

Jeg prøver også at skifte imellem missionerne igennem plot boardet.

Håber virkelig en kan hjælpe, da jeg egentlig syntes det er et fedt spil, med god grafik mm.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af bendix
#354770
TBC:
Jeg tror det et vigtigt at skelne mellem Open world spil som Spiderman 2 er og så et lineært spil som Alan Wake er. Alan wake ser super sprødt ud på konsol og målet har været at lave en grafisk ydelse som er virkelighedstro. Spiderman 2 går ikke efter en virkeligheds tro ydelse har deres grafiske director udtalt. Derimod er det helt unikt så detaljeret byen er. Folk har deres unikke bane og går ind i bygninger ud igen og fortsættere deres dag med indkøb osv. mange samtaler fra forbipasserende, Politi folk som detaljeret fortæller om rettigheder og sigtede der prøver at argumentere. Det er virkelig imponerende så detaljeorienteret Insomniac er. Alt fra slidte klistermærker på lygtepæle til slag på kantsten og beskidte vinduer. Det er ret imponerende.

Men jeg er stensikker på at vi ikke har nået maksimum kapaciteten på virkeligheds tro spil på PS5. Mark Ceney hos insomniac (og teknisk udvikler på PS5) har udtalt at Spidermans web svinging har været en del af udviklingen af hvordan SSD skulle benyttes på PS5. Spiderman var faktisk også på programmet ved PS5’s tekniske afsløring.

Dead space remake tror jeg også har en god chance, det samme med Burning Shores hvis man kan tælle DLC som Phantom Liberty også er.

Det er et super fedt tidspunkt at være “gamer” og da jeg har meget rejseaktivitet for tiden og benytter en PS backbone syntes jeg det er nemt at tage sin afslapning med rundt.
Brugeravatar
Af TBC
#354772
bendix skrev: 28. okt 2023, 12:55Jeg tror det et vigtigt at skelne mellem Open world spil som Spiderman 2 er og så et lineært spil som Alan Wake er.
Så absolut, det er LANGT nemmere at lave lineære spil ala Alan Wake eller The Last of Us grafisk mere imponerende end det er at lave spil open world spil som Spiderman 2 eller Cyberpunk grafisk imponerende - Det jo af den grund at Alan Wake, selv om det faktisk er mindre specifikt optimeret til konsol end Spiderman 2, kan ende med at have den bedste grafik (på samme hardware), uanset HVOR umage Insomniac måtte gøre sig med et open world spil som f.eks. et Spiderman 2. Men det betyder jo ikke at det ikke er værd at anerkende hvad Insomniac har opnået med open world spil som Spiderman 2 eller hvad CD Project Red, om end med højere og langt dyrere hardwarekrav som præmissen, har opnået med Cyberpunk ifbm Pathtracing+Ray-Reconstruction udgaven.
bendix skrev: 28. okt 2023, 12:55Det er virkelig imponerende så detaljeorienteret Insomniac er. [..] Det er ret imponerende
Helt enig - Som sagt, Insomniac kan virkeligt deres kram og fortjener vores bifald - Jeg glæder mig som sagt bestemt også til selv en dag at skulle spille Spiderman 2 og håber bare at det igen bliver Nixxes, der også kan sit kram, der for lov til at stå for port og enhancements i den forbindelse
bendix skrev: 28. okt 2023, 12:55Men jeg er stensikker på at vi ikke har nået maksimum kapaciteten på virkeligheds tro spil på PS5.
Jeg håber du har ret - men jeg tror alene det ligger i det med at ikke alle grafisk vellykkede spil har sigtet efter 100% realisme, som du f.eks. også fremhæver det mht Spiderman 2. Så det jeg taler om er mere det generelle grafiske niveau, hvad enten vi taler spil hvor realisme er fuldstændigt tilstræbt eller ej. Selv fæstede jeg som du ved her fra tråden tidligere meget lid til UE5's Nanite + Lumen helt generelt ville kunne løfte den grafiske kvalitet på PS5/Series X markant, som især nanite teknologien gør på higher-end PC. Men de spil der har været ude med det ind til videre har vist sig at være hardwaremæssigt FOR krævende til konsollerne mhp at bevare renderingen i en opløsning der kan få detalje og kvalitetsløftet til for alvor at slå igennem og give det kvalitetsløft jeg havde regnet med. Det er muligt at en PS5 Pro vil kunne rette op på det i fremtiden, men det helt generelle løft jeg havde regnet med har ind til videre kun vist sig at kunne skinne igennem på meget kraftigere hardware. Jokeren er så naturligvis at vi endnu ikke har set en rigtig UE5 AAA titel med ekstremt store ressourcer kastet efter specifik titel-udvikling til en PS5 og tilhørende ekstremt fokus på optimering af titlen til platformen, så der ligger muligvis en joker der (eller evt. med nanite+god baked lightning). Men for den generelle Nanite+Lumen titel har jeg i hvert fald ind til videre måtte efterlade den optimisme jeg tidligere havde i forhold til konsollerne og er der begyndt at tro mere på specifikt til platformen optimerede titler på proprietære game-engines, som tilfældet med bl.a. Spiderman 2 på Insomnics in-house engine, eller hvad Remedy’s har kunnet optimere mht Northlight engine til Alan Wake 2 til konsollerne, som havende en bedre balance og bedre udnyttelse med relation til konsollernes hardware. UE5's krævende funktioner skal nok shine på PC og løftes bedre af en PS5 Pro, mens jeg altså er blevet mindre optimistisk på UE5's vegme på nuværende konsollers vegne.

Ser vi bort fra alle hardwarekrav, så er det også værd at nævne det paradoks, mht UE5 potentialerne, at UE5 aktuelt (og ind til videre) er bag efter på det med lys, da selv Hardware Lumen er inferior til løsningerne pathtracing og AI rayreconstruktionløsningerne i Cyberpunk og Alan Wake 2, hvilket holder UE5 Nanite titler tilbage fra endnu større potentiale. Det antages dog at CD project Red, efter pathtracing succen i Cyberpunkt, skulle samarbejde med Epic om at få real-time pathtracing implementeret i UE5, idet CDPR aktivt deltager den tekniske udvikling af UE5 (jævnfør CDPR's strategiske partnerskab med Epic). Nanite [og nanite lignende løsninger] + pathtracing med RayReconstruction (som er en type af funktioner jeg ikke tror næste generation af konsoller ville kunne komme uden om) ville kunne bringe os endnu tættere på realistisk grafik - Du så selv hvad Lumen kunne gøre for en grafisk ret simpel stylistisk grafik i Fortnite, så tænk så hvad Lumen kunne gøre for bedre high-res og high-quality mere detaljerede og realistiske nanite assets og endnu mere hvor meget mere pathtracing med Rayreconstruction vil kunne gøre for sådanne assets - Det tror jeg stadig på som den næste level-up i grafik.
bendix skrev: 28. okt 2023, 12:55 Dead space remake tror jeg også har en god chance, det samme med Burning Shores hvis man kan tælle DLC som Phantom Liberty også er.
Jeg tænker Burning Shores måske ligefrem kan være med i en top5, men Dead Space var jeg mht grafik faktisk noget skuffet over, hvis man f.eks. sammenlignede det direkte med grafikken i "The Callisto Protocol" - som dog udkom i 2022 og derfor ikke ville kunne tælles med.
bendix skrev: 28. okt 2023, 12:55 Det er et super fedt tidspunkt at være “gamer”
Enig :)
Brugeravatar
Af bendix
#354795
Jeg orøvet lige st søge hjælp her

Resident evil Village er udkommet til iOS, ser vildt nok ud men jeg får kun XBOX controller layout frem i selve spillet. Både hvis jeg bruger DualSense eller Backbone PS edition.
Nogle det kender en workaround for at få PS layout?

Ps, skifter jeg Control type ændrer det ikke noget
Vedhæftede filer
IMG_8342.png
IMG_8342.png (1.53 MiB) Vist 1467 gange
Brugeravatar
Af TBC
#354798
bendix skrev: 30. okt 2023, 14:07Resident evil Village er udkommet til iOS, ser vildt nok ud men jeg får kun XBOX controller layout frem i selve spillet. Både hvis jeg bruger DualSense eller Backbone PS edition. Nogle det kender en workaround for at få PS layout?
På PC var det svjh noget man skulle modde sig til. Da iOS og mods næppe er to ting der sådan normalt lige går hånd i hånd er gode råd vist dyre, men det var nok den vej jeg ville prøve at kigge.

Men hvorfor spille det på iOS når du jo har en PS5? Man skal godt nok have sig en MEGET MEGET stor og helt ekstremt dyr MAC før man er oppe i stor nok størrelse M-chip der kan give en 4K ydelse svarende til en PS5 (om så stor M-chip overhovedet aktuelt eksisterer?). Det eneste der sådan for alvor er bedre på iOS udgaven er AI-opskaleringsmetoden på iOS (MetalFX) der opskalerer til 4K fra et 1080p native render. MetalFX opskaleringen ligger kvalitativt et sted imellem FSR2 og DLSS2, men man skal altså op i et 1440p native render før selv den bedste AI-opskalering kan matche eller slå et 4K native render og den indstillingsmulighed er der ikke i iOS udgaven til et 4K output - Så den eneste grund til at lege med det, skulle da lige være de flere FPS fra native 1080p som AI opskaleringen til 4K kan bidrage med. For lige så snart du går op i bare native 1440p i iOS udgaven, ligger du selv med en M2 Pro lidt under de FPS, som du får i et native 4K render på en PS5 - endog uden at indstillingerne er maxed out på iOS udgaven og der er gået yderligere krafter fra til opskaleringen:
Brugeravatar
Af bendix
#354801
TBC: ja jeg har en PS5, men det skyldes bekvemmelighed på farten og så føles kvaliteten egentlig super, tænker det er noget med at man som sådan ikke er vant til at spille den slags spil på sin mobil.
Spillet fylder hele skærmen som man kan savne på Remote PLAY, man kan dog også justere kvaliteten alt efter hvor tungt man ønsker arbejdet af telefonen skal være. Man rammer så et Max på de 6GB ram når man leger med indstillingerne. Jeg går dog bare med standard og 60 fps, har dog downloadet yderlige textures og aktiveret ambient inclusion.
Brugeravatar
Af TBC
#354803
bendix skrev: 30. okt 2023, 21:21 TBC: ja jeg har en PS5, men det skyldes bekvemmelighed på farten og så føles kvaliteten egentlig super, tænker det er noget med at man som sådan ikke er vant til at spille den slags spil på sin mobil.
Ahh, troede det var hjemme på "alteret" via en computer. Jeg kommer tit til at rode iOS og MacOS sammen, da jeg ikke er til hermetisk lukkede Apple produkter ud over højst et ATV.

Selv er jeg aldrig faldet for det med at spille mobilt - Der har jeg det ligesom med film: så vil jeg hellere lade være og vente til jeg kommer hjem og kan gøre det på noget større og ordentligt.

På iPhone 15 Pro/Pro Max (A17) er det i Resident Evil Village i øvrigt native 360p der opskaleres til 720p
Brugeravatar
Af bendix
#354945
Er det korrekt at HIGIG standarden er beregnet ud fra et mørkelagt rum, og at det forklarer det lidt mørke udtryk? Men T i oplyste stue miljøer vil det være at foretrække at bruge normal tonemapping? LGCX
#354951
HGIG tager ikke rummets lyssætning i betragtning; kun skærmens HDR-egenskaber (farverum, højlys osv), der kommunikeres over HDMI-forbindelsen fra TV'et til konsollen. Så hvis spilskaberne har valgt et mørkt udtryk, vil dette komme til udtryk.

HGIG er dog meget misforstået (særligt på YouTube), og har vel snart udspillet sin rolle fordi det er blevet misbrugt af TV-producenternes marketing. Gruppen bag HGIG har forsøgt at korrigere misforståelsen om, at der findes noget, der hedder 'HGIG mode' i TV-skærme: https://www.hgig.org

HGIG er en 'HDR kalibrering' (tone-mapping), der er tiltænkt til at ske automatisk mellem konsol og TV-skærm, for at sikre dels at spil ikke først skal tone-mappes manuelt i spillets opsætning, og dels at der ikke sker 'double tone-mapping' efterfølgende i TV'et. Det er omvendt ikke tænkt noget, man som bruger manuelt slår til og fra vha. en tilstand i TV'et.

Mere information her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1534747614

TV-skærmes indbyggede funktion til tone-mapping kan enten tage rummets lyssætning i betragtning eller ikke. Det afhænger af producentens implementering og brugerens valg i billedindstillinger.
Brugeravatar
Af TBC
#354954
bendix skrev: 7. nov 2023, 14:25 Mange tak Rasmus, aktiverer du selv HIGIG på dit C1?
Jeg gør i hvert fald på mit CX (hvad enten man så insisterer på at kalde det aktivere HGiG eller deaktivere tonemapping i TVet), da det giver MARKANT bedre HDR resultat og et bedre balanceret og nuanceret HDR billede end når TV'et for lov at tonemappe, når jeg spiller i HDR. Så det er konsekvent og altid den HDR-setting jeg kører med.

Husk også at ændre farvetemperaturen ifht den alt for hårde default setting, fjerne sharpness funktionens edge enhancements helt og at "Fine Tune Dark Areas"

Vincent har tidligere lavet vejledninger om det meste af det, bl.a. til C1:

Så også lige at han havde lavet en ny video for så lidt som 2 uger siden der forklarer hvorfor det ser bedst ud, hvis man har et TV der på den ene eller anden måde kan sættes til det.
Senest rettet af TBC 8. nov 2023, 21:32, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205