Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sd2100
#354195
Ca. 4 min. inde i denne video fra Digital Trends:


...bliver der vist forskellene i billedekvalitet mellem TVs (her Sony og TCL) indbyggede apps og de samme apps fra Apple TV.

Jeg ved ikke om det er et emne, der er behandlet før, men jeg var ikke klar over, at der var en forskel og at forskellen oven i købet var så stor.
Tidligere har jeg brugt ekstern boks for at forlænge et TVs "levetid" og kun derfor. Men måske er der også andre grunde.
#354198
Vi har ikke dykket ned i det for alvor, men i særligt Apple TV appen er der stor forskel, hvilket vi har fremhævet ved lejlighed. Det skyldes, at Apples serverer videostreams i laveste fællesnævner (en lavere HEVC-profil, der understøttes bredt) til alle tredjeparts-enheder – sikkert for at strømline app-udviklingen. Til Apple TV 4K boksene leveres et videostream af markant højere kvalitet (højere bitrate), særligt med Apple TV+ indhold.

Forskellen på YouTube i videoen fra Digital Trends kan være VP9 vs. HEVC videostream. YouTube har en knap kaldet 'stats for nerds' der giver tekniske detaljer, men jeg ved ikke hvad Calebs test reelt har bestået i.

Mht. Dolby Vision fra intern app vs. HDMI-boks, så har vi behandlet emnet i nogle af vores tidligere anmeldelser, bl.a. LG OLED, Loewe OLED og Apple TV 4K (2021). Tidligere var det faktisk omvendt; der kunne forekomme hævet sortniveau ved afspilning af Dolby Vision fra en HDMI-boks, eller på (i hvert fald tidligere) Sony OLED TV er lysniveauet i Dolby Vision fra HDMI-kilde for lavt, hvilket også knuser nogle skyggedetaljer. Det skyldes, at Sony OLED TV kommunikerer forkerte metadata vedr. skærmens egne evner til Dolby Vision HDMI-afspilleren. Og så sætter afspilleren lysniveauet lidt forkert på HDMI-signalet.

Men altså, uanset fra og til så synes jeg, at man skal bruge en ekstern boks som Apple TV 4K eller Nvidia Shield, eller Chromecast med Google TV hvis det skal være billigt. Det er bare en bedre brugeroplevelse hele vejen rundt.