Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KBW
#357742
TBC skrev: 26. mar 2024, 13:22
Snakkede med Yousee, de kunne så pludselig godt give mig fiber da jeg sagde at Waoo kunne!

Men de sagde at jeg skulle køre trådløst fra yousee-boksen til fjernsynet. Men så ryger kvaliteten vel?
Af Beckham
#357745
KBW skrev: 25. mar 2024, 21:30
Beckham skrev: 25. mar 2024, 21:25
KBW skrev: 24. mar 2024, 22:02

Hvorfor?
Godt spørgsmål. Teknikken er der vel bare ikke endnu i forhold til at streame live sport i høj kvalitet.

Hvis opløsningen og frameraten er de samme, hvad er det så ved kvaliteten der er bedre?
Godt spørgsmål. Må jo være noget med båndbredde\bit rate. Har stadigvæk ikke se noget streaming af live sport som matchede almindelig kabel tv.
Af George1
#357754
Ja , synes det er en meget relevant debat , har selv kabel tv og streamer via app på tv , men kabel tv har kun en 4K kanal , jeg får nu fiber indlagt så muligheden er der, jeg kan heller ikke vurdere hvad der er bedst udover at Fiber giver adgang til flere 4K film/udsendelser og går ud fra at jeg bare kan kable fra fiberboks til router, så må det vel være mindst ligesågodt som gammeldags kobber kabel forbindelse ??
Af KBW
#357762
George1 skrev: 27. mar 2024, 09:20 Ja , synes det er en meget relevant debat , har selv kabel tv og streamer via app på tv , men kabel tv har kun en 4K kanal , jeg får nu fiber indlagt så muligheden er der, jeg kan heller ikke vurdere hvad der er bedst udover at Fiber giver adgang til flere 4K film/udsendelser og går ud fra at jeg bare kan kable fra fiberboks til router, så må det vel være mindst ligesågodt som gammeldags kobber kabel forbindelse ??
Forstod på Yousee at at hvis man kabler videre fra fiber boks skal man bruge fiberkabler? De kabler jeg har I huset kan ikke bruges (Sidder udvendigt på huset under udvendig isolering).

Yousee sagde at man kan streame fra deres boks, men kunne ikke svare på, om kvaliteten så blev dårligere.
Brugeravatar
Af TBC
#357854
Igen. De væsentligste punkter er hvor vidt der:

1. er tale om DVB eller streaming - Så er der oftest synlige forskelle.

2. Er båndbredde nok til rådighed, såfremt vi alene taler streaming.

Når det kommer til om det er den ene eller anden type internet, så kommer det an på om den givne forbindelse og udbyder i praksis stiller båndbredde nok frem til stremingudbyderen til rådighed eller ej - og det gør de som hovedreglen med mindre man fysisk bor langt fra en mast (mht mobile forbindelser) eller langt fra en central (ifbm xDSL forbindelser)

Det samme gælder streaming via WiFi, der handler det også alene om hvor vidt der i praksis er båndbredde nok tilgængelig via den private WiFi forbindelse eller ej. Det vil der være hvis det er i samme rum, men hvis det f.eks er flere rum væk igennem betonvægge eller lign, så kan man ikke tage det for givet.

Men lige så snart der er båndbredde nok, så vil stremingkvaliteten ikke afvige fra den ene type forbindelse til den anden eller af hvor vidt der er benyttet Wifi eller ej. (Det vil højest være buffertiden og hvor mange sekunder det tager før man når fuld kvalitet der kan afvige) Streaming kræver ikke så meget båndbredde. Straming kræver så kun uhyre sjældent og untagelsesvis over 20 Mbps (oftest er det endog under 10 mbps hvis det ikke er 4K HDR). Så har man f.eks. stabile 30 mbps eller mere via sin internetforbindelse og sit WiFi, så vil kvaliteten på streaming være den samme uanset hvad man vælger, så længe der kun streames 1 stream af gangen og så længe man bare ikke begynder at sammeligne streaming med DVB.

Det er kun hvis man begynder at streame flere forskellige streams på en gang at det stiller større krav til den givne internetforbindelse og WiFi - Så længe der bare er båndbredde nok vil det snildt kunne lade sig gøre uden at der bliver tale om kvalitetsforskel så længe vi taler streaming.
Brugeravatar
Af TBC
#357864
Beckham skrev: 31. mar 2024, 11:30 Enig problemerne dukker først for alvor op når vi snakker live streaming. Her falder kvaliteten.
...Når man taler streaming vs DVB. Ikke når man taler type af internetforbindelse i relation til streaming (så længe internetforbindelsen ellers stiller båndbredde nok til rådighed)

Præciserer det lige igen at imødegå de misforståelser og sammenblandinger af informationer, der bliver ved med at poppe op i denne tråd
Af KBW
#357865
TBC skrev: 31. mar 2024, 16:55
Beckham skrev: 31. mar 2024, 11:30 Enig problemerne dukker først for alvor op når vi snakker live streaming. Her falder kvaliteten.
...Når man taler streaming vs DVB. Ikke når man taler type af internetforbindelse i relation til streaming (så længe internetforbindelsen ellers stiller båndbredde nok til rådighed)

Præciserer det lige igen at imødegå de misforståelser og sammenblandinger af informationer, der bliver ved med at poppe op i denne tråd
Endnu en gang tak til TBC

Hvorledes går dette ud over kvaliteten hvis man har fiber ind i huset og så

1. bruger wifi router herfra

eller

2. Eller bruger wifi fra Yousees boks

3. Kører fra fiber indgangen videre med nogle ældre kabler til tv'et?
Brugeravatar
Af TBC
#357866
Som skrevet flere gange, så gør det ingen forskel på STREAMINGkvaliteten, SÅLÆNGE WiFi router eller YouSee boks med indbygget WiFi ellers står tæt nok på WiFi enheden til at der er båndbredde nok til rådighed over forbindelsen (både internet og WiFi) i forhold til hvad man nu end streamer (mens det oftest vil være ringere end hvis man benytter DVB, hvad enten man benytter fiber, kabel, xDSL, LAN WiFi eller andet til den streaming man kunne finde på at sammenligne med).

F.eks. kan det gå hen og blive et problem hvis WiFi router står den ene ende af et større hus eller lejlighed og TVet står i den anden og der ikke er båndbredde nok til rådighed over afstanden - Så kan streamingkvaliteten falde til en lavere bitrate end dens maks (Da streaming i modsætning til DVB er adaptive mht bitrater, hvis der ikke er båndbredde nok til rådighed). Men er det i samme rum eller rummet ved siden af hvor WiFi routeren står, så er der som hovedregel båndbredde nok til rådighed over WiFi til den smule båndbredde streaming kræver for at at være den højest tilgængelige STREAMINGkvalitet (ofte men ikke altid under DVB kvalitet)

Hvis man har fiber ind og benytter WiFi videre ud til sine enheder, så kan dog det ikke betale sig at betale for mere end 100 til max 300 mbps internetforbindelse, da langt de fleste WiFi enheder/klienter (og routere) ikke kan udnytte højere hastigheder end det over WiFi alligevel (typisk op til omkring 350 mbps i de bedre tilfælde tæt på routeren), med mindre enhederne (både router og klient) er ret nye og har de seneste WiFi standarder, men som sagt, så er det også blot 20-25 mbps man behøver til 99% af al streaming.
Af KBW
#357868
TBC skrev: 31. mar 2024, 18:53 Som skrevet flere gange, så gør det ingen forskel på STREAMINGkvaliteten, SÅLÆNGE WiFi router eller YouSee boks med indbygget WiFi ellers står tæt nok på WiFi enheden til at der er båndbredde nok til rådighed over forbindelsen (både internet og WiFi) i forhold til hvad man nu end streamer (mens det oftest vil være ringere end hvis man benytter DVB, hvad enten man benytter fiber, kabel, xDSL, LAN WiFi eller andet til den streaming man kunne finde på at sammenligne med).

F.eks. kan det gå hen og blive et problem hvis WiFi router står den ene ende af et større hus eller lejlighed og TVet står i den anden og der ikke er båndbredde nok til rådighed over afstanden - Så kan streamingkvaliteten falde til en lavere bitrate end dens maks (Da streaming i modsætning til DVB er adaptive mht bitrater, hvis der ikke er båndbredde nok til rådighed). Men er det i samme rum eller rummet ved siden af hvor WiFi routeren står, så er der som hovedregel båndbredde nok til rådighed over WiFi til den smule båndbredde streaming kræver for at at være den højest tilgængelige STREAMINGkvalitet (ofte men ikke altid under DVB kvalitet)

Hvis man har fiber ind og benytter WiFi videre ud til sine enheder, så kan dog det ikke betale sig at betale for mere end 100 til max 300 mbps internetforbindelse, da langt de fleste WiFi enheder/klienter (og routere) ikke kan udnytte højere hastigheder end det over WiFi alligevel (typisk op til omkring 350 mbps i de bedre tilfælde tæt på routeren), med mindre enhederne (både router og klient) er ret nye og har de seneste WiFi standarder, men som sagt, så er det også blot 20-25 mbps man behøver til 99% af al streaming.
Tak igen

Jeg kan se jeg får lavet noget forvirring her (og ikke kun fordi jeg har læst om DVB-I). Jeg prøver at omskrive mit spørgsmål:



Hvorledes går dette ud over kvaliteten hvis jeg har en DVB-c tv-pakke fra f.eks Yousee og får den leveret via fiber ind i huset og så:

1. bruger wifi router herfra (kan det overhovedet lade sig gøre, går ud fra at DVB-c så skal laves om til DVB-I, og hvad med kvaliteten?)

eller

2. Eller bruger wifi fra Yousees boks (altså har en Yousee boks stående der hvor fiber-kablet kommer ind i huset, yousee har fortalt mig at boksen kan sende trådløst til tv'et, men kunne intet sige om kvaliteten).

eller

3. Kører fra fiber indgangen videre med nogle ældre kabler til tv'et? (jeg har kabler fra år 2000 indlagt mellem ydermuren og udvendig isolering - mon disse kan bruges til DVBc signalet fra fiber? Disse kabler kan jeg ikke udskifte).
Brugeravatar
Af TBC
#357869
Så længe der er den båndbredde tilgængelig der skal til via WiFi, så vil det heller ikke gå ud over DVB kvaliteten, SÅFREMT DVB-signalet formidles videre uændret via LAN eller WiFi til andre enheder, altså uden at signalet først har være reencodet.

Det kan lade sig gøre af sende DVB-c signalet videre med f.eks. en TVMosaic CE server (der i dag er blevet open source) i en NAS, NUC eller lign, der sender DVB-c signalet ud til andre enheder i husstanden eller, hvis man er teknisk anlagt mht netværk og portforwarding, til feriedestinationen i udlandet eller i sommerhuset mv. Til gengæld reencoder mange af den slags færdigboksløsninger med bokse man købe til den slags, f.eks. en slingbox, signalet, hvorved signalet degraderes.

Er der i stedet tale om udbyderens "DVB-I" boks eller App på et smart-tv, så henter den signalet hos udbyderes servere og er som udgangspunkt ligeglad med om den er kablet eller bruger WiFi SÅLÆNGE der bare er båndbredde nok til rådighed på forbindelsen (Det vil normalt snildt kunne klares med under 20 mbps). Spørgsmålet er så bare om udbyderen har encodet signalet hårdere på DVB-I serverne end det er på DVB-c? ...Den slags er det svært at få overblik over, men kan ofte være tilfældet, f.eks. er YouSees signal langt hårdere komprimmeret hvis man benytter Appen på sit TV end hvis man benytter sig af deres DVB-c signal. Men det handler for så vidt ikke om hvilken forbindelsesteknokologi man benytter i husstanden eller om man gør brug af WiFi eller ej - SÅLÆNGE der bare er båndbredde nok hele vejen igennem kæden til signalet.