Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#79714
Har anskaffet en Samsung LE37B530 FullHD skærm. Har Canaldigital via parabol med alm. satboks, som kører via en Phillips DVD-optager med harddisk.
Der er stor forskel på kvaliteten af de programmer jeg ser. Nogle er ok skarpe med god opløsning andre "uldne" og med helt forkerte farver (de fleste). Når jeg skifter mellem "ekstern kilde", som kommer fra satboksen og "TV", som modtages via indbygget DVB er der en lille forbedring, men jeg er langt fra tilfreds. Ser jeg DVD er kvaliteten også ringe. (Alt dette sat i forhold til mit tidligere Panasonic 32" billedrørsTV, som viste alt flot og klart.

Hvordan optimerer jeg min nye fladskærm!?
#79723
Thomcat1956 skrev:Har anskaffet en Samsung LE37B530 FullHD skærm. Har Canaldigital via parabol med alm. satboks, som kører via en Phillips DVD-optager med harddisk.
Der er stor forskel på kvaliteten af de programmer jeg ser. Nogle er ok skarpe med god opløsning andre "uldne" og med helt forkerte farver (de fleste). Når jeg skifter mellem "ekstern kilde", som kommer fra satboksen og "TV", som modtages via indbygget DVB er der en lille forbedring, men jeg er langt fra tilfreds. Ser jeg DVD er kvaliteten også ringe. (Alt dette sat i forhold til mit tidligere Panasonic 32" billedrørsTV, som viste alt flot og klart.

Hvordan optimerer jeg min nye fladskærm!?
Bruger du HDMI mellem satboks og Tv og DVD og TV? Alm. antenne kabel overfører kun med det laveste antal linjer til tv. Hvis du bruger scart fra DVD og SAT til tv skal du vælge RGB i output og input, det giver bedre billede. Det bedste vil være at bruge HDMI mellem DVD og SAT, da anm. antennekabel og scart ikke kan overføre HD materiale.

Mvh
Thomas
Af cannavaro
#79735
Ærligt talt, vil det nok ikke have den store betydning, om der bliver brugt Scart eller HDMI, selvom HDMI klart er at foretrække, men nok mere en generel tendens til, at folk ikke har indstillet deres Tv ordentligt. Så vil du have et ringe billede uanset hvad, specielt når snakken falder på Samsung, og deres ringe standardindstillinger. Skift over til Film-mode, slå alle billedforbedringssystemer fra, samtidig med, at kontrast og lys skal stå på ca. 50-70%, og farvetemperatur på 50%, og farveprofil Varm.
Af xcardman
#79736
din gamle skærm vil være langt bedre til SD end den nye.
kvaliteten svinger på programmerne,

håber ikke andre har blidt bildt dig noget andet ind.
uanset om du kører med hdmi eller scart
#79756
Th@mas skrev:
Thomcat1956 skrev:Har anskaffet en Samsung LE37B530 FullHD skærm. Har Canaldigital via parabol med alm. satboks, som kører via en Phillips DVD-optager med harddisk.
Der er stor forskel på kvaliteten af de programmer jeg ser. Nogle er ok skarpe med god opløsning andre "uldne" og med helt forkerte farver (de fleste). Når jeg skifter mellem "ekstern kilde", som kommer fra satboksen og "TV", som modtages via indbygget DVB er der en lille forbedring, men jeg er langt fra tilfreds. Ser jeg DVD er kvaliteten også ringe. (Alt dette sat i forhold til mit tidligere Panasonic 32" billedrørsTV, som viste alt flot og klart.

Hvordan optimerer jeg min nye fladskærm!?
Bruger du HDMI mellem satboks og Tv og DVD og TV? Alm. antenne kabel overfører kun med det laveste antal linjer til tv. Hvis du bruger scart fra DVD og SAT til tv skal du vælge RGB i output og input, det giver bedre billede. Det bedste vil være at bruge HDMI mellem DVD og SAT, da anm. antennekabel og scart ikke kan overføre HD materiale.

Mvh
Thomas
Hej Thomas
Tak for svar... jeg bruger scart fra SAT-boks til DVD og scart videre derfra til den nye Samsung fladskærm. HDMI er vel ikke en option, da der ikke er HDMI-udgang på DVD'en!?
Jeg får snart en HD-satboks fra Canal Digital og med den vil det kunne lade sig gøre.... må vel vente og se resultatet!

vh Thomas R
#79757
Thomcat1956 skrev:
Th@mas skrev:
Thomcat1956 skrev:Har anskaffet en Samsung LE37B530 FullHD skærm. Har Canaldigital via parabol med alm. satboks, som kører via en Phillips DVD-optager med harddisk.
Der er stor forskel på kvaliteten af de programmer jeg ser. Nogle er ok skarpe med god opløsning andre "uldne" og med helt forkerte farver (de fleste). Når jeg skifter mellem "ekstern kilde", som kommer fra satboksen og "TV", som modtages via indbygget DVB er der en lille forbedring, men jeg er langt fra tilfreds. Ser jeg DVD er kvaliteten også ringe. (Alt dette sat i forhold til mit tidligere Panasonic 32" billedrørsTV, som viste alt flot og klart.

Hvordan optimerer jeg min nye fladskærm!?
Bruger du HDMI mellem satboks og Tv og DVD og TV? Alm. antenne kabel overfører kun med det laveste antal linjer til tv. Hvis du bruger scart fra DVD og SAT til tv skal du vælge RGB i output og input, det giver bedre billede. Det bedste vil være at bruge HDMI mellem DVD og SAT, da anm. antennekabel og scart ikke kan overføre HD materiale.

Mvh
Thomas
Hej Thomas
Tak for svar... jeg bruger scart fra SAT-boks til DVD og scart videre derfra til den nye Samsung fladskærm. HDMI er vel ikke en option, da der ikke er HDMI-udgang på DVD'en!?
Jeg får snart en HD-satboks fra Canal Digital og med den vil det kunne lade sig gøre.... må vel vente og se resultatet!

vh Thomas R
Er der ikke to udgange med scart fra SAT boksen. Hvis ja så kør den der står tv på op til tv'et og slå RGB til under indstillinger på sat boksen. Den anden scart udgang direkte står der sikkert recorder eller lign. på lader du bare være som den er.

Mvh
Thomas
Af Thomcat1956
#79758
cannavaro skrev:Ærligt talt, vil det nok ikke have den store betydning, om der bliver brugt Scart eller HDMI, selvom HDMI klart er at foretrække, men nok mere en generel tendens til, at folk ikke har indstillet deres Tv ordentligt. Så vil du have et ringe billede uanset hvad, specielt når snakken falder på Samsung, og deres ringe standardindstillinger. Skift over til Film-mode, slå alle billedforbedringssystemer fra, samtidig med, at kontrast og lys skal stå på ca. 50-70%, og farvetemperatur på 50%, og farveprofil Varm.
Tak for svar. Jeg har forsøgt med indstillinger i alle mulige afskygninger og er ret sikker på at det ikke er der fejlen ligger. Så ville der vel ikke være så stor forskel på de forskellige programmer. Som nævnt er de programmer jeg ser via Samsung TV'ets interne DVB-tuner langt bedre end dem der kommer fra Canal Digitals Sat-boks. Som nævnt i ovenstående svar vil jeg forsøge mig med en HD-satboks og HDMI-kabler...
Vh Thomas
Af Thomcat1956
#79759
xcardman skrev:din gamle skærm vil være langt bedre til SD end den nye.
kvaliteten svinger på programmerne,

håber ikke andre har blidt bildt dig noget andet ind.
uanset om du kører med hdmi eller scart
Hej Xcardman!
Tak for svar - se hvad jeg har svaret de øvrige hjælpsomme mennesker!

Vh Thomas
Af cannavaro
#79761
Thomcat1956 skrev:
cannavaro skrev:Ærligt talt, vil det nok ikke have den store betydning, om der bliver brugt Scart eller HDMI, selvom HDMI klart er at foretrække, men nok mere en generel tendens til, at folk ikke har indstillet deres Tv ordentligt. Så vil du have et ringe billede uanset hvad, specielt når snakken falder på Samsung, og deres ringe standardindstillinger. Skift over til Film-mode, slå alle billedforbedringssystemer fra, samtidig med, at kontrast og lys skal stå på ca. 50-70%, og farvetemperatur på 50%, og farveprofil Varm.
Tak for svar. Jeg har forsøgt med indstillinger i alle mulige afskygninger og er ret sikker på at det ikke er der fejlen ligger. Så ville der vel ikke være så stor forskel på de forskellige programmer. Som nævnt er de programmer jeg ser via Samsung TV'ets interne DVB-tuner langt bedre end dem der kommer fra Canal Digitals Sat-boks. Som nævnt i ovenstående svar vil jeg forsøge mig med en HD-satboks og HDMI-kabler...
Vh Thomas
Der er skam forskel på billedkvaliteten hvad angår programmer, udsendelser og kanaler, uanset om de alle er digitale.

Men det tyder så også på, at boksen forværrer tingenes tilstand, og derfor en rigtig god idé at skifte det ud til en HD-Boks, samt tilkobling med HDMI.
Af urbananen
#79766
Med en tilsluttet boks fra yousee, er der MEGET forskel på at se det med scart og HDMI.. Scart er der bedre end at sidde og kigge det analoge, men HDMI er meget overlegen i forhold til scart. Langt pænere farver.
Bare for at give et eksempel med scart vs. hdmi
Af Mons
#79807
urbananen skrev:Med en tilsluttet boks fra yousee, er der MEGET forskel på at se det med scart og HDMI.. Scart er der bedre end at sidde og kigge det analoge, men HDMI er meget overlegen i forhold til scart. Langt pænere farver.
Bare for at give et eksempel med scart vs. hdmi
Ja, man sparer jo to omkonverteringer ved visning af digitale kanaler via HDMI, fremfor SCART - det være at foretrække..
Af xcardman
#79808
Ja hdmi er bedre.

men på et SD signal blever billedet alså ikke bedre end hans panasonic
32 crt tv.
det er helt sikkert.
der skulle nok været foretaget et andet indkøb
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#79813
Se første indlæg igen. Han bruger ikke et CRT, men sammenligner bare med det.
Af Thomcat1956
#79929
Det er netop det, der er humlen i denne tråd: Altså mister man noget ved at gå fra et rimeligt godt analogt billedrørstv til et digitalt højopløst fladskærmsTV !? - og det Gør man så..... altså med mindre udsendelserne man ser er optaget i mindst HD - og det er jo åbenbart stadig de færreste! Forsøgte mig med at se to DVD'er igår "Elizabeth - the Golden Age", som på min fladskærm vises med pastelagtige og lidt udtværede farver. Derefter "Deadwood-serien", som vises krystalklart og med de rigtige farver. Så DVD'er er åbenbart også af forskellig kvalitet, som flere af jer jo også er er inde på.
Derefter så jeg via DVB-tuneren på fladskærmen en DR-HD udsendelse fra Guyana, hvor man kunne se hvert eneste strå eller blad i junglen og med fantastisk flotte farver...
Morale: Jeg vil glæde mig til at mere og mere bliver sendt i HD og derudover benytte et HDMI-kabel når jeg får min nye HD-SAT-boks fra Canal Digital... glæder mig til alle HD-timerne O_O
Thomas