Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355950
Anmeldelsen af Sony A95L er online. A95L er udstyret med det nye 2023 QD-OLED panel med højere lysstyrke samt en ny MediaTek Pentonic 1000 chip, der åbner for nye funktioner.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1703135120

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#355953
Har været sony mand i mange år og har ejet 10 stk
I det store hele køre det bare med +/-
#355955
joernkjaer skrev: 21. dec 2023, 08:32 I specifikationerne står der, at Stofa appen er installeret.
Er det ikke Norlys Play, der er installeret, da Stofa appen er udgået og afløst af Norlys appen.
I udgangspunktet er der ikke installeret noget - det skal hentes i Googles app-store. Jeg har ikke testet Norlys, men hvis den er afløseren, så er det nok dén man skal hente i stedet.
#355956
KimKaos skrev: 21. dec 2023, 08:17 Igen vise Sony hvordan man skal lave et top tv - men prisen er også derefter - men kan man vente 2 år så kan man i 2025 til BF anskaffe dette års A95L til 15.000 for en 55" 😁
Ja, prisen er høj. Samsungs S95C havde også fået et nøk opad og value-for-money er ret svært at snakke om når vi er oppe i High-end som disse modeller. Af samme grund er de også primært kandidater til at tage vores reference Award og ikke top-anbefalingen.
#355960
Megatusind takker for en god test artikel!! Er ikke teknik nørd, men har 2 spørgsmål... Hvad med placering i en lys stue, hvor placering af TV vender ud mod store vinduer mod vest (kan ikke ændres) - vil "modlys" være et seriøst problem med panel typen?
Den omtalte "objekter med høj kontrast – eksempelvis tekst på en ensfarvet baggrund – vil fremstå med farvede kanter" - vil sidde ca. 3 m fra en 55" - vil det være generende tydeligt - og kan du, Torben evt. vise et foto af det - evt. zoomet lidt ind?
Ellers bare TAK!! TV'er skrevet på ønskesedlen!!
#355961
Modlys er et seriøst problem for alle paneltyper - nogle mere end andre - hverken QD-OLED eller WOLED er lige så lysstærke som LCD selvom de er blevet forbedret igennem de sidste par generationer

Du kan jo prøve at hive et hjem og så selv afgøre om det er brugbart hvis ikke så har du returretten alternativet er jo gardiner i en eller anden form med mindre du vil prøve med et LCD - men også her kan modlys give problemer - måske ikke så udtalte men det kan være nok til at det ødelægger oplevelsen og så skal du jo alligevel finde gardinerne frem og så er du tilbage til udgangspunktet :)

Rent personligt så ville jeg begynde med at overveje om der ikke skal nogle gardiner op og så derefter anskaffe mig et tv
#355967
Jeg har billeder af problemet med de farvede kanter i testen af både Samsung S95C og Sony A95K. Jeg kunne måske lige klippe det ind i testen af A95L også.

Direkte sollys på en OLED-skærm kan IKKE anbefales. Det vil skade panelet og give samme effekt som burn-in.
#355970
Hm vær gerne mere specifik, hvornår og i hvilke tilfælde man kan se de farvede kanter omkring tekst og fra hvilken afstand, som jeg husker tidligere debatter, kan man overhovedet ikke se de kanter på en 55" fra 3 meters afstand.
For mig er det en dealbreaker hvis jeg kan spotte farvede kanter ofte.
#355972
Hvid på sort er nok den værste kombi, men hvis I er bange for at det er et problem, så bør I nok få set det i virkeligheden i stedet. Billederne fra de to andre anmeldelser er nok så tydeligt jeg kan gøre det, men jeg ved ikke helt hvad I ellers forventer af et foto?
#356093
Torben Rasmussen skrev: 22. dec 2023, 10:28 Jeg har billeder af problemet med de farvede kanter i testen af både Samsung S95C og Sony A95K. Jeg kunne måske lige klippe det ind i testen af A95L også.

Direkte sollys på en OLED-skærm kan IKKE anbefales. Det vil skade panelet og give samme effekt som burn-in.
Tak for input, Torben - og også KimKaos! - Hvilken "burn-in" effekt vil der komme, når skærmen får direkte sollys i et par timer sidst på eftermiddagen/aften - hvis der ikke er noget billede på skærmen? Vil skærmen blive misfarvet eller andet..? Kan så evt. lave en sort plade til at dække selve skærmen når TV'et ikke bruges.
Hvis TV'et er tændt og skærmen er i sollys, hvad er det så det giver "burn-in" effekten - billedet på skærmen er jo aktivt og bevægende, så det kan jo ikke være det/motivet som vises i "burn-in effekten...?
Vil det være forkert at investerer i et A95L, i stedet for et med anden panel type - LED eller lignende?
Mht. gardiner - vil ikke have gardiner - hellere en flot udsigt til haven - men jeg har fået et elektrisk rullegardin monteret i loftet, som går lige ned til sofaens bagkant og det dækker/skygger næsten det 42" TV vi har nu for sollys. Hvis jeg så opsætter et 55", vil rullegardins skyggen dække centreret, så der vil være måske 20 cm sollys på begge sider af skærmen. Vil det så give problemer med forskellig "burn-in" i sollys arealet i forhold til skygge arealet..?
Lidt øv mht. til dette sollys problem - har nok selv skabt det, men håber der findes en løsning uden gardiner!?
#356094
Der er et par studier der alle peger i hver sin retning

En mere generel gennemgang her af Digital Trends:



Og et mere omfattende papir her:

https://www.nijkerk-ne.com/enhance-the- ... uv-damage/

Men kort både varme og UV er ikke godt for dit tv i længden - men et tyndt hvidt gardin kan holde temp. nede og UV væk - alternativt et UV rullegardin eller film til dine ruder

Jeg forstår godt at du vil nyde udsigt og lyset men du skal overveje om det ikke er bedre at passe på dit TV - better saft than sorry

Place the TV away from direct sunlight. Sunlight exposure can change the characteristics of your TV screen and may appear as non-uniformity.

- Sony

https://www.sony.co.uk/electronics/supp ... s/00173479


Der er en gammel tråd her om emnet:

viewtopic.php?t=41145

https://www.avforums.com/threads/oled-t ... m.2163750/