Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356128
Tusind tak, KimKaos!!! Rigtig gode inputs som gør det svært at vælge next step...

Vil lige høre om nogen af jer ved om at vælge en anden paneltype, kan afhjælpe problemet - se her - en kommentar fra YT videoen ovenfor:

"I had issues with my Alienware monitors (Samsung OLED) at sundown during the summer. It mucked up my displays and I had to do the panel refresh several times. So yeah when I see the sun is low in the sky I run to my curtains. Seeing it I decided to get the X95L over the A95L for my living room."

- og denne: "If sunlight was that bad for oleds nobody would use them in phones. Such a silly question" - Gør man det, i telefoner..???

Hvis jeg vælger et X95L-lignende Sony TV med samme panel type - skal være et Sony, i 55", hvis det findes ? (Hvilken model kan det være?) - vil det så være bedre...?
#356206
I yderste konsekvens så vil du nok kunne risikere, at du får en portion af skærmen, som bliver mørkere end resten. Jeg sørger selv for at gardinerne er rullet så langt ned, at mit OLED ikke får direkte sollys i løbet af dagen. Det er ikke UV jeg er bekymret for - dine vinduer napper en ret stor del af strålingen - men varmen. I de tests jeg laver kan man på visse billeder se nogle enorme vinduer pegende mod syd, som vil give direkte lys på skærmen i sommerperioden. Det er jeg nødt til at blænde af for.
#356210
Tak for inputs!!, KimKaos og Torben, lige et spørgsmål mere...
Vil et tv i X95L Serien/MiniLED, tåle/kaperer sollyset/(lysforhold bedre, da det er en anden teknologi?
Så igår på YT med Caleb om CES (Tror faktisk, at Rasmus Larsen også var der) at Sony evt. stopper med OLED panelet og vil satse på MiniLED?
Så kan jeg håbe, at der kommer den ønskede 55" model senere i år eller til næste år...
#356214
Jeg skal også have udskiftet min plasma og efterhånden står valget mellem A95L eller LG G3. Så vidt jeg kan forstå, er de største forskelle panel typen QD-OLED/WOLED MLA, samt billedbehandlingsprocessoren sidstnævnte skulle være bedre på A95L. Sidst men ikke mindst så er der prisforskelle, hvor LG i store træk kan købes til næsten det halve, ved et 65".
Med hensyn til processoren, kan LG G4 måske med Alpha 11 vise sig at komme tættere på A95L....
Alle input er velkomne, så jeg kan få taget en beslut og få bestilt et OLED...
#356223
Sony tax som de kalder det er det man betaler for det lidt ekstra for det er gør Sony til det Sony er - men om det er det værd kan diskuteres - men fakta er at S95L er toppen af poppen med G3 og S95C lige i hælene - og G4 skal nok blive lige så godt som G3 og dermed næsten lige så godt som et S95L - men har du råd så gå efter S95L og får lige det lidt ekstra der gør Sony til det de er og kan du vente til at G4 rammer gaden så gør det til den tid vil Sony have skåret lidt af toppen af prisen på deres S95L og du kan sammenligne G4 med Sony

Fordelen er så med G4 at du får WebOS 24-28 og dermed 4-5 års OS updates plus den nyeste CPU - Jeg ville vente
#356225
Beckham skrev: 6. jan 2024, 11:28 … men de stopper ikke med OLED.
Insider viden eller bare noget du påstår?

OLED har toppet salgsmæssigt, mini LED vækster, tæt på i billedkvalitet, og har klare fordele (pris, nits, strømforbrug, ingen burn-in mm. ) samt en klar udviklingsvej foran sig (miniaturisering, flere zoner, bedre styring). OLEDs udviklingsvej er mere usikker (materialeforskning)

Jeg tror ikke der kommer flere QD-OLEDs fra Sony.
#356256
Sony har traditionelt set ikke udskiftet deres topmodel i samme omgang som de annoncerer det øvrige modelprogram. A95L har dermed ikke en navngivet afløser, men mon ikke det kommer senere på året. Om det kan retfærdiggøres at give så meget mere for A95L kontra G3 må være op til den enkelte. Begge er virkelig gode TV. Jeg havde nok personligt siddet og ventet på et godt tilbud på A95L, men den bliver næppe lige så billig som G3 på noget tidspunkt.
#356301
Lethen skrev: 6. jan 2024, 18:35
Beckham skrev: 6. jan 2024, 11:28 … men de stopper ikke med OLED.
Insider viden eller bare noget du påstår?

OLED har toppet salgsmæssigt, mini LED vækster, tæt på i billedkvalitet, og har klare fordele (pris, nits, strømforbrug, ingen burn-in mm. ) samt en klar udviklingsvej foran sig (miniaturisering, flere zoner, bedre styring). OLEDs udviklingsvej er mere usikker (materialeforskning)

Jeg tror ikke der kommer flere QD-OLEDs fra Sony.
Mener at det blev nævnt i en artikel et sted. Kan selvfølgelig godt være det sker på den lange bane, men tror ikke de udfaser OLED inden for det næste år eller to. Hvis de ender med at gøre det, så må det være af økonomiske årsager. Jeg har stadigvæk svært ved at se at mini LED skulle overgå OLED. Det kan godt være det kan blive rigtig godt, men har bare svært ved at se det overgå OLED i andet end lysstyrke.
#356540
Lethen skrev: 6. jan 2024, 18:35
Beckham skrev: 6. jan 2024, 11:28 … men de stopper ikke med OLED.
Insider viden eller bare noget du påstår?

OLED har toppet salgsmæssigt, mini LED vækster, tæt på i billedkvalitet, og har klare fordele (pris, nits, strømforbrug, ingen burn-in mm. ) samt en klar udviklingsvej foran sig (miniaturisering, flere zoner, bedre styring). OLEDs udviklingsvej er mere usikker (materialeforskning)

Jeg tror ikke der kommer flere QD-OLEDs fra Sony.
Jeg var til stede i Tokyo til præsentationen af Sony. De sagde ikke noget om, at de stopper med OLED (hverken WOLED eller QD-OLED). De snakkede alene om året 2024, hvor de lancerer en miniLED LCD-topmodel. Det er vanlig Sony-stil. Mange af deres topmodeller har historisk fået lov til at leve i 2 år eller mere.

OLEDs udviklingsvej er allerede så godt som fastlagt. Næste skridt bliver blå PHOLED, dernæst plasmoner.

Salget af OLED TV har ikke toppet. Det tør jeg godt love og sætte 10 flødeboller på højkant. Salget af miniLED LCD TV stiger også, men miniLED er jo en forlængelse af LCD og ikke en ny skærmteknologi, så det er et spørgsmål om at erstatte salget af et LED LCD TV med salget af et miniLED LCD TV. MiniLED siger i sig selv ikke noget da det kan være alt fra entry-level til super high-end. En marketingøvelse. Overordnet falder salget af LCD TV.

Bare nysgerrig: Hvem har givet dig dette indtryk af markedsituationen? :)