Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af superkdx
#332349
Efter jeg har opdateret til TVOS15 og iOS15 + har iOS14 på en anden telefon, har jeg problemer med mit HomeKitkamera. Den optager ikke ved "specifik bevægelse", samt ingen notifikation på telefon eller AppleTV. Sætter jeg den til "ved bevægelser" virker det fint.

Prøvede at logge ud af iCloud på min telefon og AppleTV, og så virkede det én dag, og så virker det ikke mere.

Andre der oplever dette på de nye betaversioner af iOS15 + TVOS15?
Brugeravatar
Af TBC
#332351
larsenan skrev: 19. jun 2021, 15:58 jeg har et lg cx, hvis jeg køber denne apple tv box, bliver kvaliteten så bedre, end tv'et indbyggede streaming apps, når indholdet er 4k eller HDR på streaming tjenesterne ?
Nej, du får ikke bedre billedkvalitet af at streame et 4K HDR signal på et ATV i stedet for at streame det på dit TV - Der kan højst være forskel på SD, 720p og 1080i/p materiale alt efter hvor god opskalering dit TV har relativt til ATV'et. MEN der skal til gengæld enten en brugerkonfigureret Shield eller et ATV med aktiveret match funktion til for at få matchet frameraten til udbydernes 4K HDR (og øvrige) materiale, hvilket giver bedre bevægelser mv, hvis man som jeg er en af dem der er opmærksomme på den sag. De udbydere der udsender 4K HDR er så netop også gerne dem der som reglen også er kompatible med ATV'ets match funktion, hvilket ellers ikke er noget man kan tage givet fra enhver udbyder og som ellers kræver brugerkonfigurerede automatch funktioner på en Shield via brug af en 3-parts app for at blive matchet. Så det der med at ATV'et har det bedste/bredeste match-system gælder indbygget out-off the box funktionalitet, men ikke hvad man kan drive det til som bruger med brug af 3-part apps. ATV'et er stadig den platform jeg vil anbefale til den normale bruger, mens Shielden kun skal anbefales mere konfigurationsparate nørder, da de tjenester der virkelig gælder netop er dem er er kompatible med ATV'ets out-of-the box aktiverbare matchfunktioner og man i DK i øvrigt kommer ekstremt langt ved at sikre sig at ens ATV står i 50 Hz SDR som default/udgangspunkt.
Af jramskov
#332373
Lille detalje / uddybelse. Der står i den i øvrigt rigtig gode anmeldelse: “Det er igen lettere, hvis du har en iPhone (med iCloud Nøglering aktiveret)”.

Hvis man bruger en password manager (jeg bruger f.eks. 1Password), fungerer det på samme måde. 1Password overtager simpelthen funktionen.
Af jramskov
#332374
Per_S skrev: 18. jun 2021, 16:29 God, grundig og detaljeret anmeldelse.
Ét spørgsmål trænger dog sig på. I min optik er det en stor fejl at der ikke er en programguide, der fungerer på tværs af app's. Hvor lange udsigter er der til at det bliver implementeret i boksen?
Funktionen er der sådan set, men kræver at indholdsudbyderne går med til det. Netflix osv. vil hellere styre brugeroplevelsen selv så tror det har meget lange udsigter.
#332375
TBC skrev: 19. jun 2021, 18:38
larsenan skrev: 19. jun 2021, 15:58 jeg har et lg cx, hvis jeg køber denne apple tv box, bliver kvaliteten så bedre, end tv'et indbyggede streaming apps, når indholdet er 4k eller HDR på streaming tjenesterne ?
Nej, du får ikke bedre billedkvalitet af at streame et 4K HDR signal på et ATV i stedet for at streame det på dit TV - Der kan højst være forskel på SD, 720p og 1080i/p materiale alt efter hvor god opskalering dit TV har relativt til ATV'et. MEN der skal til gengæld enten en brugerkonfigureret Shield eller et ATV med aktiveret match funktion til for at få matchet frameraten til udbydernes 4K HDR (og øvrige) materiale, hvilket giver bedre bevægelser mv, hvis man som jeg er en af dem der er opmærksomme på den sag. De udbydere der udsender 4K HDR er så netop også gerne dem der som reglen også er kompatible med ATV'ets match funktion, hvilket ellers ikke er noget man kan tage givet fra enhver udbyder og som ellers kræver brugerkonfigurerede automatch funktioner på en Shield via brug af en 3-parts app for at blive matchet. Så det der med at ATV'et har det bedste/bredeste match-system gælder indbygget out-off the box funktionalitet, men ikke hvad man kan drive det til som bruger med brug af 3-part apps. ATV'et er stadig den platform jeg vil anbefale til den normale bruger, mens Shielden kun skal anbefales mere konfigurationsparate nørder, da de tjenester der virkelig gælder netop er dem er er kompatible med ATV'ets out-of-the box aktiverbare matchfunktioner og man i DK i øvrigt kommer ekstremt langt ved at sikre sig at ens ATV står i 50 Hz SDR som default/udgangspunkt.
Jo du gør. Ihvertfald i Viaplay Appen. Da Viaplay på smart TV ikke understøtter 4K selvom den viser det. Det er kun chromecast ultra og Apple TV 4K som kan streame deres sport i 4K 50 hz 😊
Brugeravatar
Af TBC
#332380
allan.dyppel skrev: 20. jun 2021, 10:10 Jo du gør. Ihvertfald i Viaplay Appen. Da Viaplay på smart TV ikke understøtter 4K selvom den viser det. Det er kun chromecast ultra og Apple TV 4K som kan streame deres sport i 4K 50 hz 😊
Nu var præmissen jeg svarede på den generelle "når indholdet er 4k eller HDR" som var hvad der blev efterspurgt, det var ikke besynderlige kuriositeter og undtagelser eller hvilke tjenester der udsender 4K til hvem, som når ViaPlay til egen skam, spot og spe ikke har udbygget deres 4K infrastruktur til andet end procentdele af markedet eller når Apple til fordel for egne enheder forfordeler streamingkvaliteten til andre enheder end sine egne. Der findes jo også tjenester der eksisterer på ATV'et som ikke findes på TV'et (det kunne f.eks være Reuters) eller omvendt tjenester på TV'et der ikke findes på ATV'et (Det kunne f.eks. være Rakuten). Men er det så af den grund måske pludseligt et fornuftigt og retledende svar at sidde og tale om at han vil have bedre billede (og 4K HDR) på på sit TV fra Rakuten end via en telefons Airplay til ATV'et, eller er det snarere det generelle perspektiv der er det mest relevante og retledende?

Der mener jeg så at det er det generelle perspektiv der er det relevante, særligt når der svares på et spørgsmål med præmisen "når indholdet er 4k eller HDR" som der blev spurgt til - Og der står svaret jo helt generelt til trone, uanset de benævnte kuriositeter, der i stedet handler om hvad der eksisterer af apps og udbyggede kompatibiliteter fra udbyderen og hvilke streams der er åbnes for i den forbindelse.

Men det ændrer jo ikke på at man ikke vil have afgørende forskellig billedkvalitet fra det samme 4K HDR signal (med mindre der f.eks. var tale om Dolby Atmos Low Latency miss-match via HDMI til ugunst for ATVet) og det ville være direkte misledende at fremhæve kuriositeter over et generelt perspektiv og dermed give folk helt forkerte og misledende ideer og forestillinger. Det generelle perspektiv kan stå alene som betragtning af boksen eller TV'ets ydelsespotentialer, det kan kuriositeterne ikke, hvis man skal være retledende. Det er så fint nok at få det hele med, men det ændrer ikke på det helt overordnede og generelle eller selve ATV'ets eller TV'et evner og performance hvad enkelte udbydere overhovedet vælger at udbyde af signaler.

Så det retledende samlede svar, der inkluderer afvigende kuriositeter vil være at der ikke er forskel på billedkvaliteten og at billedkvaliteten med et ATV ikke bliver bedre, end med tv'et indbyggede streaming apps i forbindelse med en given 4K HDR stream, men at der kun vil være forskel i de afvigende tilfælde hvor udbyderne sender forskellige signaler til enhederne, hvilket man kan finde enkelte afvigende eksempler på, hvor billedet så i nogle tilfælde kan være bedre via ATV'et og i andre tilfælde kan være bedre via TV'et.

Det meget mere tyngende generelle argument for enheder som Shield og ATV frem for brugen af et smart-tv er imho - og som allerede nævnt - matchfunktionerne på sådanne enheder i forhold til et smart-tv.
#332381
Torben Rasmussen skrev: 20. jun 2021, 11:59 Det kommer an på hvilken tjeneste du bruger. Apples egne tjenester får adgang til højere båndbredde på ATV.
Ikke hvis vi taler om Shield. Der er billeder lige flot på Apple tv, om det er på deres egen boks eller på Shield.
#332383
Jeg er noget træt af den nye Remote. Play knappen skulle være blevet hvor den plejer. Der sker underlige ting, når jeg bruger den gamle i soveværelset, contra den i stuen. Det kunne de godt have tænkt lidt over. Nu har jeg så købt en af de nye, som skal i soveværelset.
Brugeravatar
Af TBC
#332384
OrigT-Duck skrev: 20. jun 2021, 16:34
Torben Rasmussen skrev: 20. jun 2021, 11:59 Det kommer an på hvilken tjeneste du bruger. Apples egne tjenester får adgang til højere båndbredde på ATV.
Ikke hvis vi taler om Shield. Der er billeder lige flot på Apple tv, om det er på deres egen boks eller på Shield.
Det jeg ikke enig i. Signalet som Viaplay giver lov til at modtage med ATV 4K (og en Chromecast Ultra) er [særligt efter de 2 første dage] tydeligt bedre end signalet man får lov at modtage på Shield og andre enheder der af ViaPlay overmåde nærrigt endnu ikke har "fået lov" til at modtage "V Sport UltraHD" 4K streamen. Ja, især de første dage var 4K signalet (til ATV og CromeCast Ultra) så bundskrabende elendigt "4K" [host!] at man var hard-pressed for at se forskellen, da 4K signalet i artifacts og spatial opløsning faktisk mere lignede dårligt opskaleret 1080i end et 4K signal på tidspunktet. Men efter at "V Sport UltraHD" signalet, trods stadig ikke at være direkte prangende 4K, er blevet bedre end det var i starten (og når det får lov af ViaPlay at køre med op til 19 mbps - hvilket men så heller ikke altid kan tage for givet), så er det nu ganske tydeligt at se forskellen på de to signaler man får lov at udnytte. Jeg ser i hvert fald tydeligt forskellen på signalerne på de 123 tommer på 4K D-ILA projektoren jeg har sammenlignet på, mens jeg indrømmet ikke vil gøre mig fuldstændig skåsikker på at jeg også ville kunne se forskellen, hvis det var på et almindeligt størrelse TV fra f.eks. typisk 3,5 meters sofaafstand.

Men der er ingen tvivl om forskellen på "V Sport UltraHD" signalet man får lov til at udnytte er noget der er til stede; Der er både markant større spatial opløsning og færre encode artifacts på 4K signalet. Det er dog også rigtigt at der er en fordel forbundet ved at modtage signalet fra "V Sport UltraHD" i forhold til f.eks. ViaPlays hovedstream, selv når man ikke får lov at modtage 4K signalet fra "V Sport UltraHD". Jeg vil gætte på at der er det samme signal man får lov at modtage som på en ATV HD enhed og alle andre enheder, hvad enten de er 4K kompatible eller ej, der overmåde nærrigt fra ViaPlay får lov at modtage et V Sport UltraHD signal uden 4K, som kvalitativt er mere som signalet hos DRTV end hos ViaPlays egen hovedkanal der til sammenligning er helt af røven til.

Edit: Ups, Sorry, jeg så lige at du slet ikke talte om V Sport UltraHD 4K fodbolden, men talte om Apple's streamingtjenester, hvilket jeg ikke kan udtale mig om da jeg hverken har købt indhold hos dem eller har testet det på tværs af enheder (Jeg har kun prøvet at leje et par titler i testsammenhæng for nogle år siden på ATV'et, før jeg overhovedet fik indkøbt Shielden som jeg i så dag benytter 99,9% af tiden i stedet for ATV 4K)
Af BrianH
#332386
Bachlabar skrev: 18. jun 2021, 15:57 Hvis jeg vil se viaplay 4k, så skal jeg have tilkoblet appletv 4k eller andet-

Men er det nok at koble den til via wifi?
Ja, og strøm :)
Men der er jo ingen der kender kvaliteten af dit wifi. Har du 128 kb/s er det jo ikke nok
Af Bachlabar
#332392
BrianH skrev: 20. jun 2021, 20:51
Bachlabar skrev: 18. jun 2021, 15:57 Hvis jeg vil se viaplay 4k, så skal jeg have tilkoblet appletv 4k eller andet-

Men er det nok at koble den til via wifi?
Ja, og strøm :)
Men der er jo ingen der kender kvaliteten af dit wifi. Har du 128 kb/s er det jo ikke nok
Haha, kunne være smart uden strøm ellers. Har Ca 300/300mbs på wifi

Har bare ikke kabel i den ende af huset, men kan være jeg skal prøve et atv
#332394
filmfreak skrev: 18. jun 2021, 14:40 Du skriver under specifikationer at den kan den udsende Dolby True HD . Det er da vist ikke korrekt .
Ellers er det da en stor forbedring i forhold til 1. gen.
Det kan den gamle Apple TV 4K også, men det kræver tilkøb i app (f.eks. Infuse) for at åbne for licensen. Jeg får præciseret dette i specifikationstabellen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7