Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af droner
#176374
Hej folkens,

Jeg har problemer med, at jeg ikke kan optage flere af mine kanaler. Jeg får sort skærm og "kanalen kan ikke vises pga. svagt eller intet signal".

Når jeg ser den som "alm." tv-kanal er der ikke noget problem. men skærmen er sort nåt jeg hopper over på HDMI-kanalen.

Hvad skyldes det? Er det mit kabel (brugte det medfølgende), der er af for dårlig kvalitet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#176375
Hvordan har du tilsluttet dit TV og din optager? Hvad menes der med denne sætning:
Når jeg ser den som "alm." tv-kanal er der ikke noget problem. men skærmen er sort nåt jeg hopper over på HDMI-kanalen.
Hvad er en "alm. tv-kanal" og hvad er en "HDMI-kanal"?
Af droner
#176381
Det er nok lidt kringlet beskrevet :-)

Jeg har koblet afspilleren på via HDMI-kabel. Derudover har jeg et antennekabel fra væggen ind i afspilleren (det der følger med) og et antennekabel fra afspiller til TV.

Tænder jeg kun for mit tv er der ingen problemer, men når tænder afspilleren skifter source til "HDMI-kanalen". Det er den jeg optager på eller skal være på, hvis jeg skal se en DVD/Bluray. Håber det giver mere mening :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#176384
Dvs. optageren har på intet tidspunkt et klart signal? Det lyder lidt som et signalstyrkeproblem. Prøv at pille kablet fra dit TV og fjern kablet fra optageren, så der kun sidder et antennekabel i optageren og et HDMI-kabel fra optager til TV.

Hvis dette giver et signal på optageren, så er signalstyrken for lille og du skal have kigget på at få forstærket signalet dér hvor det kommer ind i huset.

Jeg antager, at du har fået foretaget en kanalsøgning mv. på optageren på ét eller andet tidspunkt? Hvordan var tingene forbundet dengang - og hvad har ændret sig?
Af droner
#176390
Jeg har kun foretaget kanalsøgning én gang, da jeg fik optageren for en uges tid til.

Langt de fleste kanaler går knivskarpt igennem. Men fx Disney Channel og flere af de andre børnekanaler har sort skærm når jeg får signalet via optageren.

Jeg prøver at rode med kablet og ser om det hjælper :-)

En helt anden ting er, at kanalerne næste er for skarpe når det er via optageren. Kan man ændre på billedeindstillinger (motion plus m.m.), så film ikke ligner dokumentarer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#176401
Dit TV kører med separate indstillinger for hvert input, så når du har indstillet det tidligere (før du fik afspilleren), så har du kun gjort det for TV-udsendelserne direkte på TV'et. Når du så skifter til HDMI-porten, så kører TV'et igen med standardindstillingerne og du skal derfor indstille det en gang til. Hvis du har brugt en af profilerne på TV'et, så kan du være heldig, at det er nok at skifte til denne profil igen og at den dermed er gemt for alle inputs på én gang.

Prøv at kigge på hvilken profil TV'et kører med i første omgang. Jeg kan ikke tro, at det er din optager, som laver forskellen.
Af droner
#176557
Yes, nyt kabel gjorde tricket, så nu er alle kanalerne på plads :-)

Tak for tippet med indstillingerne. Jeg havde ikke lige luret, at der skulle laves indstillinger for hver "source".
Af alex1719
#176652
Hej jeg oplever problemer med min boks. Problemet er selv om jeg har tunet kanalerne ind på min boks siger den at der er svagt eller intet signal når jeg vil ind og se nogle af kanalerne. Få kanaler virker andre virker delvist og ved mange skriver den "svagt eller intet signal". Boksen er sat til mit tv med HDMI-kabel jeg har prøvet både med HDMI kabel og antenne kabel på en gang, det blev det ikke bedre af. Jeg har også prøvet at skifte det antennekabel der går ind i boksen med det som der fulgte med. Hvad skal jeg gøre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#176670
Hvad siger boksen til signalstyrken hvis du tjekker det i indstillingerne? Hvor sidder boksen ift. det sted hvor signalet kommer ind i dit hus/lejlighed? Benytter du en antenneforstærker?
Af alex1719
#176802
Jeg bruger ikke antenne forstærker. Jeg mener at signalet kommer ind i stueetagen og mit tv står i kælderen hvis det, du mener med hvor det er placeret i forhold til indgangssignalet. Signalet på mit tv har jeg ikke tjekket endnu, da jeg ikke har været hjemme siden du svarede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#176914
Dvs. signalet splittes ikke på noget tidspunkt? Hvis kablet er langt, så kan det også være pga. dårlig afskærmning.
Af alex1719
#176946
Man kan sige signalet splittes et sted. der hvor det kommer ind i huset har vi en fordeler på så vi også kan se tv i stuen og på førstesalen. Jeg har prøvet at bytte boksen for at se om der var noget galt med den men problemet er vedholdene. udover det har jeg tjekket signalstyrke. jeg kan se at bitfejlniveau er på 2000, signalstyrker er svingende på mellem 50 og 80 og signal kvaliteten er 0.
Af ffelicia
#177320
alex1719 skrev:Man kan sige signalet splittes et sted. der hvor det kommer ind i huset har vi en fordeler på så vi også kan se tv i stuen og på førstesalen. Jeg har prøvet at bytte boksen for at se om der var noget galt med den men problemet er vedholdene. udover det har jeg tjekket signalstyrke. jeg kan se at bitfejlniveau er på 2000, signalstyrker er svingende på mellem 50 og 80 og signal kvaliteten er 0.
Oplevet tilsvarende problemer med Samsung Fjernsyn VE40ES7005U , E8300N, Stofanet. Antennekabel ind i HDD-E8300N videre til Fjernsyn og HDMI fra E8300N til Fjernsyn.
Fjernsynet kan kun vise gratis kanaler i digital, plus analog hvis E8300N slukkes (kanaler der ikke kan vises giver beskeden (svagt signal), E8300N viser alle kanaler og det samme gør fjernsyn hvis E8300N tændes.
Forespørgsel hos Samsung sigerm, at sådan er det.

Antenneindgang skal være til E8300N og derfra til fjernsyn og der kan kun ses fjernsyn når E8300N er tændt. Fjernsynets tuner bruges ikke og det fungerer reelt kun som billed og lyd giver - hvis man altså vil have en E8300N på systemet.
Det er så iøvrigt også E8300N og kun den der skal have WI-FI netværksopsætning (også for software opdatering af fjernsynet ??!!??) men ihvertfald til AllShare og andet netværksbrug (DLNA).

Hvis man vil have mulighed for at se fjernsyn alene på dets egen tuner, så skal det have sin egen antennekabel tilslutning via splitter og E8300N kan ikke agere splitter.
Sådan er det iflg Samsung support.

Har ikke oplevet tilsvarende med LG 925N koblet på et ældre Sony fjernsyn, der kan jeg fint se fjernsyn uden at tænde 925N med antenne ført til 925N og derfra til fjernsyn. Men det kan selvfølgelig skyldes andet som fx andre kabelantenneleverandører ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#177385
En splitter er i øvrigt ikke en god løsning. Der skal en forstærker på i stedet. Men anbefalingen herfra er også helt klart at undgå at køre signalet igennem E8300 og videre op i Tv'et. Giv dem hver sit kabel fra forstærkeren.