Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#40847
Hejsa

Nu har jeg har læst og læst, både her på forummet, og købsguides osv osv. Men jeg synes jeg har fået så meget forskellig information at jeg ikke er kommet tættere på et nyt tv end jeg var da jeg startede :s

Historien i korte træk er:

Jeg har for nyligt fået en lejlighed og skal finde mig et nyt tv, da mit gode GAMLE B&O næsten lige er brudt sammen. øv...

Fjernsynet skal placeres på den ene væg (gerne hængt op) og jeg skal så ligge i min sofa med hovedet ved den modsatte væg, og fødderne ned mod fjerneren. der er vel en 3 - 3½ meter fra væg til væg. Jeg ville derfor helst op på de 37tommer, men begynder at tvivle om man kan få et tv der er værd at glo på med mit budget.

Et andet problem er at jeg vil bruge det til sådan lidt af hvert. Der vil nok mest blive kikket almindelig TV fra et analogt signal? på det, indtil videre i hvert fald. Men så vil jeg samtidig se en dvd i ny og næ, bruge min xbox lidt her og dér og hooke det op med min computer så jeg kan streame forskellige ting og sager på det. Primært animerede serier som simpsons, family guy osv. Så jeg er lidt på bar bund om jeg skal vælge plasma, hvilket jeg har fået forklaret klart bedst til tv-signaler? eller lcd.

Da jeg betaler af på et ordentligt lån har jeg ikke det store budget at lege med. Så omkring 6000 vil jeg helst af med, gerne mindre
:)

Jeg har indtil videre kikket lidt på disse 2 modeller. Da jeg ikke er sikker på om jeg må linke til forhandlere smider jeg dem bare op sådan her.

SAMSUNG LE37S67 M. DVB-T - til 4.999

og

Philips 37" 37PFL3312 LCD TV - til 4.499

Men da jeg søgte efter de 2 modeller her på forummet, så jeg 2-3 tråde om hver hvor de blev sablet ned som værende noget være møg. For at sige det mildt.

Det skal lige til slut siges at jeg ikke er så voldsomt kræsen. Lige for tiden ser jeg ofte streamede ting på nettet på min 19 tommers acer computer fladskærmsmonitor mens jeg ligger på en sofa et par meter væk, uden kvaliteten irriterer mig. Men det er måske i virkeligheden nettop fordi den er så lille at det ikke spiller nogen rolle?...

Som i nok kan se er jeg rimeligt halv-forvirret... Så er jeg til gengæld enormt ubeslutsom! O_O

Hjælp! Og på forhånd, tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#40856
Spar 700 kr. mere sammen og tag et 37PX80. Du får det ikke bedre i den prisklasse:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-1072770/ ... ign-Priser

Jeg er klar over at man altid kan finde noget bedre hvis bare man liiige sparer lidt mere sammen, men her er altså tale om et markant forspring ift. andre TV i prisklassen, så det vil virkelig være dumt at vælge et halvringe TV blot fordi 6000 kr. var smertegrænsen. Evt. så vent en måned ekstra hvis det er dét der skal til for at pengen kan slå til.
Af Mangofest
#40858
Hey, tak for dit svar dér.

Af en eller anden grund har jeg hidtil mest kikket efter et LCD tv. Plasma burde måske være bedst til mine behov, også selvom jeg har planer om at streame fra nettet i ny og næ?

Nå jeg nu allerede er oppe og have brudt mit budget burde jeg måske overveje at tage 42 modellen?

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1072773/ ... ign-Priser

til 400 mere?
Af Mangofest
#40877
Og så er jeg lidt bange for det "berygtede" burn-in. Nogle af de serier jeg streamer, har "kant" på, kan den ikke ende med at brænde sig fast med tiden?

Ud over det spurgte jeg en af mine venner hvad han ville anbefale. Han sagde at hvis jeg hovedsageligt ville se helt almindeligt analog-tv ville et lcd være at foretrække!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#40878
1. Hold op med at spørge dine venner til råds ;) Han har fået 100% forkert fat i tingene.

2. Burn-in kan stadig forekomme, men hvis du lige sørger for at skifte kanal en gang i mellem i starten og samtidigt måske skrue ned for kontrasten i de første ca. 100 timer, så er den værste fare overstået. Vi har en artikel om burn-in, hvor vi også giver et par gode råd her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

3. Om du har brug for 37" eller 42" må være helt op til dig. Det er essentielt samme TV og de leverer begge gode billeder.

4. Streaming fra nettet er ikke nogen forhindring for at se streaming over nettet, men det er ikke sikkert at det vil se så sprødt ud når det bliver blæst op på 37/42".