Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#358397
Jeg overvejer at endelig udstifte mit alrende fullHD TV ud med et moderne 4K TV. Som det nok er åbenlyst skifter jeg ikke ofte, og vil hellere gå efter et jeg er glad for i en del år.

Det skal bruges til konsol spil PS5/Xbox Series X samt streaming fra diverse tjenester, men ingen flow TV. Planen er at køre konsoller m.v. gennem en receiver (der fatter at sende VRR m.v. igennem) og videre op i TV'et.

Jeg har kig på et par stykker som alle ligger meget tæt hvis man læser rtings.com eller herinde

Samsung S90D/S95D

Jeg forstår der stadig er panel lotteri på 90D, men hvor meget betyder forskellen i praksis? eller spurgt på en anden måde hvor meget dårligere bliver det hvis jeg får det forkerte panel?

Jeg kunne selvfølgelig opgradere til 95D, men er ikke super vild med at have en den ekstra boks i mit TV møbel



LG G eller C serien

Er det værd at vente på C4/G4? ikke fordi jeg har travlt, men mere om de er de ekstra penge værd

Sony A95L

Umiddelbart den jeg lændte mig mod ingen jeg gik igang med at kigge mest fordi det nok er der jeg længst kan klare mig uden chromecast/Apple TV medmindre LGs nye opdaterings politik går godt. Det er indtil videre stadig den der får har reference-prisen.

Den er dog noget dyrere end de andre muligheder, selv deres start priser taget i betragtning og jeg ved ikke helt om det er pengene værd

Hvad skal man dog vælge?
#358426
Har du overvejet at tage Panasonics modellerne med i overvejelserne? Personligt synes jeg Panasonic leverer de allerbedste og mest naturlige billeder skabt med deres egen billedprocessor - langt bedre end hvad LG og Samsung kan præstere. Phillips' billedprocessor er også god til at skabe en naturtro/behagelig farveægthed samt minimere sæbeopera effekten og give flot dybde. Sony gør det også vældig godt men deres QD-OLED er bare for dyre, men til gengæld så gør de også mest ud af kvalitetskomponenter og materialer hele vejen igennem og så får du også den bedste heat-sink med i købet.

Vil anbefale at du kigger på Panasonic og Philips, hvor førstnævnte først prisdykker for alvor hen mod høj/sensommeren. Tiltrækkes du af Samsungs egen 2024 S95D, så tror jeg de endelig er ved at have fået styr på en effektiv heat-sink samt optimere billedprocessoren og kan levere et billede der kommer tættere på Sony's highend billede. Samsung anvender måske ikke samme høje kvalitet i komponenter/materialer som Sony, men de rykker sandsynligvis tættere på...prisforskellen kan være afgørende for hvad valget ender med.

Skulle jeg købe, ville jeg nok ende med en Panasonic eller Samsung.
Samsung havde sidste år vilde intro tilbud på deres 2023 QD-OLED modeller kort tid efter lancering.
#358427
Så længe de nye modeller ikke annoncerer at de kommer med ny groundbreaking teknologi, vil modeller fra sidste år være et langt bedre køb.
Priserne lige nu er dog ikke gunstige, men jeg forventer det retter sig indenfor overskuelig fremtid.
Prisen må være den afgørende faktor, da der som regel ikke er afgørende forskel mellem de nye og sidste års modeller, med mindre de introduceres til intro-pris, som det tidligere er set...
#358428
Køb sidste års model (mens du kan) og spar nogle penge ?

Spørgsmålet er dog om du kan finde Panasonic som IT-bruger nævner.

Syntes efterhånden det kun er på nettet og hos Pana forhandlere de findes. Tror ikke Elgiganten, Power osv. tjener nok på at have dem som lagervare, da de ikke tjener nok på dem.

Kineserne presser sig måske også på.
#358429
Køb sidste års model (mens du kan) og spar nogle penge ?

Spørgsmålet er dog om du kan finde Panasonic som IT-bruger nævner.

Syntes efterhånden det kun er på nettet og hos Pana forhandlere de findes. Tror ikke Elgiganten, Power osv. tjener nok på at have dem som lagervare, da de ikke tjener nok på dem.

Kineserne presser sig måske også på ?

Uanset hvad er det ikke sjovt hvis det er et panel lotteri med S90D, næsten-topudgave i dette års lineup.
#358436
Hvis du får det "forkerte" panel (LG Displays WOLED) med S90D, så får du stadig en super skærm, men du har betalt overpris. Så kan du lige så godt købe f.eks. Philips OLED708 eller LG C3, med mindre det er noget meget specifikt hos Samsung, der lokker.

Ud over den eksterne boks til S95D, så husk også, at den har mat skærmbelægning. Det har både fordele og ulemper.

Vi tester snart LG C4 og G4 på Flatpanels, hvor vi kommer til at perspektivere ift. sidste års modeller.

Mht. Sony A95L, så er det er en virkelig lækker skærm og den får senere en opdatering med 2024-funktionerne fra Sony: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1713520533
Prisen er dog høj. Fra mit perspektiv er det ofte de sidste procenter, man betaler mest for, så jeg tror det er den måde, du skal anskue det. Hvis man er villig til at give det, så synes jeg, det er prisen værd.

Til alle skærmene vil min anbefale være at bruge Apple TV 4K eller en UHD Blu-ray afspiller for at få det optimale ud af skærmene, hvis du køber/lejer film foruden abonnementsstreaming. Forskellen på at købe/leje film i Apple TV appen på Apple TV 4K kontra Apple TV appen, der er indbygget i diverse TV-skærme, er, at bitraten er markant højere, når det gøres på Apple TV 4K boksen. UHD Blu-ray siger sig selv, men dog en dyrere hobby.