Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#358031
KBW skrev: 9. apr 2024, 15:20 Burn-in, lad være med at falde i søvn med CNN på, har fået burn-in 2 gange på den måde, man kan helt præcist se hvor CNN bannerne forneden har været!
...man kan vel sætte timer til at slukke skærmen ved inaktivitet på næsten alle skærme ?

"Pixel Refresher" "Screen Shift" "Adjust Logo Brightness", "Panel Refresh" er også producenters måde at garderer sig mod ubehagelige overraskelser..

https://eng-au.faq.panasonic.com/app/an ... ance-modes
#358037
PeterD skrev: 9. apr 2024, 18:52
KBW skrev: 9. apr 2024, 15:20 Burn-in, lad være med at falde i søvn med CNN på, har fået burn-in 2 gange på den måde, man kan helt præcist se hvor CNN bannerne forneden har været!
...man kan vel sætte timer til at slukke skærmen ved inaktivitet på næsten alle skærme ?

"Pixel Refresher" "Screen Shift" "Adjust Logo Brightness", "Panel Refresh" er også producenters måde at garderer sig mod ubehagelige overraskelser..

https://eng-au.faq.panasonic.com/app/an ... ance-modes
Kender så udemærket Panel Resfresh. Det gør den automatisk med et vist interval.
#358038
Pede8000 skrev: 9. apr 2024, 17:26
KBW skrev: 9. apr 2024, 15:20 Burn-in, lad være med at falde i søvn med CNN på, har fået burn-in 2 gange på den måde, man kan helt præcist se hvor CNN bannerne forneden har været!
Det lyder som noget af en røver-historie.

Bare for at få klarlagt, er du faldet i søvn med CNN på skærmen for derefter at vågne op 8 timer (+/-) efter med Burn In på panelet?

Dette er sket 2 gange for dig, på 2 forskellige apparater? O_O

Jeg tillader mig at være MEGET skeptisk over for dette.

Har bemærket at @George1 kalder dig en klog mand, jeg vil nærmere kalde dig en af denne verdens mest uheldige mænd. :D
Så roligt nu!
#358041
Supergris skrev: 9. apr 2024, 23:09 Det er så netop en af de årgange, hvor det kunne forekomme, men det ligger nu 8 år tilbage i tiden.
Der er sket mange tiltag siden...


Ja de ved problemet er der så derfor køling og så at de ødelægger billedet ved at skrue ned for lyset i utide, plus du kan køre en panel rens som dog slider voldsomt på panelet og derfor anbefales det ikke at bruge den for tit , rigtig smarte tiltag , derudover har Samsung ;) QD OLED 95B som kun er en 2 år gammel model en tendens til burn in, så absolut ikke kun 8 år gamle modeller der kan blive ramt.

Men da dejligt du nu lader til at tro på den "kloge" mands indlæg.
#358042
Tjah, nogle folk er født pessimist!

Auto-dimming burde være en saga blot eller i hvert fald afhjulpet, så det ikke længere burde være et problem.

Hvorfor skulle man bruge en funktion, når der ikke er nogen grund til at bruge den?
Hvis der skulle blive brug for en manuel skærmrens, er det da utroligt rart, funktionen findes!

Køling bliver i øvrigt mest brugt til at kunne drive panelet hårdere og derved opnå større lysstyrke.

Hvor stort problemet egentlig er/var med Samsungs første forsøg i OLED-verdenen, er svært at få et egentligt svar på.
At du har hørt en sælger i Elgiganten proklamere det beviser intet!

Jeg har aldrig påstået burn in ikke er en egentlig ting, blot der ikke længere er nogen grund til ikke at overveje en OLED-skærm, hvis man er på udkig efter et nyt TV med tæt på markedets bedste billedkvalitet!

Køber du i stedet et LCD, er der andre ting, der potentielt kan ødelægge dit TV før tid, bare tænk på en ting som døgnfluer...

Det perfekte TV findes ikke, men vi kommer tættere og tættere på, hvor OLED er det bedste, der endnu har været på markedet til menneskepenge.
#358043
jeg har haft en hvidevare butik og ved godt, at der altid bliver forsøgt prakket en forsikring på også meget billige produkter. Butikken/sælgeren tjener begge lidt på dette, men hvis jeg købte en ny fladskærm til 12-15000kr ville jeg overhovedet ikke overveje ikke at tilkøbe en forsikring, sørg blot for den dækker alt!. Herinde er der jo en laaang saga omkring burn in på oled. Jeg ved ikke hvem der har ret, men der vil helt sikkert altid være nogen(få-mange who knows?) som får det. Jeg ville sove meget bedre hvis jeg havde dækket mig ind. En anden grund til at forsikre sig kunne være at ikke alt dagens elektronik ikke har samme holdbarhed som før i tiden.
#358044
Supergris ! At du betvivler hvad jeg har fået at vide fra ham der står for tv afdelingen og som jeg flere gange har handlet med, han har ikke den fjerneste grund til at lyve, det væltede ind med burn in på den model så han fik ikke solgt en QD95B til mig . Typisk at bringe noget uvedkommende op Døgnfluer gaaaasb. Det er en traver som som nogle ønsker at støve af engang imellem, efterhånden er de da gode QD OLED og OLED mangler bare en 10 års garenti mod burn in og nogle OLEDS der ikke giver genskin, og ikke laver numre med billed oplevelsen for at minimere burn in, ellers har Samsung vist vejen frem med den fuldstændige fantastiske QD OLED 95D ifølge de foreløbige test er den King Kong af OLEDS. Er nu også spændt på hvor meget de nye mini led fra de forskellige mærker er forbedret uha uha.
#358045
Og så kommer genskin op igen- igen!

Det er ved at være en gammel traver.

https://www.tomsguide.com/news/oled-tvs ... lar-demand

Skru op for lyset på skærmen eller sæt tvet hvor det ikke giver genskin. Problem almost solved!

Men sjovt at OLED nu pludselig er inde i varmen efter at have hadet det som pesten lige indtil ens favoritmærke køber skærmpaneler af LG

Værs'go : Over 10 millioner paneler til Samsung de næste
1 826.21099 dage.

Oh well....
#358048
Tak for alle jeres indlæg.
Det er næsten ligesom at være med i de forskellige el-bilgrupper på Facebook, om Skoda Enyaq, Tesla eller en tredje er den bedste eller værste, men det er vel også meningen😉
Tror det bliver Samsung modellen jeg køber og så bliver det fra Hi-fi-Klubben, for så er da et år ekstra med garanti.
#358060
PeterD, det var skam heller ingen kritik, tværtimod. Jeg kan godt lide at der er så mange meninger😁. Og man bestemmer jo heldigvis helt selv, hvad man vil lytte til og om der er noget man vil sortere fra😂. Men kan se de fleste her anbefaler Samsung modellen og det gør de fleste udenlandske tech sider også, i hvert fald når det er i den prisklasse. Har ellers altid selv været mest til Sony.