Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ziva
#358005
Hej

Søger et nyt tv til stuen.
Vores elskede Sony A1 er begyndt at drille mere og mere. Her til aften under superliga kampen, genstartede tv’et for tredje gang i dag.
Normalt er det cirka en gang hver anden-tredje dag, men i dag er det gået helt amok.
Og jeg har sagt til min kone, at den dag det genstarter under en håndbold eller fodboldkamp, ja så må det på pension inde i soveværelset og så have et nyt til stuen :D

Men, hvad skal jeg vælge? Har siddet og kigget på diverse testsider og tror valget kommer til at stå mellem disse tre modeller:

Samsung 65” S90C 4K OLED Smart TV til cirka 12.000

LG 65" OLED EVO G3 4K TV til cirka 19.000

Sony XR-65A80L til knap 19.000 men har været nede i 16.000

Vil selvfølgelig gerne have det bedste af det bedste, men helst ikke mere end de priser her.
Er der andre der er endnu bedre til prisen?
Og vil hellere bruge 12.000 end 19.000 hvis forskellen er minimal.

Ser flow-tv med yousee boks, mest sport og al streaming er igennem Apple-tv og jeg har en sonos playbar, så billedkvaliteten er afgørende faktor.

Og der er desværre ikke plads til et større tv end 65 tommer.

Håber I kan hjælpe mig i mit svære valg….
#358008
Ziva skrev: 8. apr 2024, 21:45 Hej

Søger et nyt tv til stuen.
Vores elskede Sony A1 er begyndt at drille mere og mere. Her til aften under superliga kampen, genstartede tv’et for tredje gang i dag.
Normalt er det cirka en gang hver anden-tredje dag, men i dag er det gået helt amok.
Og jeg har sagt til min kone, at den dag det genstarter under en håndbold eller fodboldkamp, ja så må det på pension inde i soveværelset og så have et nyt til stuen :D

Men, hvad skal jeg vælge? Har siddet og kigget på diverse testsider og tror valget kommer til at stå mellem disse tre modeller:

Samsung 65” S90C 4K OLED Smart TV til cirka 12.000

LG 65" OLED EVO G3 4K TV til cirka 19.000

Sony XR-65A80L til knap 19.000 men har været nede i 16.000

Vil selvfølgelig gerne have det bedste af det bedste, men helst ikke mere end de priser her.
Er der andre der er endnu bedre til prisen?
Og vil hellere bruge 12.000 end 19.000 hvis forskellen er minimal.

Ser flow-tv med yousee boks, mest sport og al streaming er igennem Apple-tv og jeg har en sonos playbar, så billedkvaliteten er afgørende faktor.

Og der er desværre ikke plads til et større tv end 65 tommer.

Håber I kan hjælpe mig i mit svære valg….
Ja, det kan være et svært valg. Der er dog en mulighed mere til 12000, nemlig dette her, også med LGs OLED Ex panel:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/phili ... /?q=65oled
LG G3 har derimod MLA panelet, som er modstykket til Samsungs QD-OLED panel. De er meget jævnbyrdige i billedkvalitet, måske endda med et lille plus i Samsungs favør. Til gengæld mister du med Samsung Dolby Vision, og der kan muligvis også være lidt uklarhed med hvilken type panel der bruges:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1709722254
Og Sony A80L er med alm. OLED panel mig bekendt, og derfor også for dyr efter min mening. Men det kan jo være nørderi for nogle, samtlige TV repræsenterer selvfølgelig noget af det bedste der findes mht billedkvalitet.
Senest rettet af henrik.yde 9. apr 2024, 00:44, rettet i alt 1 gang.
#358009
Billede kvaliteten er meget lig hinandenpå Samsungen og LG, og alle tre tv har fået stor ros, synes dog sonyen er for dyr i forhold til hvad du får hos de to andre, nemlig højere lysstyrke.
Samsungen har den normale elektronik boks bagpå og mangler dolby vision. LG G3 er beregnet til at hænge på væggen og stikker kun cirka 2 cm ud fra væggen, og hænger helt tæt til væggen, men den er også væsentligt dyrere end Samsungen i øjeblikket, og jeg tror ikke på at den når ned i 12000, måske 15000.
så spørgsmålet er om du vil bruge flere penge på designet, eller det er value for money, og så er prisen på Samsungen rigtig skarp. Lg har fået bedre styr på motion handling, og nærmere sig Sony Som i flere år har været udnævnt til den bedste motion handling. , jeg kender ikke så meget til motion handling på Samsungen. Måske andre kan byde ind med erfaringer.
#358015
Tak for jeres svar.

Hvis det nu bliver Samsungen, selvom jeg har læst om de problemer der har været og vil være, men min kære kone synes godt jeg kunne spare de penge…

Jeg har lige et par spørgsmål:

Selvom der er den lille boks bagpå, kan det vel godt hænge på væggen med vesa mål og beslag, selvom det ikke er optimalt?

Og den manglende Dolby Vision, betyder det meget i forhold til oplevelsen af en god film?
#358017
Som allerede fortalt flere steder er billedkvaliteten rimelig ens med små nuancer, og ud fra det du skriver , giver det kun mening at tage det billigste, og nej den manglende Dolby V betyder ikke meget du har HDR P istedet for, Samsung har ikke flere problemer end de andre tv, måske du tænker på tidligere model QD OLED 95B.
Jeg ville nu købe en tillægsforsikring mod burn in, uanset hvilket mærke du vælger.
Så får du 5 års garenti mod burn in,til kr 699 i dette tilfælde ved Elgiganten
Bemærk nogle vil måske sige at LG har 5 års panel garenti, men LG vil ikke bekræfte at den gælder mod burn in, så den er ikke meget værd i min optik.
#358019
Det lyder som hul i hovedet at betale 699 kr. for noget, som højst sandsynligt aldrig kommer i brug, desuden er det reelt kun 3 års mergaranti (ja, jeg kender forskellen på garanti og reklamationsret) og med burn in er det sjældent noget, der opstår fra den ene dag til den anden.
Blot fordi det opstår i mild grad, vil det ikke betyde at TVet er komplet ubrugeligt dog vil det naturligvis være irriterende, men personligt er det på ingen måde noget, jeg frygter.

Jeg har kendskab til en del, der har købt OLED indenfor de sidste par år, som ikke har oplevet skyggen af burn in, heller ikke hvor de er brugt som monitorer.
I de tilfælde hvor jeg har oplevet "burn in", har det drejet sig om specifikke årgange og modeller, som efterhånden ligger mere end 5 år tilbage i tiden, og vist sig, at det alligevel ikke var burn in, men en fejl i elektronikken bag, som LG har anerkendt, nøjagtig som det også er tilfældet for trådstarter i denne tråd.

Der er ingen grund til at male fanden på væggen.

Samsung S90C vil også være mit valg, da det er en skarp pris, det sælges til lige nu, dog ville jeg nok købe et andet sted end Elgiganten og gå efter S92 eller S94C, da man der skulle være sikker på at få et panel af nyeste aftapning.
Lyden skulle også være bedre og kraftigere...
#358022
Igen små ting, men det er jo en individuel ting om man vil tilkøbe burn in garenti, vrøvl at kalde det hul i hovedet det er en individuel ting og hvad man har det godt med, jeg ville have det godt med den gardering, men naturligvis synes du det modsatte, derfor behøves det ikke være hul i hovedet at tilkøbe en burn in forsikring da det jo som bekendt, kan opstå efter nogle år.
#358023
Ja, naturligvis, da du netop altid maler fanden på væggen, når talen kommer på OLED!
At tegne en garanti, der udelukkende dækker burn in, giver ringe mening, da det ofte er noget andet, der går i stykker, før dette indtræffer i nævneværdig grad, og så er man jo lige vidt, bortset fra man har smidt en sum penge ud ad vinduet til ingen verdens nytte...
#358027
Supergris skrev: 9. apr 2024, 14:51 Ja, naturligvis, da du netop altid maler fanden på væggen, når talen kommer på OLED!
At tegne en garanti, der udelukkende dækker burn in, giver ringe mening, da det ofte er noget andet, der går i stykker, før dette indtræffer i nævneværdig grad, og så er man jo lige vidt, bortset fra man har smidt en sum penge ud ad vinduet til ingen verdens nytte...
Det ved du da ikke hvad der kommer først, en så dyr skærm synes jeg fortjener en burn in dækning, har intet med at male fanden på væggen at gøre lad nu være med at blive ved med Rasmus modsat , læs hvad den kloge mand KBW skriver i denne tråd istedet for altid være modsat.
#358029
KBW skrev: 9. apr 2024, 15:20 Burn-in, lad være med at falde i søvn med CNN på, har fået burn-in 2 gange på den måde, man kan helt præcist se hvor CNN bannerne forneden har været!
Det lyder som noget af en røver-historie.

Bare for at få klarlagt, er du faldet i søvn med CNN på skærmen for derefter at vågne op 8 timer (+/-) efter med Burn In på panelet?

Dette er sket 2 gange for dig, på 2 forskellige apparater? O_O

Jeg tillader mig at være MEGET skeptisk over for dette.

Har bemærket at @George1 kalder dig en klog mand, jeg vil nærmere kalde dig en af denne verdens mest uheldige mænd. :D
Senest rettet af Pede8000 9. apr 2024, 17:27, rettet i alt 1 gang.