Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kasper_Thomsen
#357853
Hej alle,

Vi skal have et nyt TV fordi vi er flyttet til et nyt hjem, hvor vi går fra sidde 2,5 meter fra TV’et på 55” til nu 4,5 meter. Det kan tydeligvis mærkes. Derfor leder vi efter et super billigt 75” TV og er faldet over det her TV fra Philips 75PUS7608 til 5.111 kr. Vi bruger TV’et til tegnefilm, Tv-avisen og Netflix. Vi har en Apple TV 4K. Synes i også at det er et super tilbud? <B

(https://www.bilka.dk/produkter/philips- ... lsrc=aw.ds).
Af Supergris
#357872
Du får, hvad du betaler for, men jeg vil nu mene, du betaler mere end 5000 kr. og ikke mindre, som i næsten...
Elgiganten har et TCL 85" P745 til 8888 kr., som måske ville være mere interessant?
Af PeterD
#357874
Supergris skrev: 1. apr 2024, 18:21 Du får, hvad du betaler for, men jeg vil nu mene, du betaler mere end 5000 kr. og ikke mindre, som i næsten...
Elgiganten har et TCL 85" P745 til 8888 kr., som måske ville være mere interessant?
Se næste indlæg
Senest rettet af PeterD 1. apr 2024, 20:08, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#357875
Supergris skrev: 1. apr 2024, 18:21 Du får, hvad du betaler for, men jeg vil nu mene, du betaler mere end 5000 kr. og ikke mindre, som i næsten...
Elgiganten har et TCL 85" P745 til 8888 kr., som måske ville være mere interessant?
Det lyder FOR billigt for 7608 og vil skærme kunne følge med når I ser film og sport og når der panoreres i hurtige scener/klip?

Enig..SKAL det være stort og budgetvenligt, vil jeg nok også se hvad det mærke kan tilbyde.

Her en test af 98"..

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/tcl-98-p745/
Af henrik.yde
#357876
Kasper_Thomsen skrev: 30. mar 2024, 19:31 Hej alle,

Vi skal have et nyt TV fordi vi er flyttet til et nyt hjem, hvor vi går fra sidde 2,5 meter fra TV’et på 55” til nu 4,5 meter. Det kan tydeligvis mærkes. Derfor leder vi efter et super billigt 75” TV og er faldet over det her TV fra Philips 75PUS7608 til 5.111 kr. Vi bruger TV’et til tegnefilm, Tv-avisen og Netflix. Vi har en Apple TV 4K. Synes i også at det er et super tilbud? <B

(https://www.bilka.dk/produkter/philips- ... lsrc=aw.ds).
Nej, jeg synes ikke at det er et super tilbud. Når man køber TV i de store størrelser er det vigtigt at billedkvaliteten også følger med. Og det er desværre ikke tilfældet her. Hvis det var muligt at hæve budgettet en lille smule, og det skal være Philips og Ambilight, så er dette her meget bedre:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/phili ... 5/?q=75pus
Og selvfølgelig også TCL i 85 tommer, som andre er inde på. :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#357888
Vi skal have et nyt TV fordi vi er flyttet til et nyt hjem, hvor vi går fra sidde 2,5 meter fra TV’et på 55” til nu 4,5 meter.
Kunne være interessant at vide hvilket 55" tv I havde før?


Synes i også at det er et super tilbud? <B
For et 75" er det da rørende billigt.

Skal lige siges at de fleste herinde da godt ved en ting eller to om hvilke tv der er gode og kan levere markedets bedste billede. Til gengæld er de også tåber der altid mener at man skal have det dyreste og bedste og derfor anbefaler de som regel altid man skal hæve budgettet med 30-70 %. Du kan roligt ignorere forummets mest aktive skare af fanboys og selvbestaltede "fladskæms-guruer".

Faktisk kræver det ikke det store at vide hvilke tv der leverer et fornuftigt billede, men snarere lidt snarrådighed for at finde det bedste tilbud i det prislag man nu engang kan og ønsker at spendere på et nyt tv. Det er desværre bare et område hvor der ikke burde være de helt store uenigheder om, fordi forskellene mellem panelerne er marginale. Der er LED, OLED og QD-OLED, hvor hver kategori har to eller tre segmenter hvad angår pris og kvalitet. Skal man have et nyt tv så skal først vælge budget og dernæst paneltype - og det er altså ikke så svært at finde et fornuftigt tv og kræver på ingen måde "ekspertviden". Du vil derfor ofte få forslag der reflekterer deres egne præferencer og velvillighed til at hæve budgettet.

Hvis du har haft et aldrende 55" tv så er muligt at det 75" Phillips kan gør det lige så godt og måske endda bedre - go for it <B

Når man køber TV i de store størrelser er det vigtigt at billedkvaliteten også følger med.
Bagsiden af medaljen er bare at det koster....så måske er det vigtigere at prisen ikke får vokseværk end at 'billedkvaliteten følger med' - ikke alle har det lige nemt ved at stikke hånden i lommen og trække 5.000-8.000 kroner yderligere op

Og det er desværre ikke tilfældet her.
Kommer an på hvilket samligningsgrundlag du anvender i din påstand.

Hvis det var muligt at hæve budgettet en lille smule
en lille smule - fra 5.000 til 8.500 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

og det skal være Philips og Ambilight, så er dette her meget bedre
Trådstarter har ikke nævnt noget om at det skal være et Phillips tv. Ambilight er vist heller ikke et krav eller en præference.
Af MickDK
#357894
IT-Bruger skrev: 2. apr 2024, 16:22... Til gengæld er de også tåber der altid mener at man skal have det dyreste og bedste og derfor anbefaler de som regel altid man skal hæve budgettet med 30-70 %. Du kan roligt ignorere forummets mest aktive skare af fanboys og selvbestaltede "fladskæms-guruer".
Utroligt nedladende og arrogant formuleret. Så man er tåbe og fanboy fordi man vægter kvalitet højere end størrelser? Utroligt.
IT-Bruger skrev: 2. apr 2024, 16:22 Det er desværre bare et område hvor der ikke burde være de helt store uenigheder om, fordi forskellene mellem panelerne er marginale.
De er absolut alt andet end marginale i mange tilfælde!
Af flat1000
#357897
Supergris skrev: 1. apr 2024, 18:21 Du får, hvad du betaler for, men jeg vil nu mene, du betaler mere end 5000 kr. og ikke mindre, som i næsten...
Elgiganten har et TCL 85" P745 til 8888 kr., som måske ville være mere interessant?
Nu beskriver ordet "næsten" vel kun i dette tilfælde det forhold, at beløbet er i nærheden af (tæt på). På hvilken side af beløbet er således ikke præciseret.

At anbefale et alternativ der ligger næsten ;) 78% over budgettet må siges at være langt fra "næsten" ;) :)

Fejl (fra min side) at jeg har takket for indlægget :)
Af henrik.yde
#357898
MickDK skrev: 2. apr 2024, 20:57
IT-Bruger skrev: 2. apr 2024, 16:22... Til gengæld er de også tåber der altid mener at man skal have det dyreste og bedste og derfor anbefaler de som regel altid man skal hæve budgettet med 30-70 %. Du kan roligt ignorere forummets mest aktive skare af fanboys og selvbestaltede "fladskæms-guruer".
Utroligt nedladende og arrogant formuleret. Så man er tåbe og fanboy fordi man vægter kvalitet højere end størrelser? Utroligt.
Ja, jeg er helt enig. Mange af de kommentarer han kommer med, bærer (desværre) præg af samme tone. Og det fortæller jo mere om ham, end om os. Så lad ham endelig gøre sig selv til grin (igen). :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Senest rettet af henrik.yde 3. apr 2024, 00:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#357899
Utroligt nedladende og arrogant formuleret. Så man er tåbe og fanboy fordi man vægter kvalitet højere end størrelser? Utroligt.
Der findes utallige indlæg hvor de mest aktive brugere har sunget højt om, at størrelse betyder rigtigt meget og det endda er ok at gå på kompromis med kvaliteten for at opnå glæden og oplevelsen ved en større skærm.
Vedkender mig at ordvalget var ret hårdt - det skyldes at vi gang på gang ser tåbelige og unødige debatter der omhandler OLED vs QLED, hvor det udelukkende handler om at tryne den anden fordi man mener at man er på det "rigtige hold" der bekender sig til den ultimative og universelle panelteknologi. Dette til trods for at alle paneltyper har sine fortrin og ulemper ligesom man glemmer at størstedelen af tv-købere ikke er villige til at betale mere end hvad budgettet kan bære.

Til tider så synes brugerne at overgå de mest aggressive sælgere i butikkerne når en bruger ønsker råd og anbefaling ved køb. Ofte får de dem til at spendere flere penge på et tv, end det var planlagt.


De er absolut alt andet end marginale i mange tilfælde!
Faktisk mente jeg at hver panelteknologi fra de forskellige producenter producerer et billede der er marginalt forskelligt. Tag feks en skærm med et OLED panel fra LG, Sony og Phillips og de gengiver et tilnærmelsevis lige godt billede. Det er billedchippen der korrigerer og tilpasser billedet der gør en mindre eller større forskel. Det samme gælder for de forskellige paneler fra forskellige producenter, der sidder i QD-OLED skærme eller mini-LED og QLED skærme i de tre overordnede prissegmenter (lowend, midend og highend).
Af BE66x
#357906
Naturligvis hænger pris og kvalitet sammen, og du får hvad du betaler for. Er du typen, der straks ser de mangler, billige TV har, vil du hurtigt fortryde, at du har købt det. Er du ikke, eller ved du ikke, om du er, så kan et billigt TV såmænd være et supergodt køb.

Min egen anekdote er, at vi har et 65" Panasonic OLED i stuen og et 65" entry level Samsung LCD i soveværelset. Vi kan sagtens starte en film i stuen og se den færdig i soveværelset, uden det generer os.
Af Lape
#357908
Stort TV og lav pris er en meget dårlig kombination. Dårlig billedkvalitet uden tvivl. Måske fint til TV2 News dagen lang men i spil og film vil du rive dig selv i håret.

Jo større et LCD TV er uden ordenlig styring af baglyset, jo ringere ser det ud og der er ALDRIG god styring af baglys på store og billige TV, da det er dyrt at implementere.

Gå efter et 65" af bedre kvalitet, gerne til lidt flere penge.
Af Supergris
#357910
flat1000 skrev: 2. apr 2024, 23:10
Supergris skrev: 1. apr 2024, 18:21 Du får, hvad du betaler for, men jeg vil nu mene, du betaler mere end 5000 kr. og ikke mindre, som i næsten...
Elgiganten har et TCL 85" P745 til 8888 kr., som måske ville være mere interessant?
Nu beskriver ordet "næsten" vel kun i dette tilfælde det forhold, at beløbet er i nærheden af (tæt på). På hvilken side af beløbet er således ikke præciseret.

At anbefale et alternativ der ligger næsten ;) 78% over budgettet må siges at være langt fra "næsten" ;) :)

Fejl (fra min side) at jeg har takket for indlægget :)
Jeg har lagt mærke til dine smileys, men kan ikke blive enig med mig selv, om der er tale om sarkasme eller ej, dog er slutkommentaren vel svær at misforstå, så jeg vil give mit besyv med.

"Næsten" kan i denne situation ikke forstås på andre måder end "knap og nap" eller "mindre", som jeg skriver, uanset din anfægten, men det var nu ikke ment som andet end lidt ordspil.
Hvis du havde brugt formulering "tæt på", ville et beløb på begge sider af det nævnte være fint.

At blive anbefalet et alternativ, kan vel aldrig blive opfattet som noget negativt?
Selvom det drejer sig om et væsentligt dyrere TV, så er det stadig utrolig meget TV for pengene, og med en afstand på 4,5 meter vil 85" være et 75" kærkomment for mange.
Hvis dit budget, som ikke er yderligere benævnt, end at det skal være super billigt, ikke rækker, så er der jo absolut ingen tvang, men det kunne jo være, andre der læser tråden ville synes, at det lige var noget for dem...