Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Damon
#357241
Kære Flatpanners

Jeg skal på jagt efter nyt tv efter mere end 10 års lykkelig relation til mit Sony KDL-EX500 46”.

Jeg har lagt mig fast på, at jeg gerne vil have OLED, og grundet afstanden i stuen (cirka 4 meter væg til væg) tænker jeg 65”. Det skal som udgangspunkt stå på fod.

Jeg har derfor sat prisovervågning op på de modeller, jeg har set fremhævet herinde:
- Sony A80K+A80L+A90J+A95L
- Samsung S95C+S94C+S92C
- Philips 708+808
- LG B3+G2+C3

Nu følger spændt med, mens priserne falder, men jeg håber, at I - i mellemtiden - vil kunne give jeres input til følgende spørgsmål:

- Hvor stort et step-up oplever I, at QD-OLED er i forhold til almindelig OLED, og hvor meget vil I heraf være villig til at betale ekstra for det?

- Hvor skal man forvente, at priserne kommer til at falde frem mod sommer? Snakker vi 20%? 30%? 40%?

- Hvad er for jer at se den bedste skærm på markedet, der realistisk set kan komme ned omkring 10.000 frem mod sommer?

Jeg regner med at beholde mit kommende tv lige som længe som mit seneste, så jeg ser frem til at høre jeres input.
Brugeravatar
Af TBC
#357256
Den bedste skærm på markedet aktuelt, er imho Sony A95L. Den kombinerer Sonys markedsførende AI-opskalering og gradueringer med gen 2 QD-OLED panelet.

Samsung S90/92/94S med samme gen 2 QD-OLED panel, er som jeg ser det de bedste bang-for-the-buck modeller i OLED-TV markedet.

Hvor stort et step-up oplever I, at QD-OLED er i forhold til almindelig OLED, og hvor meget vil I heraf være villig til at betale ekstra for det?
Hvis man konfigurerer SDR til 100 nits reference = ingen nævneværdig forskel

Hvis vi i stedet taler HDR, så oplever jeg meget stor forskel med hensyn til farvedybde, kontrast og specular highlight - Jeg har haft 2 ordinære OLED tv igennem tiden (Sony AF8 og LG CX).

OLED med MLA kan slå QD-OLED på specular highlights, men ikke på det imho vigtigere med farvedybde og farvedækning, særligt ved højere videolevels. Hvor meget ekstra man vil betale for det er vel individuelt, men med S90/92/94S modellerne betaler man jo så reelt ikke ekstra for QD-OLED. Det man reelt skulle betale ekstra for ville være f.eks. Sony's videoproccesing. Den største forskel udgøres jo af panelets egenskaber, om det er OLED, OLED med MLA eller QD-OLED, mens resten, relativt dertil, er at regne som mere marginale forskelle. Eller sagt på en anden måde: Jeg betragter QD-OLED som need-to-have og den bedre videoprocessing i Sonys dyrere modeller som nice-to-have. Som f.eks. hvis det skal være ens primære TV og fungere som sådan for en i flere år som du beskriver skal for dig, så ville jeg nok overveje at give det ekstra, mens jeg selv har taget et mere økonomisk S90/92/94S som mit sekundære soveværelses-tv. Der er dog også den hale på det, at der jo også er forskel på om man så benytter ekstern streamingboks ala ATV, Shield eller lign. eller ej. Sony har bedre opskalering, men benytter man ekstern boks er det jo alligevel den eksterne boks der opskalerer signalet. Omvendt matcher Samsung frameraten i egne apps, det gjorde mit Sony TV (AF8) ikke. Så der kan være flere faktorer i spil når man skal vurdere hvad der lige matcher (pun intended) ens egen specifikke situation.

Mht til afstand på 4 meter, så er 65" (og for den sags skyld 77") imho for småt. Jeg sidder selv 2,6 meter fra 77" i soveværelset og 3,5 meter fra 123" i stuen

Jævnfør:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1184685511
og
https://www.flatpanels.dk/billeder/tv_s ... _combo.png
#357280
Meget enig med TBC, så her blot et par tilføjelser ift. dine spørgsmål.

MLA OLED er på papiret det direkte match til QD-OLED, så du kan også holde øje med de skærme (f.eks. LG G3). Dog synes jeg ikke MLA OLED bør koste mere end QD-OLED.

Hvad prisfaldet bliver, når 2023-modellerne udgår her i løbet af sommeren, er svært at sige, da tilbudsperioderne jo får priserne til at svinge meget. Ift. normalprisen, så bliver besparelsen stor. Ift. tidligere tilbud, så bliver den mindre. Jeg tror dog, at der er god chance for, at flere af modellerne i 65" kommer ned omkring 10.000 kroner, måske med undtagelser af Sony modellerne og Samsung S95C.

Ift. at holde øje med priser, så vær opmærksom på, at prisovervågning ikke medtager f.eks. tilbud i kundeklubber og cash back-kampagner. Følg eventuelt Tilbudsjagten her på Flatpanels: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Af Damon
#357284
Mange tak, begge to :-)

Umiddelbart har jeg ro i maven, så jeg ser tiden an ift, hvor tæt QD-OLED-skærmene kommer på 10.000. Og godt at vide, at G3 kan være en joker. Den har jeg ikke oplevet in action, så det kan jeg jo passende tage ud og gøre i mellemtiden.