Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357083
kabri skrev: 20. feb 2024, 11:48 Et spørgsmål til jer derude, vidste I godt hdtvtest var sponsoreret af asus, lg og andre, som der står i det med småt, eller kommer det som en overraskelse for jer ligesom det gjorde for mig??
Jeg synes personligt at det er okay nemt at gennemskue hvornår en video fra ham er en del af en promovering. Jeg er dog enig i at han godt kunne skilte tydligere med det.

Det mest væsentlige for mig er at jeg føler han er forholdsvis neutral når det er promoveret indhold. Og i hans anmeldelser synes jeg han fremstår meget objektiv og detaljeret i sine analyser, og sætter spot på selv de mindste svagheder og styrker. Min opfattelse af ham generelt er at han er meget troværdig i det han foretager sig. Hans målgruppe er klart de mere "nørdede typer" hvor f.eks. flatpanels anmeldelser her er rettet til et lidt bredere segment.
#357157
Jeg vil nøjes med at tale i generelle termer. Jeg har flere gange her i forummet advaret om alt det sponsorerede indhold, der udsendes i maskeret form på YouTube, også konkret om TV-skærme. Det er desværre mere reglen end undtagelsen efterhånden.

Danmark har fra regeringens side slået ned på noget af det med bøder, men udfordringen er, at internettet er globalt. Derfor skal der større kræfter til. Nu er EU tydeligvis på vej med sanktioner på området.

97% af dem, som EU har tjekket, publicerer kommercielt indhold. Kun 20% af dem oplyste om sponsoratet, hvilket ellers er lovkrav O_O

Reuters: https://www.reuters.com/technology/most ... 024-02-14/
"The screening of 576 influencers showed that nearly all (97%) of them posted commercial content, but only 20% systematically indicated that it was advertising, the European Commission said it a statement.
...
It did not name the influencers, but said 358 of them were earmarked for further investigation."
#357232
Omfanget af problemet er tydeligvis meget større end jeg gik og troede.. når det er så normal praksis kan youtube ikke frasige sig ansvar. Måske google er ligeglad så længe pengene ruller ind?
#357314
kabri skrev: 1. mar 2024, 12:26 Omfanget af problemet er tydeligvis meget større end jeg gik og troede.. når det er så normal praksis kan youtube ikke frasige sig ansvar. Måske google er ligeglad så længe pengene ruller ind?
EU kommer også til at holde Google m.fl. ansvarlige, idet de hører under EU's Digital Services Act (DSA):

"The Commission will analyse the results of the sweep also in light of the legal obligations of the platforms under the DSA and will take the necessary enforcement action as appropriate."
Link til EUs pressemeddelelse: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /ip_24_708

Et par andre interessante tal fra EU (oversat):
- 82 influencere havde over 1 million følgere, 301 over 100.000 og 73 mellem 5.000 og 100.000.
- Flere influencere var aktive på forskellige sociale medieplatforme: 572 havde opslag på Instagram, 334 på TikTok, 224 på YouTube, 202 på Facebook, 82 på X (tidligere Twitter), 52 på Snapchat og 28 på Twitch.
- 34 % af influencer-profiler gjorde offentliggørelsen umiddelbart synlig uden behov for yderligere trin, såsom ved at klikke på "læs mere" eller ved at scrolle ned.
#357315
Rasmus Larsen skrev: 5. mar 2024, 13:16
kabri skrev: 1. mar 2024, 12:26 Omfanget af problemet er tydeligvis meget større end jeg gik og troede.. når det er så normal praksis kan youtube ikke frasige sig ansvar. Måske google er ligeglad så længe pengene ruller ind?
Et par andre interessante tal fra EU (oversat):
- 82 influencere havde over 1 million følgere, 301 over 100.000 og 73 mellem 5.000 og 100.000.
- Flere influencere var aktive på forskellige sociale medieplatforme: 572 havde opslag på Instagram, 334 på TikTok, 224 på YouTube, 202 på Facebook, 82 på X (tidligere Twitter), 52 på Snapchat og 28 på Twitch.
- 34 % af influencer-profiler gjorde offentliggørelsen umiddelbart synlig uden behov for yderligere trin, såsom ved at klikke på "læs mere" eller ved at scrolle ned.
Bemærk sidste punkt ovenfor. Man må ikke ifølge EU-lov gemme information om sponsoren i f.eks. "læs mere", hvilket jo er relevant ift. trådens emne.
#358268
Der kommer, i hvert fald hos mig, med mine indstillinger i browseren, en notits i starten af videoen, oppe i venstre hjørne.
#358274
det samme her. For oplysninger om sponsoreret materiale.
#358299
Det gør der på alle videoerne hvor hdtvtest har reklame pause for elektronik butik eller vpn tjenester.. det er klart og tydeligt for alle hvad reklamen er for. I de sponsorerede videoer som fx asus betaler for fremgår det ikke i videoen at asus har sponsoreret det hele.. betalt for at få deres produkt fremhævet i en separat video.

Mener i seriøst ikke at der er et problem?? boksen med beskrivelsen skal åbnes men er slet ikke synlig på fx fladskærme.