Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356759
Hej med jer

Jeg vil gerne købe et LG G3 i 65", og selv om jeg egentlig ville vente på et godt tilbud, så fandt jeg en version af den på computersalg.dk, der godt kunne få mig til at slå til nu. Der koster det i omegnen af 18k, mens det koster 27k på de fleste andre sider.

Men sagen er, at tv'et har modelnummer OLED55G33LA, men tv'et på de øvrige sider har OLED55G36LA. Så vidt jeg kan sjusse mig frem til, har det noget at gøre med farve? De andre står som sort/sølv og dette står som blåt? Laver de virkelig blå tv?

Er der nogen, der kan gøre mig klogere på, hvad OLED55G33LA er for en størrelse, og om jeg kan købe det, eller jeg skal vente på at OLED55G36LA kommer på tilbud?

På forhånd tusind tak :)
Af George1
#356772
Næ men tænker ikke blå mon ikke der er en mat ramme og en måske lysere ramme, ellers burde de 2 tv være ens, kan se du henviser til 55" går ud fra det er en fejl.
Når du skriver du kan vente, ville jeg se tiden an da G3 65 "2023 helt sikkert bliver markant billigere i løbet af 2024.
Overvej at tilkøbe en regulær garenti mod burn in , da det jo er et relativt dyrt tv selv på bud.
.
PS lige på bagkant jævnfør TBC indlæg, panel og billedkvalitet er den samme, det andet må du selv rode med,langt de fleste har alligevel separate højtalere til sådan et dyrt G3
Senest rettet af George1 4. feb 2024, 21:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#356775
Til en start er begge modeller du nævner 55" ikke 65" ;-)

Men forskellene kan du finde her: https://www.displaydb.com/compare/lg-ol ... led55c34la? (Jævnfør Alias)

Forskellen handler om Kabinetfarve, tilslutningsmuligheder, antal højttalere og vægt.
Af George1
#356776
Tror trådstarter har kig på 65" nå men 99% har vel separate højtalere især til G3 og sikkert også en separat boks til alligevel, billedkvaliteten og panelet må formodes at være ens.
#356785
Tak for svar alle og det gode link.

Åh ja, det med 55 tommer var en svipser.

Jeg har nu skiftet fokus til S95C'eren - farvedybde er vigtigere for mig end maks-lys-output.

Jeg håber på, at kunne finde det til omkring de 18.000 kroner i denne måned, da jeg gerne vil skifte tv nu.

Jeg har et Sony A1E i 55", men sofaen står fire meter væk, og vi har brug for et større panel.

Der er ingen tvivl om, at jeg måske ville kunne spare yderligere 6.000, hvis jeg ventede til lidt senere på året, men i så fald vil jeg ikke kunne få mig selv til at købe S95C, men ville i stedet kun kigge mod S95D eller G4, og så "nulstiller" prisen jo, og jeg skal af med +25k.

Sonys superlækre QD-OLED er desværre ikke en mulighed for mig, da jeg både skal have to spilkonsoller slået til foruden min Marantz receiver.
Brugeravatar
Af TBC
#356805
ThomasConradsen skrev: 5. feb 2024, 12:56 Jeg har nu skiftet fokus til S95C'eren - farvedybde er vigtigere for mig end maks-lys-output.
Har selv været der, var orienteret imod G3, men endte med at orientere mig imod S95C, men jo mere jeg undersøgte stod det mig klart at jeg skulle have S90C (specifikt blev det S92C for mit vedkommende), da det er markedets aktuelle 'best buy' på QD-OLED Gen 2 modeller.

S95C er vægmonteringsmodellen. Så kast de samme penge efter et S90C/S92C/S94C (samme forskelle som med de forskellige G3 modeller, dvs. det er primært højttaler forskelle), så kan du faktisk gå en panelstørrelse op og f.eks. få 77 tommer til samme pris som 65 eller billigere endnu hvis du venter på tilbud. (F.eks var 77 tommer nede i 18.000 kr tilbage til black Friday og 20.000 i Januar - Jeg købte selv i sådan et 77" i Black Week). Det er imho særdeles relevant med din store siddeafstand til skærmen, hvor også 77 er for småt ifht det optimale).

Det er grundlæggende samme TV fraset den signalbegrænsende OneConnect Box. Du har 8Gbps hurtigere HDMI indgange (48 vs 40 Gbps) i den billigere model uden OneConnect Boxen og dermed fuld 144 Hz 4K i RGB på den billigere model.
PeterD skrev: 6. feb 2024, 18:14 Spørgsmålet er om S95C's oneConnect Box og HDMI 2.1 porte kan håndtere 144 hz/4K spil fra dine spilkonsoller ?
Hvis det handler om konsol er det med båndbredden ligegyldigt, da PS5 alligevel maxer ud ved 32 Gbps og Series X ved 40 Gbps HDMI udgangsignal - Men det betyder til gengæld noget hvis man har PC som kan udnytte den fulde båndbredde med op til 144 fps VRR. Skærmen er en fantastisk gamerskærm, benytter den selv som sådan når der skal casual-games på på PCen med controler i elevationssengen i soveværelset, hvor TVet er opsat.
Af George1
#356807
Hm jeg er fan af One C boks og det du skriver er vel at hvis trådstarter ikke bruger PC er det jo ligegyldigt, men det kommer an på om trådstarter foretrækker en skærm der bare hænger flot på væggen, eller vil have en stor 77" med "boble" ryg og flere cm fra væg / flere ledninger.
Individuelt hvad folk foretrækker Størrelse vs design ??
Brugeravatar
Af TBC
#356808
Ja, den slags er naturligvis individuelt. Boblen bliver dog relativt set til hele skærmen mindre på de større panaler end på de mindre, mit hænger på væggen hvilket imho ser ganske fornuftigt ud, selv om det naturligvis ikke hænger lige så stramt og clean på væggen som den dedikerede vægmonteringsmodel ville gøre det. Mht. One-Connect box, så kan det jo hurtigt blive irrelevant hvis man i forvejen har en kompatibel surroundreciever som sådan en boks. Det er så bare ikke den slags jeg selv ville betale ekstra for - For det første har jeg surround reciever, for det andet er mit temperament mere hvilken billedkvalitet man får for pengene, da det allegevel er det eneste jeg ser og bemærker i dagligdagen. Vi ved naturligvis ikke hvad trådstarter vægter (bang-for-the-buck eller strammeste design, vi ved ingen gang om han skal have det på væg eller på en fod på et møbel: Det ved han naturligvis bedst selv og så kan han træffe sine afgørelser på hvad han prioriterer.
Af George1
#356809
TBC skrev: 6. feb 2024, 22:29 Ja, den slags er naturligvis individuelt. Boblen bliver dog relativt set til hele skærmen mindre på de større panaler end på de mindre, mit hænger på væggen hvilket imho ser ganske fornuftigt ud, selv om det naturligvis ikke hænger lige så stramt og clean på væggen som den dedikerede vægmonteringsmodel ville gøre det. Mht. One-Connect box, så kan det jo hurtigt blive irrelevant hvis man i forvejen har en kompatibel surroundreciever som sådan en boks. Det er så bare ikke den slags jeg selv ville betale ekstra for - For det første har jeg surround reciever, for det andet er mit temperament mere hvilken billedkvalitet man får for pengene, da det allegevel er det eneste jeg ser og bemærker i dagligdagen. Vi ved naturligvis ikke hvad trådstarter vægter (bang-for-the-buck eller strammeste design, vi ved ingen gang om han skal have det på væg eller på en fod på et møbel: Det ved han naturligvis bedst selv og så kan han træffe sine afgørelser på hvad han prioriterer.
Ja netop, men mon ikke det er til væg, når nu trådstarter kiggede på en G3
Brugeravatar
Af TBC
#356810
George1 skrev: 6. feb 2024, 23:22Ja netop, men mon ikke det er til væg, når nu trådstarter kiggede på en G3
Det er i hvert fald 1 ud af mindst 2 muligheder. Da jeg startede min "orienteringsrunde" på bedste købsmuligheder omkring black Friday startede jeg faktisk ved G3, fordi det i modsætning til bl.a. C3 havde MLA, ikke fordi det var "til væg" - der var bare det billigste MLA udrustede WOLED-TV, lige som det viste sig at det billigste QD-OLED gen 2 TV var S90C og hvad dens varianter nu hedder.