Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356418
Mit TV - LG OLED 77CX6LA - bruges alene ved hjælp streaming/hardwired med Cat 6 til router, men TV modtager typisk ml. 80-95 Mbps hvilket gør at billedet nogle gange stopper.....

Min Udbyder er Hiper, hvor jeg har et 1000/100 Mbps forbindelse..
Indrømmet, jeg har Hiper slemt mistænkt for ikke at levere tilnærmelsesvis den hastighed jeg betaler for, men de påstår at de kan måle at de sender 1000 Mbps frem til min router.
Og/men at de kan se at LAN forbindelsen til TV'et kun sender 100 Mbps. Hiper mener derfor at det er mit TV som er problemet, at det er netværkskortet i TV'et som begrænser hastigheden.
Men altså, har et TV netværkskort ??

Jeg har netop modtaget ny router, har skiftet Lan kabler ( - om det evt. måtte være defekt ), der er trukket Cat 6 kabler i hele huset, og TV er hardwired til vægboks som igen er hardwired til router. Stadig dårlig hastighed.
( det skal med, at når jeg måler hastighed på min bærbar, så er den ca. 115 Mbps, målt på 5G forbindelse klods op af router - men den hastighed burde vel også være meget højere?)

Er der nogen som kan fortælle hvad problemet er ?...og selvfølgelig gerne også hvad løsningen ?

MVH
Jesper
#356436
Hvordan måler du 80-95 mbps på tvet? med speedtest på browser eller med internet speed 2 på tvet? Det er sidstnævnte app at du skal bruge, for at få et korrekt resultat.

Når det er sagt, så er 80-95 mere end rigeligt til fejlfri streaming, så det er formentlig ikke i den retning at problemet opstår.

Hvor oplever du at det stopper? Er det på en specifik streaming app eller uanset om det er Netflix/Youtube osv osv, og er det uanset om du ser arkiv materiale eller live streaming?
#356440
HrJensen1 skrev: 16. jan 2024, 19:39 Hvordan måler du 80-95 mbps på tvet? med speedtest på browser eller med internet speed 2 på tvet? Det er sidstnævnte app at du skal bruge, for at få et korrekt resultat.

Når det er sagt, så er 80-95 mere end rigeligt til fejlfri streaming, så det er formentlig ikke i den retning at problemet opstår.

Hvor oplever du at det stopper? Er det på en specifik streaming app eller uanset om det er Netflix/Youtube osv osv, og er det uanset om du ser arkiv materiale eller live streaming?
Speedtest blev målt på browser - jeg ved ikke hvordan man laver speedtest på TV'et..?..
Edit; jeg har målt på internet speed 2 app - det giver præcis samme resultat som målt på webbrowser

Men den (browser-) målte hastighed passer fint med det Hiper måler på Lan udgangen til TV'et ( knap 100 Mbps)

Jeg oplever periodisk, især på TV2, men også DR, at billedet enten fryser eller billedet helt forsvinder, hvorefter jeg skal klikke mig ind på kanalen for at genoptage programmet.

Jeg har efter mit opslag undersøgt nærmere omkring Lan - kort i TV, og det virker som om at flere producenter, bla. Sony, har en form for begrænsning ( 100 Mbps) i hvor megen data TV'et kan håndterer - er det noget du kender noget til ?
Senest rettet af Jesper AndersenII 17. jan 2024, 10:43, rettet i alt 1 gang.
#356442
Hej.
Den hastighed du beskriver på det trådløse 5 GHZ er i mine øjne langt under hvad den burde være, har du prøvet at lave en "Hard Reset" af routeren? Der sidder en lille knap som du kan holde inde med en spids gentand evt en skrue eller et søm. Den skal du holde inde i ca 30 sek.
Indtil alle lamper begynder at blinke og til sidst er det kun power knappen der lyser. Det nulstiller routeren og sørger også for at en evt opdatering der måtte være til routeren der evt måtte hænge i bremsen bliver installeret korrekt.
Håber det hjælper.
#356500
Yes, et tv har et netværkskort
LG's netværkskort i deres TV understøtter kun 100 mbps, når det er kablet forbindelse - eller sådan var det ihvertfald indtil for et par år siden. SÅ du kan sagtens opleve hurtigere forbindelse via wifi, der understøtter 802.11ac standarden. Der har været en del sjov om det på andre fora som jeg husker det :)
#356511
Jesper AndersenII skrev: 16. jan 2024, 21:08
Beckham skrev: 16. jan 2024, 20:46 Enig...80-95 mbps er mere end rigeligt til streaming.
Men hvorfor oplever jeg periodisk - som kan være flere gange på en aften - at billedet fryser ? Når dette sker er der "roterende bolde" nederst på skærmen, der indikerer hvad jeg antager er manglende datasignal/hastighed (?)
Rigtig godt spørgsmål. Men det er i hvert fald ikke den overordnede hastighed som er problemet.