Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356356
Jeg vil gerne bruge mit Apple TV 4K (2gen) som den eneste formidler af media til mit OLED TV

MEN
Jeg kan se at mange titler på feks Netflix på Apple TV står til afspilning i Dolby Vision formatet og det format gider mit TV ikke. Ja det er et Samsung TV :)

Samme titler på TV'ets Netflix client står til HDR og ikke DV og billedet bliver selvfølgelig wauw

Spørgsmål
Kan man på AppleTV tvinge at HDR vælges og ikke DV?
#356427
Apple TV 4K tjekker ikke hvad skærmen reelt kan, når de angiver logoerne, men den falder bare automatisk tilbage på HDR10, når der afspilles. Så du får det samme som hvis du bruger TV'ets app fra f.eks. Netflix.

PS: 3. generation af Apple TV 4K understøtter HDR10+, som er Samsungs pendant til Dolby Vision, i blandt andet iTunes film, Apple TV+ og visse andre apps.
#356435
Aha, så det er blot logo der er statisk på ATV…, formatet ændrer sig i forhold til TVets kapacitet.

At så kvaliteten virker bedre på TVets egen Netflix app skyldes at den kan afvikle i HDR10+ og dette format ikke er understøttet af ATV 4K 2nd gen.

Got it
#356443
No, you didn't get it!

Logoet henviser til kilden og ændrer sig ikke i forhold til hvilket TV, der er tilsluttet.

TVets egen Netflix app kan IKKE afvikle i HDR10+, da Netflix ikke understøtter dette, i stedet får du HDR10, som i modsætning til Dolby Vision og HDR10+ ikke understøtter dynamisk metadata, så tonemapping mm. kan ikke korrigeres under afspilningen, men er fast gennem hele afspilningen.

I teorien burde afspilningen af Netflix være minimum lige så god på dit Apple TV, men umiddelbart er der mange andre, der oplever det samme, hvor det nogle gange løser sig af sig selv ,og andre gange gør det ikke...

Hvis du googler problemet, vil du finde nogle mulige løsninger, som du kan prøve, og se om det hjælper, men du vil ikke kunne udnytte dynamiske metadata ved afspilning af Netflix på dit Samsung, som tingene er lige nu...