Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355577
Jeg har benyttet mig at et "fantastisk" Black Week tilbud fra Samsung. Jeg købte derfor et Samsung QN900C 85" 8K TV. Dette er et Neo QLED (mini-LED) TV - altså ikke QD-OLED. Det ankommer næste uge og montører er bestilt til at væg-ophænge dette monster en dag senere. Glæder mig bestemt!

Jeg har dog et Samsung Q9FN 75" fra 2018 som skal pilles ned og erstattes med det nye 85".

Det ældre TV, har vist sig at have problemer med baglyset men en nulstilling viste sig at fixe dette. Så det fungerer (lige nu) stadig upåklageligt.

Problem: Dette 5 år gamle high-end TV til at blive skrottet, blot fordi jeg har ikke plads to gigantiske TV. Kan sådanne ældre TV stadig sælges for et værdigt beløb?

Skal jeg evt. annullere købet og evt. opgradere til QD-OLED i 2024 eller tage en chance med 8K og Neo QLED?
#355584
Vi anbefaler generelt ikke 8K TV fra Samsung, da de har vist sig at være et flop. Særligt strømforbruget har vist sig at være problematisk. Deres 4K TV er både billigere og bedre + de bruger mindre strøm end 8K. Nu kender vi jo ikke dit budget, men QD-OLED vil efter min mening være et langt bedre valg, især på billedsiden. Dit aldrene Q9FN er iøvrigt stadigvæk et glimrende TV, og vil sagtens kunne sælges. Dog får man som bekendt ikke meget for brugt elektronik.
#355589
henrik.yde skrev: 3. dec 2023, 11:31 Vi anbefaler generelt ikke 8K TV fra Samsung, da de har vist sig at være et flop. Særligt strømforbruget har vist sig at være problematisk. Deres 4K TV er både billigere og bedre + de bruger mindre strøm end 8K. Nu kender vi jo ikke dit budget, men QD-OLED vil efter min mening være et langt bedre valg, især på billedsiden. Dit aldrene Q9FN er iøvrigt stadigvæk et glimrende TV, og vil sagtens kunne sælges. Dog får man som bekendt ikke meget for brugt elektronik.
Jeg finder 8K teknologisk interessant, men det er måske lidt for tidligt de har fået det på markedet.

Jeg har godt set at OLED har et langt bedre kontrast og farver i forhold til Neo QLED (mini-LED). Jeg er dog stadigvæk ikke helt glad ved tanken om at skærmen kan få burn-in over tid - også selvom det lader til at 2023 QD-OLED modellerne ser ud at minimere dette problem. Så derfor et Neo QLED TV.

Faktisk er mit fokus mest på One Connect Boxen som jeg synes er meget brugervenligt i mit setup. Det har min 2018 model også - hvilket var primært derfor jeg købte den. Jeg ved at S95C har denne også. Men ellers skal man op i deres 8K modeller hvis man ikke vil have OLED. Det virker også som om denne box udfases lige så stille fra Samsung hvilket er lidt en skam.

Yderligere er det 900-seriens design med Infinity-edge. Det betyder også en del for mig.

Jeg har samlet set betalt lidt mere for min QN900C 85" end hvad jeg kan få en S95C for uden Black Friday rabatten.
#355594
Ja har det på samme måde , infinity designet er bare flot , og One C boks er lige i bamseøjet. og heller ikke nogen burn in risiko, men du går lidt ned på billedkvaliteten , iforhold til en QD OLED. Jeg håber de genindføre One C boks på deres 4k QLED topmodel næste år. Du burde sagtens kunne få rimelige penge for dit Q9FN det er stadig et af de bedste non OLED.
#355601
George1 skrev: 3. dec 2023, 17:28 Ja har det på samme måde , infinity designet er bare flot , og One C boks er lige i bamseøjet. og heller ikke nogen burn in risiko, men du går lidt ned på billedkvaliteten , iforhold til en QD OLED. Jeg håber de genindføre One C boks på deres 4k QLED topmodel næste år. Du burde sagtens kunne få rimelige penge for dit Q9FN det er stadig et af de bedste non OLED.
Ja, det ser flot ud på videoer og billeder. Har haft fokus på deres QN900C hele 2023 så da jeg så tilbuddet i Black Week så blev jeg nødt til at slå tid. Men det er simpelthen for mange penge og mit TV fungerer egentligt fint nok. Jeg blev fanget af tilbuddet. Nu håber jeg, at det kan annulleres. Jeg har ikke modtaget det nye TV endnu (men der er dog brugt penge på en farve-kalibrering som nok er tabt).
#355603
PeterD skrev: 3. dec 2023, 22:00 Bum-Bum

Husk også på at Januar udsalget også er tæt på

8K er spændende men der går nok laaaang tid før der sendes alm udsendelser på dansk tv i 8K..
DU har helt ret :)

Jeg har bestemt ingen forventninger om 8K format i TV signalet før år ... 2040 :)

Jeg mener også også at have læst et sted, at 2023 TV ikke har 8K tunere (hvis de overhovedet findes).

Jeg ser meget sjældent "flow-TV". Det er mere streaming såsom Netflix og Youtube (som nogle sjældne gange findes i 8K).
#355613
intel4004 skrev: 3. dec 2023, 23:26
George1 skrev: 3. dec 2023, 17:28 Ja har det på samme måde , infinity designet er bare flot , og One C boks er lige i bamseøjet. og heller ikke nogen burn in risiko, men du går lidt ned på billedkvaliteten , iforhold til en QD OLED. Jeg håber de genindføre One C boks på deres 4k QLED topmodel næste år. Du burde sagtens kunne få rimelige penge for dit Q9FN det er stadig et af de bedste non OLED.
Ja, det ser flot ud på videoer og billeder. Har haft fokus på deres QN900C hele 2023 så da jeg så tilbuddet i Black Week så blev jeg nødt til at slå tid. Men det er simpelthen for mange penge og mit TV fungerer egentligt fint nok. Jeg blev fanget af tilbuddet. Nu håber jeg, at det kan annulleres. Jeg har ikke modtaget det nye TV endnu (men der er dog brugt penge på en farve-kalibrering som nok er tabt).
Du kan få pengene tilbage inden for en frist på 30 dage.
#355617
intel4004 skrev: 2. dec 2023, 19:15 Jeg har benyttet mig at et "fantastisk" Black Week tilbud fra Samsung. Jeg købte derfor et Samsung QN900C 85" 8K TV. Dette er et Neo QLED (mini-LED) TV - altså ikke QD-OLED. Det ankommer næste uge og montører er bestilt til at væg-ophænge dette monster en dag senere. Glæder mig bestemt!

Jeg har dog et Samsung Q9FN 75" fra 2018 som skal pilles ned og erstattes med det nye 85".

Det ældre TV, har vist sig at have problemer med baglyset men en nulstilling viste sig at fixe dette. Så det fungerer (lige nu) stadig upåklageligt.

Problem: Dette 5 år gamle high-end TV til at blive skrottet, blot fordi jeg har ikke plads to gigantiske TV. Kan sådanne ældre TV stadig sælges for et værdigt beløb?

Skal jeg evt. annullere købet og evt. opgradere til QD-OLED i 2024 eller tage en chance med 8K og Neo QLED?
Generelt fraråder vi køb af 8K LCD, idet de reelt ikke leverer bedre billedkvalitet end high-end 4K TV og i praksis ikke leverer 8K-opløsning, idet en del af opløsningen bruges til at forbedre betragtningsvinklerne vha. et aktivt subpixel-system. 8K LCD-paneler har meget lav lystransmissionseffekt, hvorfor LED-baglyset skal drives markant hårdere for at få det samme lys igennem. Det påvirker strømforbruget markant.

I praksis tror jeg du vil opleve, at du får nærmest samme billedkvalitet med 85" QN90 eller QN95 serierne (4K) fra Samsung.

Indtil videre er der ingen rygter om et større 83-85" QD-OLED panel næste år.