Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OleA
#355430
Så er årets shootout fra HDTVTest mellem de 4 bedste tv på markedet online.

Kampen står imellem
LG G3, Panasonic MZ2000, Samsung S95C og Sony A95L.



Sony vinder igen.
Panasonic skuffer.
Brugeravatar
Af TBC
#355445
Shootouts er en svær ting, synes jeg. HiFi.de har for nylig lavet et tilsvarende shootout, hvor A95L endte på en skuffende tredjeplads, mens Panasonic MZV2004 kom på førstepladsen.

Derfor er det også sejt, at Vincent starter med en vin-analogi.

På den ene side stoler jeg absolut mere på objektive målinger. På den anden side kan et setup som dette fremhæve aspekter, som man ikke så nemt kan indramme direkte i målingerne, som f.eks. TV’ets håndtering af low-bitrate materiale og gradueringer. Jeg tænker, at det kan bruges til at lægge oven på eller “sammen med” de mere objektive målinger, der kan foretages. Et setup som dette med en referencemonitor opsat i midten og bedømt af fagfolk er så at regne som det bedste tillæg til de objektive målinger, man kan finde.

Her er et par kommentarer til shootoutet:

- Det kan være svært at få det lange perspektiv, hvis der f.eks. er tale om en ret ny TV-model på markedet oppe mod modeller med flere måneder eller mere end et halv år på bagen. En shootout kan ofte misse forbedringer og funktioner, der kunne komme med senere firmwareopdateringer. Noget man godt kunne mistænke kunne være Panasonics TV til ugunst på nuværende tidspunkt. De plejer jo i hvert fald ikke at fejle så konsekvent og miserabelt på både color accuracy og video processing, som tilfældet er her. Og ligesom med spil er det jo ikke hverken ukendt eller unormalt, at der lige skal gå et par opdateringer, før et TV er i ordentlig optimeret tilstand, efter at det har ramt markedet.

- Et andet takeaway, også på det mere personlige plan, er at både målinger og shootouts bekræfter mig i, at jeg har fået mest for pengene ved mit Black Week indkøb af Samsungs Gen. 2 QD-OLED (S90C’erne har i 77" samme panel og samme SoC som S95C og måler inden for få procent det samme). De fleste TV i denne test er jo svinedyre og ville have kostet mig omkring 50.000 kr i 77" (f.eks. det 77" LG G3 jeg så på som alternativet og egentligt havde regnet med at skulle gå efter til en start). Så selv det dyrere S95C med sin break-out box er jo at regne som markant bedre bang-for-the-buck. Så næste år MÅ og skal der altså bare MLA i LG’s C-modeller (og øvriges fabrikanters midrange modeller), hvis der overhovedet skal være nogen konkurrence i midrangemodellerne til næste år i det mindste.
Senest rettet af TBC 25. nov 2023, 18:59, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af TBC
#355447
Supergris skrev: 25. nov 2023, 18:47 LG C3 var nu nede i 18.990 kr., mon ikke du mente G3?
jo (og rettet)
Af A.Pilgaard
#355474
Jeg er overrasket over at Panasonic’en klarer sig så “dårligt”, i blindtesten. Den var på forhånd blandt mine favoritter til at ende i toppen.
Jeg er også overrasket over, at QD-panelerne kan klare sig så meget bedre end MLA-panelerne, på trods af lavere sort-niveau.

By the way, så er LG G3 i 77” og 83” sat ned til henholdsvis 24.990 kr og 37.990 kr. i Power i denne uge. På lager i flere butikker