Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355389
Jeg har netop erhvervet mig en 48" LG C3, som alle roser til skyerne. Men jeg oplever at TV'et ofte (måske 8 ud af 10 gange) pixellerer helt vildt i 1 sekund ved skift mellem DR kanaler. Straks derefter er billedet helt fint... Og det er KUN i forbindelse med skift til DR kanaler... jeg kommer fra en 5-6 år ældre Samsung LED tv som aldrig lavede den 'fejl'...

TV signal via DVB-C (Glentens antennelaug)
TV indstillinger i hht. Flatpanels kalibreringsværdier.

Har andre oplevet det?
Er det et defekt TV?
En menu/indstilling jeg kan ændre på?

Billede vedhæftet
Vedhæftede filer
20231123_214243.jpg
20231123_214243.jpg (3.06 MiB) Vist 984 gange
#355393
Hvis billedet efter kanalskrift fremkommer relativt hurtigt på skærmen på C3 efter kanalskift (uden en længere sort skærm før man ser fremkomsten af et komplet og fejlfrit billede), så kunne det potentielt og meget vel tænkes at hænge sammen med encodingen eller rettere dekodningen af encodingen.

De codecs der encodes til opererer med forskellige frametyper. I sådanne video codecs er I-frames (Intra-coded frames) og P-frames (Predicted frames) to forskellige typer af frames, der bruges i forbindelse med at komprimere videoen. I-frames er fuldstændige billeder, der ikke kræver nogen information fra andre frames for at blive dekodet. P-frames indeholder kun de ændringer, der er sket siden sidste frame (hvad enten det var I-frame eller P-frame). P-frames bruger med andre ord data fra tidligere frames til at dekomprimere og er mere komprimerbare end I-frames. Der findes også en tredje type frame i H.264 og H.265, som kaldes B-frames (Bi-predictive frames). (B-frames er baseret på både I-frames og P-frames og kan bruge data fra både tidligere og fremtidige frames til at dekomprimere. B-frames er mere komprimerbare end P-frames, men de kræver også mere processorkraft til at dekomprimere.

Billeder, der kun er baseret på B-frames og P-frames, kan se ud som en samling af blokke eller pixeler ind til der kommer en I-frame i datastrømmen, da de ikke har et fuldstændigt referencebillede at henvise til og opbygge billedet på. Dette kan føre til fænomenet du beskriver, især hvis der er mange B-frames mellem to I-frames. Hvis der f.eks er 16 B-frames imellem hver I frame, så vil det i 25 fps materiale jo vare det meste af et sekund før billedet falder på plads, hvis man kommer ind i bitstreamen lige efter (og uden) I frame som reference.

Jeg ved at C3 har QMS og hvis det er i brug kan det meget vel tænkes at være en slags "bivirkning" af at man bliver i stand til at se signalet meget hurtigere end efter flere sekunders blanking hvor dekoderen for længst har fået sin første I frame.

Er kanalskiftet meget hurtigt (uden længere tids blanking), så er det ikke fordi dit TV er defekt, så er det bare fordi det er hurtigere til at skifte kanal end der er tid imellem i-frames i encodingen.
#355402
Wow, mange tal for den grundige forklaring. Ligesom jeg kan lide det 👍

Det er meget muligt dét du beskriver - kanalskiftet foregår nemlig ret hurtigt uden sort skærm imellem. Det undrer mig bare at det gamle tv ikke havde nogen problemer med dette...

Kan det tænkes at DRs signal er codet anderledes end f.eks. TV2s - selvom de begge kommer via Glentevejens antennelaug? For det er som sagt kun ved DR kanaler, at fænomenet opstår.

Virker QMS på en og samme indgang, altså mellem kanaler på DVB-C? Jeg troede at QMS primært var til skifte imellem hdmi kilder.

Og hvis det er QMS, kan man på en måde indstille sig ud af det i menuen?
#355408
gke skrev: 24. nov 2023, 08:28 Wow, mange tal for den grundige forklaring. Ligesom jeg kan lide det 👍

Det er meget muligt dét du beskriver - kanalskiftet foregår nemlig ret hurtigt uden sort skærm imellem. Det undrer mig bare at det gamle tv ikke havde nogen problemer med dette...

Kan det tænkes at DRs signal er codet anderledes end f.eks. TV2s - selvom de begge kommer via Glentevejens antennelaug? For det er som sagt kun ved DR kanaler, at fænomenet opstår.

Virker QMS på en og samme indgang, altså mellem kanaler på DVB-C? Jeg troede at QMS primært var til skifte imellem hdmi kilder.

Og hvis det er QMS, kan man på en måde indstille sig ud af det i menuen?
Gætter på dit gamle tv var væsentlig langsommere, så giver meget mening du ikke havde problemer med det.
#355451
gke skrev: 24. nov 2023, 08:28Det er meget muligt dét du beskriver - kanalskiftet foregår nemlig ret hurtigt uden sort skærm imellem. Det undrer mig bare at det gamle tv ikke havde nogen problemer med dette...
Dit gamle TV skiftede jo langsommere og med blanking, så det bør jo ikke undre at du aldrig så det på det.
gke skrev: 24. nov 2023, 08:28Kan det spekulativt naturligvis sagtens tænkes at DRs signal er codet anderledes end f.eks. TV2s - selvom de begge kommer via Glentevejens antennelaug? For det er som sagt kun ved DR kanaler, at fænomenet opstår.
Det kan sagtens tænkes at der er længere imellem I frames i det DR encode du modtager. Der er også den forskel at DRTV i antenneforeninger gerne er 1080i (encodet fra SDI) hvor f.eks. TV2 m.fl er 720p. Det er derfor ikke utænkeligt at man opererer med større GOP værdier i encodet af DRTV for at opnå en mere effektiv encoding af signalet, da 1080i fylder mere og er sværere at komprimmere end 720p - Men det er og forbliver ren spekulation hvad signalstatus er via dit specifikke signal, da det ikke er noget jeg eller for den sags skyld særligt mange andre sidder inde med specifik information omkring. Det er de specifikke krav til videokvalitet vs båndbredde der er de afgørende faktorer i forhold til at bestemme GOP-størrelsen på det encode du nu lige modtager og der kan man naturligvis sagtens forestille sig DRTV prioriteret anderledes end andre kanaler. Men Jeg sidder i hvert fald ikke inde med informationer omkring sagen i forhold til dit specifikke signal, så den slags spørgsmål kan ikke besvares af andre end dem med specifik viden og sagen og kan kun forblive ren spekulation fra alle os andre.
gke skrev: 24. nov 2023, 08:28Virker QMS på en og samme indgang, altså mellem kanaler på DVB-C? Jeg troede at QMS primært var til skifte imellem hdmi kilder.

Og hvis det er QMS, kan man på en måde indstille sig ud af det i menuen?
Pas. Jeg har ikke selv erfaringer med QMS. Men det er da nærliggende at mene at det også skulle kunne gælde interne signalkilder og ikke kun eksterne signalkilder. Din beskrivelse at et hurtigt skift uden blanking matcher i hvert fald meget godt.