Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Woods
#355339
Hej eksperter

Jeg er på jagt efter et nyt TV og faktisk allerede købt QN95C til 25k mens den var nedsat. Dog kan den først leveres i januar, derfor denne tråd.

Jeg er nemlig i tvivl om jeg kan nøjes med Q80B, som er 10k billigere (eller 45k når den ikke er nedsat). Jeg er ikke den store TV nørd, dog går jeg væsentlig mere op i kvalitet en min tante Gerda. Tv’et skal bruges til film, streaming og fodbold. Sidstnævnte er vigtig for mig kører godt, hvorfor tv’et selvfølgelig skal være 120hz og hdmi 2.1, når der engang skal en Playstation på. Når jeg streamer vil det være ved at caste fra telefonen til min Shield. Jeg har en forestilling om at en god processor vil optimere det. Ud over det har jeg ikke nogen deciderede krav, og er ikke religiøs omkring mærke, panel type osv.

Min stue er forholdsvis lys, men der vil aldrig komme sol direkte på skærmen.

Hvad tænker i? Jeg er også helt åben for andre fjernsyn.

På forhånd tak!
#355347
Q80B kan funktionelt de samme ting som QN95C (såsom 120Hz og HDMI 2.1) og ved brug med en PlayStation 5 vil de faktisk ligge tættere i billedkvalitet end med f.eks. film (i HDR). Det skyldes, at LCD TV neddrosler zone-styring en del i Game-tilstand for at holde input-forsinkelsen i bunden. Til sport vil de også være ret sammenlignelige, men QN95C vil have den fordel, at den kan blive markant mere lysstærk i billedet (for lysstærk efter min mening).

TV'ets processor spiller ingen rolle, hvis du kører apps/casting via Nvidia Shield. TV'ets billedmotor kan redigere billedet på forskellige måder, men normalt anbefale vi at slå de meste fra for at få det bedste billede, der ikke fremstår kunstigt.

Den primære forskel i billedkvalitet mellem QN95C og Q80B vil være ved film og serier i HDR-format. Her vil QN95C trække fra. Den har også bedre anti-refleksfilter.

Men altså, ingen tvivl om, at QN95C overordnet set er et par klasser over Q80C.

Hvis du vil have et billigere alternativ, der er ret tæt på QN95C i billedkvalitet, så kig på TCL C849 (C845). Det er TCL, som leverer LCD-paneler til mange Samsung TV efterhånden. TCL har også den fordel, at det kører Google TV, så det vil kunne meget af det samme som din Nvidia Shield inkl. indbygget Chromecast. Der er tilbud på 85" TCL C845/C849 her under Black Friday: https://www.flatpanels.dk/blackfriday2023.php