Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355328
Hejsa :)
Jeg står på vippen og vil købe en af disse 2 modeller,
Vi bruger mest vores tv til stream, og sport.

Prisen er jo den samme, og med min minimale viden på TV ligner det at modellerne er meget lige, selvfølgelig med undtagelser feks. Samsung ikke understøtter Dolby Vision ovs.
Men vil gerne høre jer om der er nogle erfaringer/plusser til det ene TV frem for den anden, feks byggekvalitet, panel, eller noget helt 3 der vægter i forhold til valg - eller er vi ude i de helt små ting hvor det bliver en smagssag om man er til LG eller Samsung?
På forhånd tak :)
#355330
Jeg tillader mig at kopiere mit svar forleden på et lignende spørgsmål ind :)

Du har kig på rigtig gode skærme, men hvis man skal pege på nogle fordele/ulemper. QD-OLED'ens fordele er den større lysintensitet i farver, når der afspilles HDR-indhold. Den har også en tak højere lysstyrke i fuld skærm, hvilket er en fordel med grønne fodboldbaner. Til gengæld understøtter Samsung ikke Dolby Vision. Kun LG'en har HDMI QMS (til skift af billedfrekvens uden kortvarig sort skærm), hvis du har Apple TV 4K (2022).

Ift. pris så ligger C3 jo lidt højere og det synes jeg ikke nødvendigvis den er værd, med mindre man rigtig gerne vil have HDMI QMS (det ville tælle en del for mig personligt). Overordnet ville jeg nok hælde til QD-OLED'en og så bruge besparelsen på Apple TV 4K, men altså der er jo for og imod plus personlige præferencer.

viewtopic.php?f=2&t=54265
#355331
Ville vælge C90C uden tvivl, eller steppe op i G3. De er langt mere lysstyrke end C3 som ikke engang formår at ramme 800 nits i mange tests (10% window)

LG har nærmest ikke forbedret C serien siden C9 fra 2019. Det er det samme år efter år og ingen af dem kan endnu ramme 1000 nits. Det plejer også at være C serien som rasler ned i pris og billedmæssigt er den ekstremt tæt på B serien.

Jeg har selv en C9 i soveværelset og den ser akkurat lige så lysstærk ud som en C2 en af mine bekendte lige har købt. Ikke en dårlig skærm, men mange OLED TVer i dag rammer nemt 1000 nits og højere.

Så hvis prisen er god, er C serien god men til launch pris er det alt alt for dyrt, for det er et mid-end OLED TV i mine øjne. Et high-end OLED TV bør kunne ramme 1000+ nits
#355336
Rasmus Larsen skrev: 22. nov 2023, 13:20 Jeg tillader mig at kopiere mit svar forleden på et lignende spørgsmål ind :)

Du har kig på rigtig gode skærme, men hvis man skal pege på nogle fordele/ulemper. QD-OLED'ens fordele er den større lysintensitet i farver, når der afspilles HDR-indhold. Den har også en tak højere lysstyrke i fuld skærm, hvilket er en fordel med grønne fodboldbaner. Til gengæld understøtter Samsung ikke Dolby Vision. Kun LG'en har HDMI QMS (til skift af billedfrekvens uden kortvarig sort skærm), hvis du har Apple TV 4K (2022).

Ift. pris så ligger C3 jo lidt højere og det synes jeg ikke nødvendigvis den er værd, med mindre man rigtig gerne vil have HDMI QMS (det ville tælle en del for mig personligt). Overordnet ville jeg nok hælde til QD-OLED'en og så bruge besparelsen på Apple TV 4K, men altså der er jo for og imod plus personlige præferencer.

viewtopic.php?f=2&t=54265
Vel ikke kun en fordel på grønne plæner, natur udsendelser med ørken eller sne/is på stort set hele skærmen, eller en ishockey kamp
#355388
Mørkt rum: S95C/S90C* > LG G3 > LG C3
Lyst rum: LG G3 > S95C/S90C* > LG C3

* Forudsat at der er tale om S90C med Gen 2 panel. Det kan man kun være sikker på i 77" (der findes slet ingen 77" Gen 1 paneler) mens det i skrivende stund fortsat er et panel-lotteri i 55 og 65 tommer, hvor man således kan risikere et Gen 1 panel med mindre man tager et S95C. I takt med at Gen 1 panelerne bliver opbrugte bliver der større chance for at få et S90C med gen 2 panel.

Er man uheldig at få et S90C med Gen 1 panel, vil det i stedet se sådan ud:

Mørkt rum: S95C > LG G3 > S90C > LG C3
Lyst rum: LG G3 > S95C > S90C > LG C3