Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355115
Hej
Er egentlig klar til at ryge på Powers tilbud på et 65 S95C, men er i tvivl om det bliver et problem med den manglende DTS support. Har et ATV4K som jeg bruger Plex til at streame fra min server, hvor nogle film ligger med DTS lyd. Har lige nu reciever og højtalere, men overvejer et sonos surround setup.

Vil det være bedre at vælge et G3 fremfor et S95C
#355122
Som udgangspunkt sender Apple TV 4K al lyd ud som PCM, altså dekodet på boksen, så det burde i teorien virke med DTS, selvom TV'et ikke har DTS-support. Desværre viser praksis nogen gange de modsatte og f.eks.med DTS:X (og Dolby Atmos) skal TV'et typisk have officiel support før man kan være sikker på passthrough til f.eks. Sonos eller receiver.

Dette vil kun være relevant med Plex idet der ikke pt. er DTS-lyd på noget streaming. Disney+ har meldt DTS-lyd på vej (i år), men de har jo også Dolby.

Og så er der naturligvis også en del andre forskelle på LG G3 og Samsung S95C. Måske du allerede har læst vores anmeldelser, hvor vi kommer nærmere ind på det. Du kan også sammenligne funktioner på skærmene side-om-side i TV-databasen vha. det orange ikon: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php
#355130
Rasmus Larsen skrev: 16. nov 2023, 06:57 Som udgangspunkt sender Apple TV 4K al lyd ud som PCM, altså dekodet på boksen, så det burde i teorien virke med DTS, selvom TV'et ikke har DTS-support. Desværre viser praksis nogen gange de modsatte og f.eks.med DTS:X (og Dolby Atmos) skal TV'et typisk have officiel support før man kan være sikker på passthrough til f.eks. Sonos eller receiver.

Dette vil kun være relevant med Plex idet der ikke pt. er DTS-lyd på noget streaming. Disney+ har meldt DTS-lyd på vej (i år), men de har jo også Dolby.

Og så er der naturligvis også en del andre forskelle på LG G3 og Samsung S95C. Måske du allerede har læst vores anmeldelser, hvor vi kommer nærmere ind på det. Du kan også sammenligne funktioner på skærmene side-om-side i TV-databasen vha. det orange ikon: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php


Hvis man har en atv4k og en receiver, hvor alt køre igennem receiveren, er det så ikke lige meget hvad ens skærm understøtter og ikke understøtter af lydformat? Det troede jeg.
#355744
Første en tak for de svar i er kommet med, som hjalp mig til at tænke videre på den løsning der passer mig.

Jeg endte med at bestille et 77 S95C, da LG G3 ikke kom på bud, samt at lydspørgsmålet jeg stillede, tænker jeg at løse ved at bruge Infuse istedet for Plex på ATV og så køber en Senheiser Ambeo og forbinde ATV til den istedet for TV (samt droppe Sonos tanken). S95C er klar til afhentning nu.

Siden BF har jeg så læst andre indlæg omhandlende valg mellem QD-Oled og MLA og overvejer igen LG G3, da det er muligt at bestille til samme pris som S95C, til levering slut januar. Grunden nok primært fraværet af Dolby Vision på S95C.

Så når min tid foran skærmen (i lyskontrolleret rum) bruges på følgende måde, ville i så gå efter G3 i stedet?:
1) DR og TV2
2) Sport primært håndbold og fodbold via TV2 app eller tv udbyder app
3) Film og serier via Netflix (70%) Disney+ og HBO (30%), samt via media center og Infuse. Netflix angiver titler kun med Dolby Vision, hvorimod Disney og HBO nogen gange angiver Dolby Vision og nogen gange HDR10, men ingen steder ser jeg HDR10+ angivet
#355807
Begge dele er rigtigt gode.

Med G3 får du lidt mere lysstyrke.
Med S95C får du noget bedre farver.

Jeg havde nok valgt QD-OLED, afhængig af prisforskel.

Manglen på Dolby Vision er ligemeget. Du får stadig HDR, bare i HDR10/HDR10+ i stedet for DV og det ser mindst lige så godt ud. Farverne du får med QD-OLED vil gøre billedet bedre alligevel.

HDR10 er standarden, ikke Dolby Vision.

Jeg gik fra 3x LG OLED (C7, C9, G1) med Dolby Vision til Samsung S95B og jeg har aldrig set HDR imponere så meget som nu. QD-OLED imponerer mig hver gang jeg tænder TVet, selv efter et år. Ingen af mine tidligere LG OLED kommer bare tæt på denne billedkvalitet og lysstyrke.

Farverne på QD-OLED er markant bedre, jeg har dog ikke set G3 i en mørk setting så dén skal jeg ikke kunne udtale mig om, men har stort set prøvet alle andre nyere OLED fra LG inkl. C3 som ikke er i nærheden af mit S95B.

Jeg bruger både PC (RTX 4080) og PS5 og det er markant lysere i game mode end nogle af de LG OLED jeg har set + meget bedre farver (alle modes). Giver en helt anden indlevelse.

Jeg foretrækker Sony A95K lidt til film men til spil, så er det S95B all the way, tillader langt mere justering og har klart højere lysstyrke og mere pop i farverne + 144 Hz.

Får meget svært ved at gå væk fra QD-OLED igen tror jeg. Jeg håber meget at LG har fokus på bedre farver fremadrettet. Jeg kunne sagtens finde på at købe LG igen og måske sker det med G4/G5, men det er jo svært at sige endnu.

Én ting er dog sikkert, jeg køber ikke B/C serien fra LG medmindre de vågner op og forbedrer den på lige fod med G serien. Der sker absolutet intet i disse serier. Mit C9 i soveværelset, fra 2019, ligner et C3 fra 2023 når vi snakker billedkvalitet og det er næsten sørgeligt.
#355810
Stormduen skrev: 8. dec 2023, 16:10 Første en tak for de svar i er kommet med, som hjalp mig til at tænke videre på den løsning der passer mig.

Jeg endte med at bestille et 77 S95C, da LG G3 ikke kom på bud, samt at lydspørgsmålet jeg stillede, tænker jeg at løse ved at bruge Infuse istedet for Plex på ATV og så køber en Senheiser Ambeo og forbinde ATV til den istedet for TV (samt droppe Sonos tanken). S95C er klar til afhentning nu.

Siden BF har jeg så læst andre indlæg omhandlende valg mellem QD-Oled og MLA og overvejer igen LG G3, da det er muligt at bestille til samme pris som S95C, til levering slut januar. Grunden nok primært fraværet af Dolby Vision på S95C.

Så når min tid foran skærmen (i lyskontrolleret rum) bruges på følgende måde, ville i så gå efter G3 i stedet?:
1) DR og TV2
2) Sport primært håndbold og fodbold via TV2 app eller tv udbyder app
3) Film og serier via Netflix (70%) Disney+ og HBO (30%), samt via media center og Infuse. Netflix angiver titler kun med Dolby Vision, hvorimod Disney og HBO nogen gange angiver Dolby Vision og nogen gange HDR10, men ingen steder ser jeg HDR10+ angivet
Jeg forstår dig udmærket, jeg vil heller ikke undvære Dolby Vision
#355824
Stormduen skrev: 8. dec 2023, 16:10 Første en tak for de svar i er kommet med, som hjalp mig til at tænke videre på den løsning der passer mig.

Jeg endte med at bestille et 77 S95C, da LG G3 ikke kom på bud, samt at lydspørgsmålet jeg stillede, tænker jeg at løse ved at bruge Infuse istedet for Plex på ATV og så køber en Senheiser Ambeo og forbinde ATV til den istedet for TV (samt droppe Sonos tanken). S95C er klar til afhentning nu.

Siden BF har jeg så læst andre indlæg omhandlende valg mellem QD-Oled og MLA og overvejer igen LG G3, da det er muligt at bestille til samme pris som S95C, til levering slut januar. Grunden nok primært fraværet af Dolby Vision på S95C.

Så når min tid foran skærmen (i lyskontrolleret rum) bruges på følgende måde, ville i så gå efter G3 i stedet?:
1) DR og TV2
2) Sport primært håndbold og fodbold via TV2 app eller tv udbyder app
3) Film og serier via Netflix (70%) Disney+ og HBO (30%), samt via media center og Infuse. Netflix angiver titler kun med Dolby Vision, hvorimod Disney og HBO nogen gange angiver Dolby Vision og nogen gange HDR10, men ingen steder ser jeg HDR10+ angivet
Valget imellem WOLED MLA (higher specular highlights) og QD-OLED (Bedre farver) er reelt og relevant - Dér er der noget at komme efter. Til sammenligning med det kan det samme ikke siges om Dolby Vision, som ikke bør være at regne som havende nogen reel betydende faktor i valget imellem disse 2 tv; når man er oppe og træffe valg imellem TV med den glimrende dynamiske range som disse 2 TV har. Det er til sammenligning med panelvalget at betragte som en meget underordnet parameter, af langt mindre betydning. Tænk på Dolby Vision som nogle støttehjul til en cykel. Støttehjul er mest relevant for TV der ellers "vælter rundt" og ikke er i stand til "at cykle" og holde nogen form form for "balance" på egen hånd. Men jo bedre TV, jo mindre relevans vil Dolby Vision have - og i forhold til valget imellem G3 og S95C er det i hvert fald ikke Dolby Vision der er i nærheden af at være iblandt de vigtigste parametre. Der er det til sammenligning LANGT mere afgørende om man er til den ene eller den anden type panel, med de fordele og ulemper de hver især har i sig selv - Dét er LANGT mere betydende for den billedkvalitet du ender op med at få ud af dit valg. Til et mørkt rum, ville jeg selv prioritere QD-OLED grundet farveegenskaberne, mens jeg ville tage et G3 til et lyst rum, grundet lidt højere lysstyrke og bedre antirefleks.

Hvad angår Netflix, så har de lige introduceret HDR-VMAF, som angår et såkaldt "perceptual quality" parameter og egentligt mest af alt handler om at forbedre kvaliteten på dårlige internetforbindelser. Men det interresante i den forbindelse er at folk fra start i de test der i den forbindelse har været lavet, har vurderet HDR10 titler 'perceptualt' bedre end Dolby Vision titler og det dermed også er Dolby Vision titler der nyder størst gavn af HDR-VMAF data lang oven i både HDR10 og Dolby Vision titler - Og det endog i en test der var en 'collaborative effort with Dolby Laboratories' og foregik på high-end OG kalibrerede OLED TV - Så nej, Dolby Vision er LANGT fra et make or brake parameter på High-end OLED. En Dolby Vision titel vil stadig have bedre farver på QD-OLED og potentielt have higher specular highlights på WOLED med MLA
https://netflixtechblog.com/all-of-netf ... e0cb15f2ba