Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354890
Jeg er kommet i tvivl om jeg valgte rigtigt 🫣.
I fredags var der åbnings tilbud hos Power i Haderslev, jeg tog der afsted for at købe et, SAMSUNG 85" 4K NEO QLED TV QE85QN90BATXXC til 13999 men havde også set lidt på
SAMSUNG 77" 4K QD-OLED TV TQ77S94C til 17999..


Jeg blev voldsomt i tvivl i butikken, sælger mente klart oled var det bedste. Hans chef kommer forbi mens vi taler og spørg om han kan hjælp, han var ikke sår partisk som sælgeren, menn siger han er ikke sikker på at der er flere QN90 og tjekker op på det, kan vender tilbage og sige de er væk men at det kan opgradere til QN95 med stærkere lys og one connect til samme pris.
Jeg endte dog med at vælge QD OLED selv om det kun var 77" og kostede mere.
Jeg syntes det var meget forvirrende med alle de skærme side om side, hvor alle sikkert havde fået max gas på lys og farve.

Hvad siger panel tror i det er det rigtige valg.
#354894
Billedmæssigt er QD OLED sikkert det rigtige valg, og vil blive anbefalet på dette site, men hvis du er blevet tilbudt QN95B med One Connect/antigenskins skærm til den pris og hvis du har rimelig stor afstand til skærmen, et lyst lokale og ville være sikker på kvaliteten og at undgå burn in kunne 85" være det rigtige valg.
Som jeg forstår dit indlæg er du blevet tilbudt QN95B i 85 tommer til kr 13995 det er SENSATIONELT billigt og ville selv være fristet. Det er toppen indenfor non oled.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled
Senest rettet af George1 5. nov 2023, 15:00, rettet i alt 2 gange.
#354895
Den er lidt svær.

Der er et fint tv og ja. Du kan ikke udlede noget ud af de skærme som står i butikken med MAX lysstyrke og PANG farver.

Butikkerne har jo altid favoritter.

Hvis du køber et FP anbefalet tv i den størrelse du ønsker , så burde det kke være helt skævt.

Det er vigtigere du indstiller det tv du vælger bedst muligt end hvad mærket er..

Men OLED er stadig bedre end LCD/LED og lydstyrken er ok
#354905
George1 skrev: 5. nov 2023, 14:02 Billedmæssigt er QD OLED sikkert det rigtige valg, og vil blive anbefalet på dette site, men hvis du er blevet tilbudt QN95B med One Connect/antigenskins skærm til den pris og hvis du har rimelig stor afstand til skærmen, et lyst lokale og ville være sikker på kvaliteten og at undgå burn in kunne 85" være det rigtige valg.
Som jeg forstår dit indlæg er du blevet tilbudt QN95B i 85 tommer til kr 13995 det er SENSATIONELT billigt og ville selv være fristet. Det er toppen indenfor non oled.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled
Det er rigtig forstået at de tilbød mig et 85QN95B til 13995

Vi sidder 4-4,5 meter fra skærmen.

Så vidt jeg kan læse mig til er s94c helt sikker med gen 2 panel ligesom s95c så forskellen på de 2 er umiddelbart kun one Connect.

Jeg kan ikke lade været med at tænke at der var betydelig mere for pengene i et 85” QN95B O-O
#354909
Til den afstand kan det lige gå an med 77" selvom jeg mener at fra 3 til 4 meter så er 65" optimalt. 85" vil fungere hvis du primært ser tv i 4K....ellers ikke - i min optik.

Tror du har gjort en kanon handel ved at købe det 77" med 2. Gen QD-OLED....det vil give dig noget af det ypperste billede du overhovedet kan få. Med QLED i QN95B panelet får du du et top non-OLED tv med garanti for ikke at skulle opleve burn-in....men vil ikke fremstå så smooth og flot pga den store størrelse.
#354914
George1 skrev: 6. nov 2023, 00:08 Ja meget for pengene. Tja du kan jo høre den flinke salgschef om du stadig kan få 85" til den pris og fortryde 77" da den nok bliver for lille, go held med din nye skærm uanset hvad det måtte ende med.
Hov vil blot sige at jeg naturligvis ikke selv mener at 77" er for lille skrev det blot for at du havde noget at sige til sælger.
77" er selvfølgelig også et godt køb, men om et års tid vil den komme ned i pris igen, hvorimod QN95 85" ikke vil blive solgt til den pris igen, og aldrig har været bare i nærheden af den pris uanset om den er ved at udgå eller ej.
#354915
Efter min mening er det billedmæssigt ikke skærme i samme klasse, og personligt fandt jeg det svært at at nyde HDR-indhold på QN95B. Stod jeg selv i samme valg, ville jeg ikke tøve med QD-OLED, med mindre det er størrelsen på skærmen, der er afgørende for valget.

Læs eventuelt vores test af Samsung QN95B her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298
#354917
Er enig QD OLED er en fed skærm der billedmæssigt er bedre, synes dog at QN95 er undervurderet herinde iforhold til test på andre sites.
Undre mig du ikke fremhæver prisen på under kr 14000 for en QN95 B 85 "
Den er så bedre end QD OLED på andre parametre end den rene rå billedkvalitet, prisen ,en gennemprøvet skærm ,anti genskin, lys, One c boks, 10 års garenti mod burn in.
#354918
QN95B har højere lysstyrke i fuld skærm, men lavere lysstyrke, der hvor det gælder; højlys i HDR-indhold. Den havde helt skæv lyssætning i praksis (ikke i målinger hvor den forsøgte at snyde anmeldere – og dermed forbrugere). Der er markant lysglorier ved filmbrug og i spil-tilstand mister man yderligere fordele ved miniLED-zonestyring. Og QN95B's brug af konsekvent scanning backlight gjorde at mine øjne blev meget trætte efter en dag foran TV'et. Jeg har testet TV-skærme fra alle store producenter i snart 20 år, men ikke oplevet problemet i det omfang på andre end QN95A og QN95B.

Jeg er enig i, at 14.000 kroner som udgangspunkt er en fin pris for et high-end 85". Jeg havde bare ikke valgt det selv og jeg synes ikke, at QN95B er anbefalelsesværdig.
#354919
Anerkender fuldt ud din ekspertise, test herinde er tilsat personlige oplevelser, feks. ondt i øjnene af at kigge på tv, det er både en fordel og ulempe ,Rtings er mere kliniske målinger,hvorfor jeg bruger begge sites når behovet for test er der. Men dette site bliver primært benyttet af billed nørder, hvorfor der i 99 procent af gangene altid bliver anbefalet OLED også til ikke nørder,mange gange uagtet hvad behovet/budget ellers siger.
Du kalder det en fin pris for en 85 tommer QN95B efter min mening en underdrivelse af tilbudet.
Andre kan have deres mening men vil ikke angribes for mine, husk venligst dette kære brugere af dette site.
#354921
Vi tager også masser af kliniske målinger her på Flatpanels, og inkluderer de målinger, vi mener er relevante i anmeldelsens målingstabel eller i de forskellige afsnit i anmeldelsen. Men målinger kan jo ikke fortælle hele historien. Man kan f.eks. ikke måle, om en skærm generer øjet hos seeren, men der er vist ingen, der er i tvivl om, at flimmer (som scanning backlight er) kan påvirke vores øjensundhed? Det er dokumenteret gennem talrige undersøgelser. Det er jo ikke et måleapparat, der skal kigge på TV'et til dagligt, men mennesker.

Jeg mener, at målinger har stor værdi, men det afgørende at sætte målingerne i kontekst og kommentere på, hvilken relevans det har.

Jeg kan ikke følge dig i, at OLED ikke skulle anbefales til det brede købersegment?

Flatpanels benyttes ikke primært af billednørder. Vi når bredt ud og publicerer også artikler hos f.eks. Ekstra Bladet.
#354923
Rasmus Larsen skrev: 6. nov 2023, 12:35 Vi tager også masser af kliniske målinger her på Flatpanels, og inkluderer de målinger, vi mener er relevante i anmeldelsens målingstabel eller i de forskellige afsnit i anmeldelsen. Men målinger kan jo ikke fortælle hele historien. Man kan f.eks. ikke måle, om en skærm generer øjet hos seeren, men der er vist ingen, der er i tvivl om, at flimmer (som scanning backlight er) kan påvirke vores øjensundhed? Det er dokumenteret gennem talrige undersøgelser. Det er jo ikke et måleapparat, der skal kigge på TV'et til dagligt, men mennesker.

Jeg mener, at målinger har stor værdi, men det afgørende at sætte målingerne i kontekst og kommentere på, hvilken relevans det har.

Jeg kan ikke følge dig i, at OLED ikke skulle anbefales til det brede købersegment?

Flatpanels benyttes ikke primært af billednørder. Vi når bredt ud og publicerer også artikler hos f.eks. Ekstra Bladet.
Fint vi er bare uenige, dette site er i min optik primært brugt af billed nørder og det er helt fint, derfor var der også et stort flertal der ikke ønskede test af billige budget modeller på dette site, da vi havde den debat.
Har ikke sagt at OLED ikke kan anbefales til det brede købe segment, især ikke nu da pris, lys og burn in modstand er forbedret, blot at der er tilfælde hvor man godt kan anbefale anderledes.